Såhär gör man

Sv: Såhär gör man

Japp...och *måste skryta lite*...Lilly gick rakt ut utan att tveka det minsta som om hon inte gjort annat än gått i vatten hela livet. Hon var dock lite bekymrad för strömmen var lite stark och hon var inte beredd men när första gången var avklarad knatar hon över lätt :D

Drömmer mig bort! Här finns det mest sandvägar, men hellre det än lera och sten trots allt. Då kan jag leva utan vadarställena. Men åh vad jag blev sugen på att få rida i dina skogar:love:

31911694.jpg

Vadarstället, stigen fortsätter på andra sidan mot Västanåfallet

31911690.jpg

Stigen från ån...

31911693.jpg

Stigen lite längre upp.

Det är flera mil stigar här och naturen är häftig. Vid vadarstället kan man ta en liten stig utmed ån en bit och då kommer man till "slussen" och där finns det ett vindskydd med grillplats :D ...
Ska jag sälja mina hästar någon gång (nä, det tror jag inte kommer att hända :eek: ) ska jag ha den där filmen i minnet och göra nåt liknande:D

Oh my god, inte utan att man blir grön! Här finns inte såna stigar, kalkstenssafari, det är vad jag kan bjuda på!

Hästannonser av det slaget ser man gärna mer av, blev helt tagen vilket ställe, vilken häst och trailern! Ja Tack, Vill Ha...

Senast ändrad:

Duktig häst du har!

jag har också möjlighet till at vada och bada, men mina tror stenhårt på krokodiler.

Kan man kasta i dem med gaffeltruck???:confused:

:rofl:

Verkligen! Tänk om alla gjorde såna till sina hästar! Love!

Tänk om alla red in sina hästar sådär, är min spontana tanke i första hand :love:

Sedan är det en lysande försäljningsfilm, hade bara behövts ett kontonummer där i slutet så hade pengarna varit på väg :love::p

Jag hittade en sån fin (svensk) hästannons igår, får man länka till den här? (chansar)

KL

Och så är den ju grå....riktigt stålgrå, underbar....:love:

Detta är vad man önskar sig för alla hästar, en riktigt gedigen och lugn ( vad det verkar ) grundutbildning.....:idea:

*kl*

Det verkar verkligen vara en helt underbar häst! :love:

Den här filmen kan jag ha som ideal nu när det snart är dags att hämta hem min pålla :) Dock har jag varken skog eller vattendrag hemma, utan det finns mest åkrar och grusvägar. Tur det finns hästtransport så man kan åka till skogarna åtminstone ;)

Funderade över en sak....när man ser den grå hästen framifrån, så kaster den utåt med frambenen....heter det biljarderar ??

Är det "normalt" hos quarterhästar, har sett flera som gör det ?

Det anses inte som ett fel eller ?

Det är varken mer eller mindre "normalt" än på andra raser. Men lika vanligt.

Självklart inte korrekt (varför skulle det vara det bara för att det är en quarter?) men betydelsen har ju mycket med vad hästen ska användas till att göra. Det är ju ett större problem i en gångartsklass än vad det kanske är om man rider på kor eller i skogen, såvida hästen inte har hållbarhetsproblem.

Nej, jag har bara för mig jag sett nånstans att enligt rasbeskrivningen så "gör det inget" om en quarter biljarderar.

Men jag kommer inte ihåg vart och kan inte hitta någon sådan så jag har väl blandat ihop det med något annat.

Inom islandshästrasen tex ses det inte som något större fel om en häst biljarderar fram men naturligtvis premieras det inte.
Varmblodiga travare har väl oxå rätt mycket biljardering i sin ras och det ses väl inte direkt som något "fel".

Den här gråa gör det ju ganska kraftigt, tycker jag, och när jag kikade på fler saluhästar så såg jag flera stycken som gjorde rätt kraftigt.
Det var därför jag undrade om det "skulle vara så" eller om det egentligen är fel.

Nej som sagt, det är väl som i de flesta raser att hästarna rör sig olika men det är inget jag någonsin har hört talas om eller sett i någon rasbeskrivning?

Man strävar ju alltid efter så korrekta rörelser som möjligt.
Jag såg också att hon slängde rätt mycket med frambenet och det är inget jag har sett särskilt ofta eller oftare hos quarter än hos andra hästar. Däremot tror jag inte att det är något just denna häst störs av eller som har betydelse för hennes användningsområde.

I övrigt har jag ju sett snyggare hästar än just denna men som sagt, hon verkar ju vara en supertrevlig häst och hon har ett brett användningsområde.

så är det ju förstås :)

Skulle det kunna vara hennes stam, hennes utseende eller/oxå biljarderingen som gör att hon inte är så dyr ?
I mina ögon verkar priset vara lågt för en sån typ av häst, med det lynnet och användningsområdet och den, vad det verkar, gedigna grundutbildningen ?

Hon har visst mycket foundation-blod i sig, om jag förstått det rätt ?
Novis som jag är på quarterblodet vet jag inte men uppfattade det så.

Jag tycker detta verkar vara en drömhäst, om man inte enbart går på utseende och stam vill säga :)

Såg ett annat ungsto med mycket foundationblod för endast ca 5500 sek....!!

Är foundation-hästar inte lika intressanta inom quarter eller varför verkar de vara billigare ?
Jag trodde de skulle vara eftertraktade.....

Betyder "motivated seller" att säljaren vill bli av med hästen snabbt ?
Såg en annons det stod så och hästen verkade billig i jämförelse med vad den hade både stam och utbildning.

Tror inte att det har ett dugg med priset att göra. Den är inte speciellt billig för dagens marknad i USA. Rimligt pris skulle jag vilja säga.

Nu är inte jag insatt i varje del av marknaden i USA, vet att det är skillnad mellan reiningmarknaden och pleasuremarknaden till exempel men min uppfattning är att man inte får betalt såvida inte hästen har väldigt bra modern stam, presterande föräldrar och/eller syskon, showrecord om den har åldern inne samt bra förutsättningar, rörelser exteriör etc. Ett avelssto vill man att hon redan ska vara en producer osv.

För en "trailhorse" får man inga större summor, hur trevlig och välriden den än är.

Motivated seller betyder precis det, att säljaren vill sälja och ofta gärna diskuterar pris osv.
Just denna kille verkar ha som grej att köpa unghästar som han rider in och ger en sjyst grundträning. Så han har nog köpte henne för att sälja och har med all säkerhet inte betalt många kronor från början.

Jag ser ofta hästar i denna gengre och även avelsston mm till salu för under $1000, har sett flera som bortskänkes också. Både foder, transportkostnader, vet vård och andra omkostnader i USA har blivit dyrare samtidigt som marknaden har kraschat och i många fall har folk inte ens råd att fodra sina hästar och sänker bort dom hur fina dom än är. Eller som vissa gör låter dom svälta pga stolthet.
Vet även flera större uppfödare som helt sonika struntar i att regga sina mediokra avkommor och skänker dom till familjer/barn/ungdomar som är aktiva inom 4H.

Ja, jag tänkte lite på det.....

Det var väldigt varierande priser, just på denna salusida jag nu tittade på, allt mellan 875 dollar US till över 20000 dollar US.....

Och de som liksom verkade vara "normala" hästar till familj eller ungdom eller bara en trevlig ridhäst hade inte så höga priser....men då blir det ju rimligt pris :)

Sen kom jag på att quartern är väl så väldigt mycket större som ras i USA, ungefär som halvblodet i Sverige kanske, så priserna varierar nog en hel del och vad som verkar "billigt" i mina ögon kanske är rimligt eller tom i överkant för just den hästen, om man jämför priser på svenska halvblod alltså.

I vilket fall som helst, med så "låga" priser skulle det ju vara möjligt, tom för lilla mig, att ta in en häst från USA. Och inte bara en dålig häst utan en hyfsad häst....(iallafall i mina ögon ;) )
Men å andra sidan, man vet ju verkligen inte vad man får.....är de chipmärkta på något vis så man vet det blir rätt häst ?

Jaja, drömma kan jag ju :angel:

Vad hemskt att det har blivit så extremt i USA.....stolthet, usch och fy !!
Man måst eju tänka på djuren i första hand.....

Såg nånting på U tube, en slaktbil hade åkt av vägen och det räddades typ 25 hästar.....flera stycken unga quarterhästar, dräktiga ston osv....tänkte då: Varför ska en till synes fin och frisk 3 årig quarter slaktas ??

Men det är klart, om läget är sådant så förstår jag det bättre.....:(

Det slaktas mycket hästar i USA nu. Riktigt fina hästar också... för att marknaden är i botten.

Så visst är det fördelaktigt att köpa i USA nu, absolut! Jag har förmedlat flera hästar från USA de sista åren. Men man ska vara medveten om vad man gör. Köper man från seriösa säljare eller via bra förmedlare brukar det inte vara några problem, om inte reg bevis och transfer följer hästen så "finns" den inte. Dom är inte chipmärkta.

Det är alltid en riskt att köpa osett från en annan kontinent. Därför bör man göra sin läxa och kolla upp säljare och häst noggrant, samt göra ordentlig vet besiktning och anlita en seriös och känd transportör.

Kan gladja, lugna eller nagot med att beratta att det finns manga "killbuyers" som faktiskt saljer vidare hastar som fortfarande har kapacitet for att anvandas... avelsston OM de saljs med papprena.. tyvarr saljer manga sina hastar for en spottstyver - och behaller papprena. Da saljs hasten som "grade".

Ston med papper, unga hastar som fortfarande kan bli ridna, inridna hastar osv forsoker de flesta killbuyers salja till "normala hast agare". Aven om marknaden ar i botten sa saljer ridhastarna for 3000-4000 dollar (pratar om norra staterna/sodra canada...) emedan man far typ 16 cents/pound pa en killhorse. (Det ar MYCKET hastar fran sodra staterna som kommit upp hit sista aret. 10-15 paints, flashy o supertrevliga med meriter som nu har ett soft liv hos en bekant har... sa Kanada ser chansen o tar in ratt mkt hastar just nu)

Nagot "smart" som kommit pa sistone, tack vare internet, ar killbuyers som saljer hastarna de kopt (alltsa agare/inkopare hos feedlot/slakteri - de flesta hamnar hos en feedlot innan nagot annat hander med dom) eller ja "adopterar bort de raddade hastarna"... de saljer/adopterar bort hastarna for nagra hundra dollars profit och spelar pa att de raddat dom fran eh ja.. sig sjalva.

Men tillbaka till tradens amne: Jattebra vidoe! o jattetrevlig hast! <3

Senast ändrad:

Ja, det är alltid en risk förstås.
Jag har köpt flera hästar från Island och det tvekar jag inte en sekund att göra :)

Men USA känns lite riskablare.....svårt att veta vem som är seriös eller inte....känner inte alls till den marknaden.

Får väl ta reda på hur man kollar upp häst och köpare lite noggrannare :)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 307
Senast: corzette
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
581
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 375
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar