Sv: Sågning

Jag har aldrig kunnat rida jämsides med min inackordering för hennes hästs huvud slår min häst ;) jag har övertagit den märren nu så jag har lite jobba framför mig med att mjuka upp en mun kan jag säga.....
Jag bor granne med ett i mina ögon "snobbstall" och där ser man väldigt ofta hästar som vevar med huvudet och bakdelen kommer låååångt efter.... tjusigt värre.

Det verkar som sågning är väldigt vanlig vilket får mig att undra hur många här kan rida i form med helt långa tyglar?

Detta gäller förvisso inte sågning, men tyckte det var lika hemskt när jag var och kollade på en bekant i Stockholm som rider i en högre grupp på denna ridskola. En i hennes grupp använde sporrar fruktansvärt hårt, sparkade och klämde allt vad hon orkade... kunde verkligen inte använda dem så jag förstår inte varför inte läraren sa till henne... hur kan hon få använda sporrar när hon använder dem så brutalt? Det borde ju vara förbjudet om man inte kan använda dem...

Sågning är hemskt... har blivit avskräckt speciellt sedan en skulle prova en tiedeman och slet till för att få resultat på en sekund, vilket hon ju hade fått ändå utan att slita då det var just en tiedeman... (tycker för övrigt inte om dem).
Varför ska "resultatet" dessutom komma på ett ögonblick?

:cry: blir så lessen av att höra sånt här, vad är vi för en art som njuter av att plåga andra arter :(

För ett par år den var jag på den mycket imponerande ridanläggningen strömsholm. En kväll satt vi och tittade på en privatlektion för en av ridlärarna som jobbar där, vet tyvärr inga namn. Dom hade varit ute och brytit sig en lång och ganska grov björkkvist och medans ryttaren var på hästen med spö och sporrar samtidigt som hon höll ganska ordentligt i kandaret hon red på så gick ridläraren och slog hästen i hasorna med björkkvisten för att få den att trampa under sig :confused: . Den stackars hästen trampade och fradgan droppade från munnen. Jag satt på läktaren och hoppades att hästen skulle sparka bakut men inte en protest! Hästar är så otroligt känsliga att dom känner en fluga sätta sig på deras hud, man kan nästan räkna det som djurplågeri när man sitter snett över en häst en längre tid, vad ska vi då kalla detta??? Hur långt har det inte gått när vi brytit ner en häst så att den accepterar detta beteende av oss. :cry:

Lessen att säga det men jag var för feg! En sketen gymnasieelev från Norrland sätter sig upp mot en av ridlärarna på strömsholm :/

Det finns alldeles för många som sitter och ¨sågar bara för att hästen ska böja på nacken....tyvärr....

Carmenzita skrev:
Duktiga hästmänniskor kan ju enkelt visa hästen vilken form den ska anta också. (Gm kroppspråk eller en uppmuntrande blick).

Plain Bullshit! :rofl:

Usch!

Tycker inte att det är fel om läraren tar armen över hästhalsen för att visa eleven hur den ska göra med tyglarna men läraren måste ju förklara hur samspelet mellan tygel, skänkel och eftergift fungerar.

dragonlady skrev:
Det verkar som sågning är väldigt vanlig vilket får mig att undra hur många här kan rida i form med helt långa tyglar?

Vill bara berätta om när jag fick ta över en kompis ridlektion på en ridskola för att hon inte kunde rida den gången. Jag hade aldrig ridit hästen jag blev tilldelad. Jag frågade tjejen i spiltan :eek: bredvid hur hästen var.
-jätte bra men lite pigg och hård i munnen, drog upp huvudet mycket.
Hmm tänkte jag. Vi red i väg och när jag kortade tyglarna drog hon upp huvudet, sänkte ryggen och kortade steget så där typiskt. Jag bad henne samla sig och hon gjorde det, jag gav lång tygel på direkten, bokstavligt talat släppte tygeln. Hästen blev lång och luften gick ur. Jag bad henne att samla sig igen och upprepade den tydliga eftergiften.

Sen gick hästen samlat i form resten av lektionen på halvlång tygel. En gång fick jag påminna henne att samla sig.

En så ortoligt välskolad häst, så mjuk och lätt riden. Så synd att hon blir riden av olika elever varje dag som sällan ger eftergift eller styr med vikt och skänklar mm istället för ett evigt dragande i munnen.

Jag säger inte att jag är expert på ridning på nått sätt, jag har massor kvar att lära men då kände jag mig ganska duktig kan jag erkänna. T o m ridläraren gapade.

dragonlady skrev:

På förra hästen, ja absolut. Red både AR och western på honom och där fungerade skänkeln som samlingssignal...vilket gjorde att andra som provade hästen fick väldiga problem ;) ...ju mer dom skänklade desto mer samlade sig hästen oavsett gångart eller stillastående...dom glömde bort sätet :p

Nuvarande hästar...nej, men målet är att komma dit med dom också. Har en 1 åring och så ska jag jobba med Syrrans häst i vinter, 9 årigt vbl-korsn....som är på god väg att hitta rätt form med minimala tygelhjälper :cool:

Tigertofflan skrev:
Varför sa du inte till då? Jag skulle blivit förbannad! Hur fan tänker folk!? :mad:

Japp, behövs mer folk som ifrågasätter det dom ser och inte bara tiger still. En bekant var på Str***holm och fick rådet att ge pisk när hästen slog bakut varje gång den fattade vänster galopp och hon sa själv att hon troligen skulle gjort det om hon inte innan sett hur jag jobbat mina hästar...och istället sa hon nej, vi filmar honom ...och det gjorde dom. Allt berodde på att hästen inte kunde sätta under sig höger bakben i fattningen vilket framgick klart på videon och vid veterinärkoll visade det sig att hästen hade kotledsinflammation på alla fyra!!!! Nej, han hade inga synliga hältor utan visade det först under bedövning. När han behandlats och var frisk slutade han sparka bakut...det behövdes ingen pisk. :cool:

Har nästan exakt samma erfarenhet av ridskolehästar man behöver oftast bara rida med sätet ordentligt och lätt mun kontakt så samlar dom sig själva och går på ett härligt sätt men tar man dom för hårt i munnen blir dom bara stela.
Särskilt en häst på ridskolan är sådan när man med försiktiga hjälper har samlat honnom så kan man släppa tyglarna helt och bara rida med sätet och han jobbar på hur glatt som helst i form.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 534
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 236
Senast: Fiador
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V