D

dragonlady

Satt och såg på några som tränade dressyr och dom hade klara svårigheter att få hästarna att gå i form.
Dom sågade en del men tydligen inte tillräckligt för tränaren en utbildad ridlärare för hon börgade gå brevid hästen tog tag i tyglarna och börgade med kraftiga tag att såga ner hästens huvud det såg hemskt ut.
Hästarna böjde visserligen på nacken men bakdelen var inte med för 5 öre.
Är detta en vanligt förkommande träningsmetod eller var det jag såg ovanligt och vad tror dom att dom åstakommer med detta en utbildad tränare måste ju se att hästen bara böjer på halsen och inte jobbar med kroppen :confused:

Sv: Sågning

Åh, det är vanligare än man tror...en bekant från norrland ringde häromdagen och undrade samma sak som du efter att hon kikat på en dressyrträning på den lokala klubben. Samma metod där alltså. Hur man ska få bort det eländet vet jag inte för de riktigt duktiga ryttarna säger gång på gång att det är fel metod ...men är det någon som lyssnar på dom??? Tydligen inte, tyvärr... :cool:

Som sagt var... :mad:

man blir beklämd. De flesta av dessa skulle må bra av lite akademisk skolning som bas till sin tränarutbildning. Bara hoppas att det kommer en förändring så småningom. :cool:

Måste bara få uttrycka mej lite. Det var en riddkole häst som skulle säljas till en "snobbryttare" och hon skulle testa både dressyr och hoppning. Till dressyren hade hon pressat in ett kandar i den lilla koniken. Nå, hon berättade medan hon lagade igång honom att hon hade fått så bra beröm för att hon rider bra mm. Hon var kanske i övre tonåren. Som liten stalltjej va man ju jättenyfiken vad det var för en ryttare som kommer från storstaden till vår lilla "by".

Nå hon skritta fram och sedan började hon "rida". Dvs sågade FULLT med kandaret så hästens huvud gungade från vänster till höger helt synligt. :eek: Så många av flickorna trodde på det där med sågning så resultatet var ju att alla sågade på nästa ridlektion. :crazy:

Själv har jag en gång testat att såga, men hästen var så känslig så jag fick en liten flygtur. Som liten tjej blev man rädd och lärde sig från första början att sågning skall man inte göra, utan rida fram hästen. :bow:

Mia

Att ridlären går vid sidan av och tar över tyglarna och ger instruktioner om hur ryttaren tycker jag är en bra metod. Jag tycker också det kan vara OK med rätt stora tygeltag som visar ledande osv och framför allt demonstrerar eftergift och hur man fångar upp ett lagom stöd. Jag tror nog att det jag skulle ta som en riktigt bra demonstration, som även visar fel metoder, på håll av den som inte hör vad instruktören säger kan tolkas som att man lär ut sågning.

Men jag har förstås sett hur tränaren faktiskt enbart sågar, men då har det inte varit utbildade instruktörer. De riktigt duktiga har i stället svårt att visa "fel sätt" eftersom det på något magiskt sätt räcker att de petar på tyglarna så dansar hästarna fram ;)

Hörde du vilka instruktioner ryttarna fick?

Jag håller med dig. En skolad hand från tränaren kan utgöra underverk om elevens sits inte är allt för mkt ankskit. Duktiga hästmänniskor kan ju enkelt visa hästen vilken form den ska anta också. (Gm kroppspråk eller en uppmuntrande blick).

Men har man aldrig ridit för duktiga tränare, så är det lätt att tro att det enda de gör är att såga. (Vilket tyvärr också förekommer förstås!)

Det var garanterat inga ledande tygeltag hon tog tag i tyglarna ca 1 dm från bettet och rykte hårt rakt bakåt nedåt med den ena och sen den andra ett bra tag tills hästen böjde på nacken.

Hon uppmanade även ryttarna att inte vara mesiga utan ta ordentligt i hästens mun, när eleverna gorde så själva och fick ner huvudena på hästarna så tappade dom rätt mycket framåtbjudning men då sa hon åt dom att använda spöet mer.

jag förstår inte hur man lyckas med att såga. Det måste ju göra fruktansvärt ont? :confused: i hästmunnen alltså :smirk: Det skulle min häst aldrig gå med på. Och hur tänker tränarna? det kan ju inte vara så okunniga att de inte vet att det ska komma bakifrån? nej, usch!

Har en i stallet som kör den metoden. Hennes tränare envisas med att SÅÅÅGA (värsta sorten) tills hästen "går så fint på tygeln". Ett ridpass stod jag i mitten med hästen och granskade deras träning. Så sa tränaren att "Och här står Louise och ser trött ut." Jag påpekade att jag inte var trött, utan jäkligt skeptisk till deras sätt att träna en häst. Frågade vad dom fick ut av det, jag har ju alltid hört att en häst ska ridas bakifrån och framåt. Till svar fick jag väl ungefär att "Nej men hon har ju haft tandproblem och tar inte halvhalterna genom kroppen". Ööh, nähä? Ja jag blev då inte klokare av det där, fortsatte kämpa med min häst. Han är svår att få i rätt form (pga att jag inte är tillräckligt bra, det är ju sanningen), men fan heller att jag sitter och sågar honom.

Så har nog alla "ridkoleridlärare" jag haft gjort för att "hjälpa" oss att få hästarna på tygeln... :smirk:

Har dock inte sestt någon "privattränare" göra så, men eftersom det ibland är samma människor så förekommer det säkert. Som tur är så har man ju större valmöjlighet att välja tränare när man inte rider i ridskolegrupp. :cool:

Morr... Man blir så arg på sådant här... MEn förr eller senare kommer väl även dessa människor på att det inte är till någon nytta (förhoppningsvis förr). Att kröka på nacken utan att gå under sig ger inga fina poäng på dressyrbanan och om de nån gång ser sig själva i spegeln/film/foto så kommer de nog se hur fånigt det ser ut och förhoppningsvis hitta andra sätt att träna sina djur. Och som någon skrev, de kanske hittar en liten häst nån gång som inte accepterar detta och slänger av dem :devil:

Min kompis sågar hästen.. Den böjer typ bara nacken då..

Jag såg en riktigt hemsk lektion på halmstads fältrittklubb. Tänkte mig kanske ta upp ridskoleriet ett tag så jag åkte dit för att "recognisera". Jag tittade på högsta gruppen, hälften av ryttarna sågade klart o tydligt, en ryttare red jättesnyggt o prydligt, o resten hade typisk "ridskolehästform". Under hela lektionen kommenterade ridläraren en enda gång sågningen, då bad hon en kvinna att inte röra händernas så mkt i sidled...

Va? Inte i sidled,men det var okej att såga rakt bakåt? Det var alltså vad som lärdes ut av just den ridläraren på hfrk... Fin grund för ryttarna att bygga vidare på sedan...

Jag gav rejält upp planerna på lärande i den ridskolan... Trodde faktiskt en så "välrenomerad" ridskola skulle kunna erbjuda bättre träningo kunskaper.

Min kompis sitter och sågar för fullr när vi rider!
Först vågade man ju inte säga till men en dag så undrade jag varför hon alltid satt och sågade.
Hhon verkade inte alls tycka att det var konstigt, utan sa bara att det är ju så här man gör. Tydligen hade hon lärt sig att det var på det sättet man fick hästen i "form"... :crazy:

tyvärr så är det väldigt vanligt
man tycker att utbildat folk borde se vilken skada det gör men många gör inte det utan sågar lika mycket själva

jag håller med! Fan asså!! sånt där gör mej så arg!! :mad: man tycker ju att så pass duktiga ryttare ska ha mer innanför pannbenet än så.. jag tycket så synd om hästarna... :( man ser ju till och med ibland att folk gör så på stora tävlingar som visas på tv...

Det som jag aldrig slutar att förvånas över, är hur få ryttare, på ridskolan som privata, det är som vet VARFÖR man ska rida hästen i form. Många sitter och sågar, hästens huvud gungar fram och tillbaka, och tillslut "går nacken av" (visst är det ett härligt uttryck. "Rid inte så mycket med handen, då kan nacken gå av!" ;) ), då blir ryttarna nöjda och sitter o rider sådär. Jag fattar det inte riktigt. Är det nån ny grej att hästen sk gå med nosen i bringan bara för att det ska se snyggt ut eller? :crazy:

Alldeles för vanligt! Och det är sorgligt! Folk är så besatta av att huvudet ska vara i en viss position så att de gör allt för att få hästens huvud dit, resten av hästens kropp glömmer de totalt bort...

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 534
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 236
Senast: Fiador
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V