"Såga ner i form"

Sv: "Såga ner i form"

Rider själv på ridskola och det är verkligen sjukt många som sågar! Mer en hälften i min ridgrupp sitter och drar i varannan tygel för att hästen ska knäppa av nacken. :( Även hos de som rider verkligen bra ser man ofta såga ner huvudet, speciellt när de rider igen i lite mindre bra lektioner (antagligen för att visa hur "duktiga" de är) Detta gäller självklart inte alla!

Vill berätta om en riktigt dålig ridskola som jag red på 2ggr för att jag var hos min farmor och farfar.
Första lektionen:
I det typ 15x10 m stora ridhuset skulle vi rida kadrilj. När vi skulle skritta fram trodde jag att man bara skulle skritta på lång tygel i ett halvsnabbt tempo, men nej; upp i svansen framför sa ridläraren till mig. Hela lektionen hetsade ridläraren eleverna till att hålla tempo. Och i skrittpauserna satte hon sig på läktaren och rökte :eek:

Andra lektionen:
Som tur var var det vikarie den dagen. Hela lektionen var helt okej, jag red en pigg liten shettis :) MEN, när vi skrittade ungefär i mitten skulle alla "få hästen på tygeln". Ridläraren sa då: "Sådär ja, såga ner hästarna!" De stackars ponnyerna knäppte av helt och gick med huvudet neråt.

Jag blir så sur på att en ridlärare kan säga så! Hon instruerade eleverna till att såga! Ska aldrig någonsin rida på den ridskolan igen alltså!

på en ridskola så var det en privatryttare som sågade hela ridpassen (hon ville att sin häst skulle "lära" sig att gå i form),varje ridpass på sin häst.Hästen fick munsår och efter drygt 1½år så böjde hästen på nacken tillslut :(

Ja självklart kan det hända, och troligen inget man kan göra åt. Men då är det ingen duktig ryttare. För är det nu en som är jätte duktig på provridningen, och det går bra bör den ju rida så hemma. Annars har den inte alla indianerna i kanoten. (Ett uttryck min kompis skapat, så ta inte illa upp på de :angel:). Men självkalrt förekommer det privatpersoner som är helt knäckta i huvudet, tyvärr.

Ja precis, och om man skulle vara osäker på köparen kan man be den komma och provrida fler gånger. Man kan ju inte hålla masken hur länge som helst ;)

Tyvärr så finns det många som kan göra det.. Dom verkar så himla trevliga och duktiga på provridningen... Men väl hemma så är det inte samma sak alls!:crazy:

Nej, jag är medveten om at tdet finns flera typer av människor, ärliga & oärliga. Men känner man sig osäker kan man låna ut hästen på prov ett tag först. Om man skriver ett ordentligt kontrakt förståss. Då ser men ju hur hästen sköts efter några veckor, och märker man att hästen på något sätt inte trivs med hanteringen, ridningen mm. så är det bara att ta tillbaka hästen. Eller så säljer man bara hästen till en meriterad ryttare som man vet tar bra hand om hästen. :D

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 826
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar