"Såga ner i form"

Sv: "Såga ner i form"

Håller med till 100%:bow:

Skillnaden på hästarna när de går i en avancerad grupp och en mindre avancerad kan vara som natt och dag. Det beror helt på ryttaren som rider.

Jag vet knappt hur jag ska göra för att få dem hästarna i form. Ridningen förvirra mig så extremt mycket där. Min häst är väldigt känslig, busig och pigg häst. Henne behöver jag bara göra lite smack eller "schh" ljud för att få antingen trav eller tölt. Vill jag ha galopp lägger jag bara fram ena foten, och krama henne lite med vaderna. På deras hästar känns de som man behöver 1 mil långa sporra för att få fram ett travsteg, galoppen känns helt omöjlig ibland. Pokkis behöver man bara säga prro till så tvärnita hon, till ridskole hästarna måste man dra för kung och foster land känns det som. (Tror det eller ej, även ifall dem är sega är dem tröga att stanna också!) Tycker helt enkelt det känns fel när man rider dem, min häst rena motsatsen till dem :love:!

Det kan jag nog inte riktigt hålla med dig om. Visst, jag tycker också att min häst oftast är lyhördare men det är ju för att han endast är van vid mina skänklar och vet precis vad de betyder. Plus att jag har ridit honom länge och känner honom relativt bra så jag vet vad som fungerar på honom.

På ridskolan tycker jag de flesta hästar är lyhörda bara man visar dem vad man vill från början. Självklart kanske det tar ett par pass (för mig iallfall) att förstå hur jag ska få just den hästen att gå rätt. Sen kanske jag inte alltid kommer till for men då ligger det helt på mig och inte på hästen.

Det kan jag nog inte riktigt hålla med dig om. Visst, jag tycker också att min häst oftast är lyhördare men det är ju för att han endast är van vid mina skänklar och vet precis vad de betyder. Plus att jag har ridit honom länge och känner honom relativt bra så jag vet vad som fungerar på honom.

På ridskolan tycker jag de flesta hästar är lyhörda bara man visar dem vad man vill från början.

Bra inlägg!:D
Ens egen häst lyssnar på dom hjälperna den alltid fått.. Medans en ridskolehäst oftast får minst 2 ryttare per dag att lyssna på! Kan man då inte rida ridskolehästen rätt måste man nog tänka över vad man ger hästen för signaler!

På tyvärr allt för många LC/LB för ponnyer ser man sågning i allra högsta grad, inte alla ekipage men så gott som hälften.
Även på många ridskolor ser man detta fenomen.
Ärligt talat har man lust att gå ner och prata allvar med personen i fråga, eller nåt. Men jag klandrar för det mesta inte ridskoleryttare, jag menar.
Så unga som de flesta är inser dom väl inte riktigt vad dom gör.
De lär sig ju allt av en ridlärare, är det någon man ska klandra så är det hon/han.
Men privatryttare som rider runt där på sina söndersågade B/C/D ponnyer mår jag illa av. :devil:

Alla ridskolor är ju däremot inte så, skulle min ridlärare se mig göra en antydan till sågning skulle hon relegera(stavning?) mig direkt.
okej, kanske inte bokstavligt, men vad jag menar är att alla ridskolor inte är såna.

Ridskolehästarna blir som man rider dom under just den lektionen! :angel:
Kan man rida så kan vilken som helst att ridskolehästarna bli fin! Utan 1mil långa sporrar och dragkamp!:crazy:
Gör man dom allerta i början av lektionen behöver man inte tjata!

Ja, min häst (islandshäst) blir som man rider henne också. Du är varmt välkommen hem till mig för att prova och rida henne, och då förvänta jag mig både tölt och trav (galoppen är inte precis svår). Hästen blir ju som man rider den, så du borde inte ha några problem när jag ger dig instruktioner :idea:? Jag har haft några som har testat att rida henne, som varit hästkunniga och måttligt mycket bättre än mig - men dem har endast fått fram grisepass & lite trav. Är man van vid en helt annan ridning, så tar det tid innan man hittar dem rätta knapparna. Jag har däremot MYCKET lättare att rida en privat persons häst rätt, för dem är inte van vid alla olika signaler, och sågningar som förekommer. (Men visst förekommer det tyvärr på privat hästar också tyvärr :()

Bara för att man som du kanske inte är van vid en speciell sorts ridning så ska det inte behövas 1 mil långa sporrar och dragkamp för att få ut något av hästen!

Håller med dig om att det kanske kan vara lättare att rida en privathäst, men det kan även bli helt tvärtom eftersom dom hästarna oftast bara kan 1 signal.. Ridskolehästarna lär sig att en signal kanske är lite annorlund när nästa ryttare kommer upp! Och lär sig då att anpassa sig och förstå ändå.. Det är det som är så underbart med ridskolehästar egentligen, dom är väldigt smarta!

Finns ju ingen som rider precis likadant som en annan..

Jag förstår inte hur du menar, men jag rider inte med 1 mils långa sporrar & har en dragkamp - men jag kan tycka dem kan vara måttligt hårda i munnen och skänkeldöva.

Jag skulle ALDRIG kunna sälja min häst till en ridskola, och jag vet inte riktigt, men antar att inte du hade kunnat det heller. Visst, en ridskole häst är smarta på det sättet att dem passar olika ryttare - framför allt nybörjare, för dem är tvugna att acceptera att dem får dubbla signaler hela tiden. (T.ex frammåt drivande och bromsande hjälper samtidigt.) Efter nybörjar stadiet kommer sågningen oftast, därav får sedan hästen ryggproblem och har svårt att trampa under sig t.ex. Det är ingen konst precis att få en häst att kröka på nacken, men att ha en häst som arbeta på tyglen med eftergift är inte precis det lättaste och krävs att man har tålamod och känsla. Den känslan på en ridskolehäst är oftast borta, just för att dem har fått sånna dubbla signaler.

På ridskoehästar kan man faktiskt få en fantastisk känsla! Jag iaf.. Men det beror väl helt på hur man rider..
Även om dom är skänkeldöda och hårda i munnen så kan man jobba bort det under just sin lektion..
Beroende på vilken häst jag hade haft så skulle jag kunna sälja den till en ridskola där jag vet att ridlärarna väljer rätt ryttare till hästen.. Det är ju inte alla som får rida en viss häst!

Jag har ridit på ridskola i ungefär 11 år, och kan fortfarande få en fantastisk känsla... Även från den äldsta, stelaste och lataste hästen.. Som så man rider blir hästen!!

Inte för att vara sån, men jag tror faktist inte du kan lita till 100% på att hästen ifrågasätta kommer till rätt ryttare, ifall det skulle krisa med hästarna blir dem illa tvugna att ta dem som finns. Men självklart tror jag inte dem skulle ge ut en jätte busig häst till ett litet barn. Dock är det sällan en ridksole häst är busig (av dem jag träffat iaf). Jag har också ridit på turridnings hästar, dem däremot har varit mycket enklare att arbeta med. Nej, ridskole hästar är ingen häst för mig. Man kan inte passa med alla hästar - och jag passar inte med ridskole hästar. Jag fördra helt enkelt en pigg, smått busig och känslig häst - precis som min. Hon har blivit precis som jag velat ;).

Dock är det sällan en ridksole häst är busig

Jag tycker att det känns som att du generaliserar lite här.

Visst, de formas ju efter varandra och efter det stället de finns på och därigenom kan de påminna om varandra. Men det är ju inte så att "Ridskolehästar" är en speciell ras med samma temprament, utan många olika sorters hästar och personligheter som blandas.

Jag förstår om man väljer mindre busiga hästar till ridskolor men visst finns dom!

Det var jättevanligt förut på min ridskola, men de flesta gjorde det i brist på kunskap. Och jag erkänner att jag oxå gjorde det under en tid, men det var för att jag inte visste hur jag annars skulle göra och ingen sa till mig att jag skulle göra så. Men så kom en ny ridlärare till ridskolan som tidigare la fokus på form och då minskade det. Jag har inte gjort det på flera år och det skulle aldrig falla mig in att göra det heller. Då sliter jag hellre armar och ben av mig i försök än att såga ned hästar. Om jag ser någon som sågar ned sin häst säger jag alltid till dem, det gör ju sjukt ont på hästen.
Men oftast sågas ju hästarna ned pga. okunskap som sagt.

man kan ju inte kalla taa hästarna går ner i "form" om en häst går ner i form så ska det va med vilja!

Dock måste man ju tänka på att en häst likaväl kan hamna hos en dålig privatperson, som på en dålig ridskola..
Man kan inte ta för givet att hästen får det bra hos en privat.. Den kan ha det mycket bättre på en ridskola!

Tillbaka till sågning.. Tycker det härjar en form epidemi, alla hästar måste "kröka på nacken", tyvärr glömmer många bort att den är bakkärran som är motorn! Och utan den - ingen bra form!

Observera att jag skrev sällan :).

Lord_Calvert: Självklart kan den hamna hos en "dålig" privat person, men skillnaden är att man ser när köparen provrider hästen, och ser man att ryttaren inte gå ihop med hästen, så kan man säga att man inte tror att den är hästen för ryttaren. Skulle en ridskola köpa, inte tar man dit alla elever för att provrida hästen?

*KL*
Fattar inte varför det är sån fokus på formen :confused: är ju klart det är viktigt att jobba den rätt, men det kommer ju automatiskt när man kan rida på den "nivån" tkr jag iaf...

Iaf så red jag min häst på banan i tisdags, och de gick verkligen super :D hon hittade formen jätte bra i skritten och även ganska bra i traven, lyckades till och med hålla formen i övergång från skritt till trav (var första gången hon orkade det). Har haft henne 2-3 månader, och är ett 5 årigt fullblod som gått på banan tills för 8 månader sen, så vi har nu börjat hitta på varandra, och hon börjar förstå och lugna ner sig.
Har inte stressat henne med formen heller.

Iaf så rider min mamma på ridskolan, som är i samma stall som min häst står i, så efter lektionen fick hon prova rida lite på Sissi, skrittade mest lite, min mamma har bara ridit ca 5 månader så hon har ju ingen super balans osv.
Men iaf så tar Sissi ner huvudet lite och söker sig neråt nån sekund, och då säger mamma "går hon i form nu" :confused: :eek: :eek:

Då svarade jag typ "Nej!, de går inte i form bara för att de böjer på nacken, de måste få med sig bakbenen och ryggen oxå"...

Men ja fattar inte, hur hons vet vad det är :confused:, när jag ridit nån månad hade jag ingen aning om att "i form" ens existerade!
Men i och för sej så sa hon förut att de hade fått gått in på volten en och en och att ridläraren hade sagt att hästen hon red gick i form då... :confused: Vilket jag har VÄLDIGT svårt att tro, för en som är duktigare som rider henne, brukar jag inte ens se rida henne iform så...
När mamma sa till mej att ridlärarn sagt hästen gått i form trodde jag hon menade att den hade "format sej" eftersom de var på volt...

Det är verkligen fixering vid hästens huvud position :confused:

på min ridskola används sågning alldeles för mkt, >.< frågaisatt ridläraren, och svaret blev nått i stil med att det inte skadade hästen :S

Nej, men bara för att ryttaren rider bra betyder det inte att hästen kommer få det bra..! Ryttaren kanske inte visar alla sina sidor inom ridnigen heller.. På ridskolan är det iaf någon som håller koll på hästen varje dag när den blir riden!

Men, om ryttaren är bra så ska den ju kunna anpassa sig efter hästen, för hästen blir ju som man rider den. Var det inte så du påpekade innan? Du talar faktist lite emot dig själv nu.

Jag menar att ryttaren som köper hästen kanske inte visar sitt sanna jag, bara för att den vill ha hästen!
Ryttaren kanske i vanliga fall rider aggresivt, men visar inte det på provridningen för att inte få ett nej av ägaren..
Hemma hos den ryttaren kanske det är en helt annan sak.. Där kan det ju förekomma sågning, dålig skötsel osv.
Så då kanske hästen har hamnat hos en "dålig" hästmänniska... Även om man själv tyckte att den personen verkade så bra när den provred!

Det va så jag menade..

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 826
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar