"Såga ner i form"

Sv: "Såga ner i form"

Ja, det är ju lika hemskt för hästen om ryttaren är medveten om h*n sågar eller inte. Men ändå tycker jag det är värst när ryttaren vet att h*n gör detta eftersom då har människan ingen bra hästsyn över huvudtaget eftersom h*n är redo att göra hästen illa för att komma dit människan vill.

Sen tror jag att det gäller att ha mycket mera teori. Vet inte hur det är på andra ridskolor men jag kan känna att man (särskillt om man är nybörjare) skulle behöva hur mycket teori som helst. Allt för hästarnas skull. Och det är bättre att ta det i storgrupp generellt om sågning och inte tala med enskilda ryttare, eftersom det är ett så känsligt ämne (vad jag har förstått är det många som känner så) när man får höra om sin egen ridning eller hästhållning.

Tkr det är ganska vanligt på min klubb :crazy: tror det är ganska vanligt faktiskt :crazy: har sett det på ponnydressyr, var i och för sej bara lokal men ändå ... Har sett det på clinics :o

Inte lika vanligt hos privatryttare som hos ridskoleryttare skulle jag säga.

Jag skulle faktist säga precis tvärtom! Jag satt och tittade på ett antal privatryttare härom dagen som red för sin hopptränare. Oj vad det sågades i framridningen :crazy:. Även ponnyryttarna sågar en del, speciellt om de är fler i manegen som rider samtidigt. Det blir en liten tävling om vems häst som ser ut att gå i mest samlad form känns det som.

Härmed vill jag absolut inte säga att alla privatryttare sågar, men vissa har fått eller köpt en häst utan att ha tillräckliga kunskaper att rida på rätt sätt.

Jag var lite generaliserade :o
Jag tror helt enkelt att det beror på vilken ridskola och vilka privatryttare man ser. Jag har under min tid som hästägare stått på ett satsande dressystall, en ridskola och ett hoppstall.
På ridskolan jag står nu (och rider eftersom att vi tog bort min häst igår) är det väldigt sansat gällande sågning. Men hästarna är både välridna och utbildade.
På ridskolan jag red innan jag skaffade häst vet jag inte vad de hade för policy :eek: Man kunde se rent ut sagt brutala ryttare ibland, som inte fick någon tillsägelse. Men jag har sett brutala privatryttare också.

Väldigt vanligt, har sett det hos både privatryttare och ridskoleryttare. Även på naturbruksskolan jag gick på under gymnasiet var det vanligt.

Knappen

Jag tror också att det är vanligt, man ser det titt som tätt. Har sett många, flest ponnyryttare, som tycks såga skuldrorna ur led på framridning :crazy: Jag tycker det är förjävligt, och det är ju enbart dåligt. Det är synd att man vinner på sånt här i tävlingssammanhang. Åtminstone vad jag sett.

Ja, det verkar förekomma överallt. De små barnen rider ju mest för skojsskull och skiter i rätt "form". Men sen när de går över till egen häst eller ponny så verkar kravet öka från kompisar & föräldrar. Men vad vet jag? ;)

Har aldrig sett det på cliniks. Men förvånar mig inte att det skulle förekomma på sånna oxo..

ÅH vad jag blir less på alla som tycker att dom är bättre än mig(många av mina "vänner" gör faktist det -.-') för att dom kan få hästen att gå i form genom att "såga" dom till att böja på nacken. :mad:

Svaret till att få hästen i form är väl ändå att få både hästen och människan att känna sig i balans för om inte hästen arbetar i balans kan den inte använda sig av bakdelen? Rätta mig om jag har fel! :idea:

Jag tror att det är många som är lite oroliga för att visa upp sig eller "skäms" om dom inte kan rida hästen i form.. Då sågar dom ner den för att visa att dom KAN! :crazy:
Man lär sig med tiden hur man ska rida hästen rätt, klart man inte kan det från första början!

Man är alldeles för form fixerad nu för tiden tycker jag!

Ja, vet man inte hur man gör så är d ju svårt att kunna arbeta hästen rätt. Det som jag bli arg på at de som sågar ner hästarna för ett det är "bekvämare" än att rida.

jodå du har rätt. det gäller att få hästen att arbeta med baken & ryggen (: Det gör man ju inte genom att såga :/ Men tycker dina kompisar att de är så mycket bättre så är det bara att vänta i några månader, kanske nått år så har hästarna problem med rygg &/eller ben :/ Lider med hästarna faktiskt..

Det är tyvärr jätte vanligt, som ni alla säger. jag rider med i en ridskolegrupp på en privat häst rätt ofta och där kan jag säga att det sågas. Många tror jag skämms oxå över att dom inte kan få sin häst/ponny att gå i rätt form.
Kommer i håg förra året då en tjej lånade min ponny och red lite på ridbanan. Och efter ett tag kom jag upp och fick se henne sitta där och dra honom i munnen, verkligen tvinga ner han. Det inte bara sågades utan hennes händer var långt ner på sidan av hästen. Det var verkligen sjukt och jag såg hur han led varje sekund. Hon visste även om att han har problem med munnen. Det är inte ofta man blir så arg.

kan jag förstå att det kokas inombords när någon är elak mot ens ögonsten :/

Men jag kan lova dig att jag inte såga iallafall :rofl:. Men kolla du på lite olika lektioner så ser du dem som sågar och har väääääldigt låga händer. Det kommer du inte kunna missa :). *Rebecca förstår vad jag menar iaf :angel:*

Jag vet knappt hur jag ska göra för att få dem hästarna i form. Ridningen förvirra mig så extremt mycket där. Min häst är väldigt känslig, busig och pigg häst. Henne behöver jag bara göra lite smack eller "schh" ljud för att få antingen trav eller tölt. Vill jag ha galopp lägger jag bara fram ena foten, och krama henne lite med vaderna. På deras hästar känns de som man behöver 1 mil långa sporra för att få fram ett travsteg, galoppen känns helt omöjlig ibland. Pokkis behöver man bara säga prro till så tvärnita hon, till ridskole hästarna måste man dra för kung och foster land känns det som. (Tror det eller ej, även ifall dem är sega är dem tröga att stanna också!) Tycker helt enkelt det känns fel när man rider dem, min häst rena motsatsen till dem :love:!

På deras hästar känns de som man behöver 1 mil långa sporra för att få fram ett travsteg, galoppen känns helt omöjlig ibland. Pokkis behöver man bara säga prro till så tvärnita hon, till ridskole hästarna måste man dra för kung och foster land känns det som. (Tror det eller ej, även ifall dem är sega är dem tröga att stanna också!) Tycker helt enkelt det känns fel när man rider dem, min häst rena motsatsen till dem :love:!

Ridskolehästarna blir som man rider dom under just den lektionen! :angel:
Kan man rida så kan vilken som helst att ridskolehästarna bli fin! Utan 1mil långa sporrar och dragkamp!:crazy:
Gör man dom allerta i början av lektionen behöver man inte tjata!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 826
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar