"Såga ner i form"

DonnaBella

Trådstartare
Min förra klubb mer var ett "sågverk" än en ridskola. Sa till endel tjejer flera gånger utan resultat, tröttnade på att se eländet så nu har jag bytt klubb.

"såga" ner hästarna i form, hur vanligt är det egentligen?

Sv: "Såga ner i form"

Jag vet inte om du menar den ridskola jag går på nu? Hemskt isåfalll. :S

Jag har ridit på tre olika och jag kan inte säga att jag sett någon av mina medlemar i gruppen såga ned sina hästar. Iofs är de ju först och främst min egen häst jag koncentrerar mig på men jag kan ändå inte säga att jag har sätt det.

Därimot har jag sett sågningar på tävligar men det har mer varit för att få stopp på hästarna, inte för att få dem i form.

Det är det enda jag vet iallafall. Men jag hoppas att det inte är vanligt alls eftersom man knappast kan få en häst i "rätt" form genom att såga.

Finns endel, men de rider på egna ponnys/hästar. Nämner inga namn då jag inte vill hänga ut någon. De enda ridskoleryttarer jag sett "såga" ner var en tjej som red i min systers hoppgrupp innan. Och på tävlingar oxo, främst dressyren med avsikt att få ner hästen i "rätt" form. :rofl:

Okej, nej, jag förstår att du inte vill säga namn.

Men har detta hänt på lektioner menar du? Konstigt att lärarna inte är mer uppmärksamma isåfall. Iofs är det många att hålla reda på samtidigt.

Ja, jag tror inte att man "grovsågar" ner när någon står och kollar. De ser nog till att ridläraren är fokuserad på någon annan. Kan berätta en riktig skräck-historia för dig imorgon när vi ses.

Nej, det har du rätt i. Usch, fy fasen. Jag blir så sur på sånt där. Särskillt om de vet att det är fel men gör det ändå.

Jag väntar med spänning på den. ^^

Haha, ja. Kan föresten ta den här tror jag.

Jag hade med mig min hästs förra ryttare till Ridklubben som min syster rider på. Denna tjej är även utbildad ridlärare. Vi satt på läktaren xxx, mamma & jag och kollade medans flickorna red fram på sina ridskoleponnys. Ridläraren som höll i lektionen gick igenom i en kvart hur man gjorde serpentiner (som om ingen i gruppen kunde det, trotts att de ridigt i minst 4år på ridskola :angel:) aya iaf.

Vi tre kalla små personer satt på läktaren och såg att de flesta hästars sadlar hade glidigt en bra bit bakåt. Så xxx knackade försiktigt på manegedörren och klev in och sa till ridläraren som höll i lektionen "sitter inte sadlarna lite väl långt bak?" Till svar fick hon: "Jo det kanske dom gör. men det är ingenting vi har tid att fixa". Märkligt med tanke på att hon hade tid att förklara hur man gör serpentiner i 15 min :eek:..

Lektionen drog igång och tjejerna som red gjorde sitt bästa för att få hästarna börja & eftergivna, vilket var meningen med serpentinerna. Efter ungefär 10 min fick de flesta "nog" och började med en lättare variant, nämligen sågningen.

Tittade på xxx ett antal gånger och såg hur hon blev mer och mer förbannad över att ridläraren BERÖMDE tjejerna för den "fina" form de fått på sina hästar :crazy:. Ungefär där fick xxx nog och reste sig och gick med bestämmda steg ut. Mamma & jag följde efter. Och xxx sa att hade hon jobbat på denna ridklubb så skulle hon minsann lära ut hur man rider på riktigt. Och att det är förjävligt att ridläraren kan berömma för felaktig ridning.

Ja mycket möjligt. Verkar som det skiljer sig lite från klubb till klubb?

SJÄLVKLART händer det på alla ridskolor, mer eller mindre!

Själv vet jag inte vad du har för agg mot just E*K.. Har du sett alla lektioner? Finns mycket talangfulla människor där, men även endel som skulle behöva läras om från början!
Men att kalla det för ett sågverk va väl lite att ta i?

Tycker nog att sågning förekommer mer hos privatryttare som är "själv lärda"!

Självklart har jag inte sätt alla lektioner, har varken tid eller intresse till det ;). Har inget imot klubben, jätte fin anläggning och allt. Det är hästhanteringen jag inte gillar (hos ryttarna).

Okej, gäller det då privatryttare eller ridskoleungar? Eller kanske ridlärarna?

Kan inte påstå att jag sätt ridlärarna rida så d kan jag inte kommentera. Därimot att de inte säger till när det förekommer, och som jag sa förut det med att sadlarna hade glidigt bak, det sket denna ridlärare fulltsändigt i. "Fanns ju inte tid att fixas till".

Privatryttare har jag sätt såga ner, även ridskoleryttare (dock endast ett fåtal).

Såklart finns där enhel del som rider bra.

På den lokala ridskolan här har jag inte sett det förekomma på lektionerna. Däremot sitter småtjejerna ofta och beundrar de äldre privatryttare som mer eller mindre sågar ner sina hästar "i form".. Ganska hemskt hur olika saker man som rutinerad och orutinerad kan se.. Själv lider man ju med hästarna.

Vad jag vet är ridlärarna väldigt duktiga och utbildade. Och jag tror inte att det är mer där än på andra ställen.

Men nu tycker jag inte att denna diskutionen ska handla om en enda ridskola utan mer generellt. Man kan spekulera hur mycket som helst men man kan aldrig veta säkert.

Jag ser oxå en hel del som sågar.. Men även personer som inte påstår sig att såga, utan tycker dom är så duktiga på att rida hästen i "form"..

Det här med sadlarna tycker jag verkar märkligt.. Flertalet av dom hästarna har en liten "kulmage" som tar emot, så så många sadlar kan nog inte ha glidit bak! Har ofta fått se och höra att dom glider fram därimot.. Den här ridläraren kanske inte alls tyckte att sadlarna låg långt bak, utan kanske bara ville att människan skulle gå därifrån och inte lägga sig i..

Slutpratat om denna ridskolan.. TUMMEN NER FÖR SÅGNING!:D

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 826
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar