Säga hej, kostar det för mycket?

Havsluft

Trådstartare
Har alltid varit väldigt mån om att vara trevlig mot grannar och folk jag möter när jag har en häst med mig (annars oxå såklart). Allt för att folk med okunskap eller motstånd till hästar skall få ökad förståelse, tycka man är trevlig och behandla oss med respekt (ex sakta ner bilen när man rider på vägen).
Så har jag gjort sen jag började rida även få jag själv stod inackorderad.

Lånar grannens ridbana, helt gratis och fick nyligen höra att mina kunder inte ens säger hej till dem. Ridbanan ligger i deras trädgård så de går alltså hem till dem och rider utan att ens hälsa. Grannen tycker såklart att det är jättetrist och vill inte ha folk hemma utan att folk hälsar.

Vi finns på landet så det är inte särskilt många personer det handlar om att hälsa på...

Hur gör du?
Hälsar du på folk du möter?
Säger du hejdå när du lämnar ett sällskap?

Det kostar ju inget att vara artig och hälsa eller? Kan man inte ta sig det besväret?
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Bor också på landet, hejar på alla :) Slänger alltid upp en näve när jag möter nån på grusvägen eller i samhället. Fick höra att grannen hade en besökare som var imponerad när jag hade hejat trots att jag körde skottkärra vid stallet :) Jag har en tvåhjulig kärra där man kan släppa ena handtaget utan att nåt händer.

Så ja, här hejas det till höger och vänster!
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Om de är dina kunder tycker jag att det är ditt ansvar att hålla dem informerade om hur de bör uppträda när de använder den lånade ridbanan och varför.

Nu håller jag inte längre på med hästar, men ja, jag skulle hälsa. I en sådan här situation skulle jag anse det otrevligt att inte göra det.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag bor på landet, men inte långt ifrån en större stad. Jag hälsar på alla jag möter när jag är ute och går eller rider. För mig känns det jättefånigt att INTE hälsa liksom..
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag hälsar på folk, håller med Kivina om att det känns fånigt att inte göra det.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag bor i centrala Uppsala, och har hästen väldigt centralt (dock på "landet"). Jag hälsar alltid! För mig är det självklart att hälsa. Tackar när jag rider över vägen och bilar stannar och hejar på folk jag möter. Mycket trevligare än att inte säga något alls. Och folk hejar glatt tillbaka!
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Du får nog ha en "vett och etikett lektion" med dina kunder hur man beter sej på landet :)

Väldigt otrevligt att inte ens säja Hej !
Ser man någon på håll så ropar man Hej-Hej och vinkar , när man är klar så säjer / ropar man Hejdå och Tack för idag :)

Så här på landet vinkar man hej till alla man möter .. vare sej du har en aning om vem det är eller inte ..
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag hejar på alla jag möter när jag är ute härhemma. Och alltid till häst, det är ju som ambassadör för ridsporten jag befinner mig ute (till/med häst).

Jag hälsar på ett sällskap jag kommer i (om än inte alltid genom att gå runt och ta i hand om det är ett informellt sällskap med mycket folk). Säger oftast hejdå när jag går (det är inte alltid det passar och då avstår jag).

Att rida hemma hos någon annan och utnyttja faciliteter utan att hälsa - nej, det är så ofint att man förtjänar en rejäl utskällning och rejäl uppfostran. Oavsett ålder.

Skämmes, ta mig fan!
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Det verkar vara jättevanligt att inte hälsa :confused: . 50% av grannstallets hyresgäster hälsar inte (och tar inte bort hästskit ens om den nästan ligger på garageuppfarten) när de rider förbi min stallägares hus på min stallägares mark. Min stallägare tycker det är höjden av ohyfs och är ganska störd på grannryttarna.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Om de är dina kunder tycker jag att det är ditt ansvar att hålla dem informerade om hur de bör uppträda när de använder den lånade ridbanan och varför.

Nu håller jag inte längre på med hästar, men ja, jag skulle hälsa. I en sådan här situation skulle jag anse det otrevligt att inte göra det.

Men vad säger du ? Tillhör inte detta vanligt folkvett att hälsa och även tack ?något jag fått i min uppfostran hemifrån och även något vi uppfostrat våra barn till att göra, det är väll inget TS ska behöva lära sina kunder?
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Självklart säger jag hej men så är jag en lantlolla också ;) Här åker handen upp automatiskt om man är ute i trädgården och någon åker förbi oavsett om man vet vem det är eller inte. När jag rider så är det lika självklart att hälsa och saktar folk in så brukar jag säga tack genom att nicka lite.

I ditt fall där man rider på en ridbana i någons trädgård så är det ju självklart och hälsa och till och med småprata i en minut.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Om de är dina kunder tycker jag att det är ditt ansvar att hålla dem informerade om hur de bör uppträda när de använder den lånade ridbanan och varför.

"Stallregler for dummies"

Nr 1: Hälsa på de du möter...:rage:
 
Senast ändrad:
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Usch, vad ohyfsat! Jag är själv rätt blyg av mig så jag småpratar inte med vem som helst, men att säga hej gör jag alltid, och i synnerhet om man lånar en ridbana.

Vid uteritt säger jag alltid hej till mötande, gående som ridande, det är liksom en oskriven regel.

I övrigt beror det förstås på hur man bor/där stallet ligger. Jag hade en medis i en liten by en gång och där vara alla tjenis med alla.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Vanligtvis så säger jag hej när jag möter folk som är ute & går eller cyklar på landet.

MEN jag har också lärt mig att beroende på olika delar av Sverige man bor i så finns det olika "kulturer" på vissa ställen är man kanske är lite mer vaksam/misstänksam/ensamvarg.

Just nu där jag bor så är folket som bor i denna kommun lite mer inbundna/ensamvargar.....och i bland så beror det på dagsformen om de hejjar eller inte.

Jag brukar säga hej, men har också accepterat att en del "gömmer sig bakom en buskar" om de ser folk för att slippa hejja.....man får acceptera olikheter och inte ta det personligt.:p
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Det må vara, men inget kunderna verkar bry sig om eller ha från sin uppfostran iaf? Eftersom TS i grunden är ansvarig för dem och har arrangerat med de som lånar ut ridbanan, så bör TS se till att även kunderna värnar ett fortsatt bra samarbete.

Eller är det bättre att bara skaka på huvudet på buke om hur ouppfostrade andra är och inte göra något för att förändra situationen?

Så svårt är det väl inte att säga att de som lånar ut ridbanan känner sig bekvämare om de som använder den hälsar och "visar upp sig" när de kommer och går eftersom banan ligger i deras trädgård och de vill gärna få en bra idé över vem som använder den. Dessutom tycker det att det är trevligt.

Så ja, som ansvarig tycker jag att det är upp till TS att lära dem / informera dem om det beteendet inte kommer automatiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

T ex.
Man kan också välja att göra det på ett trevligt sätt, se mitt tidigare svar.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Är det något gammal tradition/sed? Jag har inte hört det förr men jag hälsar så fort jag får ögonkontakt alt om personen tittar bort så säger jag hej när jag bara är några meter från personen.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag hejar på alla jag möter vid vägen här hemma och runt om för det är ju grannar man möter mest utom en, men det beror på att vi inte är sams och jag är förbannat långsint.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 618
Ridning Något som gör mig så trött på hästvärlden är alla dessa ryttare som inte ens gör en ansats till att förbättra vårt rykte. Några exempel...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 456
Senast: Miloni
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp