Tacka vet vi trevliga ryttare!

Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Tycker det är självklart att man tackar när bilister, mc osv visar respekt likväl att man som bilist saktar ner farten när man möter hästar på vägen. Men jag har råkat ut för en ryttare som gav mej väldens utskällning när jag stannade bilen helt när jag såg att hennes häst var livrädd för bilar. Hon tyckte jag skulle valt en annan väg att köra när jag såg att hon kom ridandes.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

När jag red hemma i skåne var det relativt få som saktade ner, och jag tackade alltid när jag kunde.


Jag hade en häst som stack så fort bilen kört förbi - jag hälsade INTE men bad den jag red med hälsa.

Aldrig i livet att jag hoppat av hästen ute i trafiken, jag är säkrare på än vid sidan av hästen.

Bajs struntade vi i, men det var för att ingen gick på vägarna. Ingen har någonsin klagat, eller ens kommenterat.


När jag själv kör kör jag försiktigt förbi hästar, och har inte upplevt ryttarna som oförskämda.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Alla kan inte hoppa av hästen och ta bort skiten efter sig och har inte möjlighet att fixa det senare..

Vad är så farligt? Tror folk att bajsat ska hoppa på dom?

Det är väl bara för den som inte gillar det att sparka ner det i diket då.
Dom måste ju förstå att det är krångligt att hoppa av hästen bara för en sådan sak. :devil:

Hästbajs är luktar ju inte precis illa som kobajs, kattbajs och hundbajs gör..

Alla ryttare kanske inte har en häst som gör det lämpligt att släppa tygeln för att hälsa.. OMG! Måste man hälsa på allt och alla?? :confused:

Det är ju faktiskt p.g.a säkerhet som bilar ska sakta in och varför ska då ryttaren tacka? Bilar SKA sakta in. Det är inte bara för att vara snäll.. Dom SKA!!!

Visst tacka kan man göra om man har en häst man kan släppa efter lite på eller om man anser att det finns anledning att tacka..

t.ex. om hästar studsar och bråkar vid vägen och bilen stannar helt tills hästen lugnat sig.. Ja, då kan man tacka.

Tycker det är en tråkig attityd du har att folk bara ska rätta sig efter oss och visa oss respekt, men att visa respekt tillbaka, nädå, det går banne mig inte för sig... :grin:

Hur svårt kan det vara att hälsa och tacka när en bil saktat ned? Släpper du tyglarna med båda händerna och vinkar för kung och fosterland? En nickning räcker gott och väl om du nu måste hålla hästen med båda händerna.

Varför ska andra sparka undan skit din häst lämnat efter sig? Hade du varit road av att plocka andras hundbajs? Tror inte det...

Har du problem att komma av och på hästen kanske du borde försöka hitta en lösning som gör det lite lättare. Men rent ärligt, med din attityd låter det snarare som att du bara är för lat...
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Exakt vad gör det att skita ner en hel sport för att man själv känner ett behov av att vara dryg?

SJÄLVKLART tackar man för hänsyn i trafiken. Oavsett vilket fordon man för tillfället sitter på/i. SJÄLVKLART tar man upp bajs som ens djur har lämnat.

En häst som hoppar och skuttar så trafiken får stanna ska inte vara ute i trafiken.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Aldrig i livet att jag hoppat av hästen ute i trafiken, jag är säkrare på än vid sidan av hästen.

Är det för att man ska kunna säga att det är bilisternas fel, när hästen har bockat, skenat, sparkat bakut, sparkat in sidan på två bilar, repat en framskärm och krossat framlyktorna på en bil... så att man kan skylla på bilisterna att det minsann är en regel som säger att det ALLTID är bilisternas fel och bilisternas sak att ersätta skador som uppkommer på bilarna/hästarna/utrustning/kläder och att det är bilisternas fel när det blir incidenter mellan bil och hästekipage?

"Jag är säkrare på än vid sidan av hästen..."

De gånger det har inträffat något i trafiken eller närheten av väg, så min häst varit oregerlig, när jag suttit på. Då har i alla fall jag suttit av, för att lugna min häst och då har även omgivande trafik, visat ömsesidig respekt och tagit det lugnt. Men så är jag iofs ingen inbiten tävlingsryttare heller, som MÅSTE tänka på att jag inte kan sitta av mitt under en tävlingsritt.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Exakt vad gör det att skita ner en hel sport för att man själv känner ett behov av att vara dryg?

SJÄLVKLART tackar man för hänsyn i trafiken. Oavsett vilket fordon man för tillfället sitter på/i. SJÄLVKLART tar man upp bajs som ens djur har lämnat.

En häst som hoppar och skuttar så trafiken får stanna ska inte vara ute i trafiken.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Är det för att man ska kunna säga att det är bilisternas fel, när hästen har bockat, skenat, sparkat bakut, sparkat in sidan på två bilar, repat en framskärm och krossat framlyktorna på en bil... så att man kan skylla på bilisterna att det minsann är en regel som säger att det ALLTID är bilisternas fel och bilisternas sak att ersätta skador som uppkommer på bilarna/hästarna/utrustning/kläder och att det är bilisternas fel när det blir incidenter mellan bil och hästekipage?

"Jag är säkrare på än vid sidan av hästen..."

De gånger det har inträffat något i trafiken eller närheten av väg, så min häst varit oregerlig, när jag suttit på. Då har i alla fall jag suttit av, för att lugna min häst och då har även omgivande trafik, visat ömsesidig respekt och tagit det lugnt. Men så är jag iofs ingen inbiten tävlingsryttare heller, som MÅSTE tänka på att jag inte kan sitta av mitt under en tävlingsritt.

Mvh

IngelaH

Värst vad trevlig attityd du har :grin:

NEJ, jag skulle aldrig få för mig att ha en häst som bockar och stegrar och är allmänt oregerlig ute på en väg. Då är man en idiot som utsätter sig själv, hästen och billisten för stor fara. Jag skulle aldrig köpa en sådan häst, har fått nog av dem. Jag skulle heller aldrig vilja krocka med en häst.

Men jag har bättre kontroll på hur mina hästar rör sig ifrån sadeln än jag har från marken, därför stannar jag i sadeln. Märker jag att hästen lugnar sig när jag hoppar av så hoppar jag väl av, MEN jag upplever att min chans att påverka är större från ryggen än från marken.

Jag är inte heller någon tävlingsryttare, varför är du så otrevlig?


Tillägg: Är jag säkrare på hästen är billisten säkrare, och hästen säkrare. Jag upplever inte att det är säkert att riskera att bli påkörd när jag sitter på en häst, då är det säkrare att stå vid sidan om och hålla i tygeln.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

De gånger det har inträffat något i trafiken eller närheten av väg, så min häst varit oregerlig, när jag suttit på. Då har i alla fall jag suttit av, för att lugna min häst och då har även omgivande trafik, visat ömsesidig respekt och tagit det lugnt. Men så är jag iofs ingen inbiten tävlingsryttare heller, som MÅSTE tänka på att jag inte kan sitta av mitt under en tävlingsritt.

Detta lär bero på vad för slags häst man har. Med din häst så fungerar det uppenbarligen bättre att hoppa av, men det är knappast så för alla. Min nuvarande häst t.ex. hade inte betett sig ett dugg bättre om jag hoppat av henne, jag sitter hellre kvar och rider in en bit åt sidan alt. ber föraren av fordonet att sakta farten ytterligare/stänga av motorn så jag kan ta mig förbi.


I övrigt så tycker jag också att det är irriterande när man möter hästekipage och de inte tackar för den visade respekten. Tycker även det är irriterande när man kommer bakom några ekipage som rider i bredd. Den enda notis man ibland får om att de lagt märke till en är att de saktar ner/ökar farten så de hamnar på en linje. Men i övrigt, ingen som vänder sig om och ingen tendens till att sakta farten så det blir lättare för mig som bilist att komma förbi. Jag föredrar hästfolk som stannar och låter mig köra förbi alt. signalerar till mig hur de vill att jag ska göra, om jag ska stanna och släppa förbi dom eller hur... Någon slags kommunikation helt enkelt. Ännu irriterande dock om hästekipagen inte flyttar sig alls utan fortsätter rida i bredd...

Jag tackar alltid själv. Rider in till sidan och stannar hästen om jag kan, och tackar som sagt för att medtrafikanten (förhoppningsvis) visar hänsyn. Jag brukar tacka ändå - om det inte är så att hästen blir halvt ihjälskrämd. Men jag hoppas att om man tackar även de som kör lite för fort så kanske de kör lite långsammare nästa gång... Vet inte hur troligt det är dock, men hoppas kan man alltid ;)

Angående det här med att plocka upp bajset efter sig. Tycker också att det är ofräscht om det gäller mer civilisierade trakter. Jag förstår verkligen inte hur svårt det är att plocka undan, antingen om man hoppar av hästen eller tar sig dit senare. Att tycka som någon att den som stör sig på det ska plocka bort, tycker jag är helt befängt. Lite mer hänsyn för sina medmänniskor skulle verkligen passa bra.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

I övrigt så tycker jag också att det är irriterande när man möter hästekipage och de inte tackar för den visade respekten. Tycker även det är irriterande när man kommer bakom några ekipage som rider i bredd. Den enda notis man ibland får om att de lagt märke till en är att de saktar ner/ökar farten så de hamnar på en linje. Men i övrigt, ingen som vänder sig om och ingen tendens till att sakta farten så det blir lättare för mig som bilist att komma förbi. Jag föredrar hästfolk som stannar och låter mig köra förbi alt. signalerar till mig hur de vill att jag ska göra, om jag ska stanna och släppa förbi dom eller hur... Någon slags kommunikation helt enkelt. Ännu irriterande dock om hästekipagen inte flyttar sig alls utan fortsätter rida i bredd...

Vi har en breeed och fin asfalterad 50-strecka hemma. Ingen kör lagligt där.

Vi rider alltid i bredd, annars är det ingen som saktar in heller :mad: Å andra sidan rider vi in och på led så fort billisten är så n%u
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

När man läser i den här tråden så är det rätt uppenbart att dom flesta har gott hyfs när man är ute och rider, mao tackar för sig, plockar upp efter sig och visar hänsyn.

Det är däremot ni som INTE gör detta, som förstör så otroligt mycket för alla andra. Det är inte jobbigt att le och nicke litegrann, eller ta bilen/cykeln eller en promenad för att plocka upp skiten, och varför i HELA friden rider man i bredd för att bilisterna ska upptäcka en????

Vansinne! Hade jag kört bil och kommit bakom ett sånt gäng ryttare hade jag direkt fått uppfattningen att "dom tror att dom äger vägen och visar absolut ingen hänsyn"

Hur kan ni bedöma vad som är inom bra räckhåll för att återgå till led? Vad händer om det är halkigt, eller bilens bromsar slutar funka, det kanske till och med är en rattfyllerist eller någon annan som är akut sjuk som inte har någon avståndsbedömning själv?

Eller om det rent utav är två bilar, varav den bakre bestämmer sig för att köra om och upptäcker hästarna framför, för sent?

Jag har faktist också ett praktexemplar till varför man ska plocka bort skiten efter sig: När det är mörkt och minusgrader ute och gångvägen kanske inte har någon belysning så är det INTE så j*vla roligt att cykla på den där mörka skithögen som smälter ihop med asfalten när det är bäcksvart. Jag har själv provat, och det var definitivt inte skönt. Hade jag fått tag i häst och ryttare som lämnat det där så hade den fått stå för både vanprydande ärr och trasig tröja+byxor.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Värst vad trevlig attityd du har :grin:

Japp, jag är trevlig för det mesta. Men när det gäller hyfs bland oss hästmänniskor, kan jag bli en riktig Ragata ;)

NEJ, jag skulle aldrig få för mig att ha en häst som bockar och stegrar och är allmänt oregerlig ute på en väg. Då är man en idiot som utsätter sig själv, hästen och billisten för stor fara. Jag skulle aldrig köpa en sådan häst, har fått nog av dem. Jag skulle heller aldrig vilja krocka med en häst.

Men jag har bättre kontroll på hur mina hästar rör sig ifrån sadeln än jag har från marken, därför stannar jag i sadeln. Märker jag att hästen lugnar sig när jag hoppar av så hoppar jag väl av, MEN jag upplever att min chans att påverka är större från ryggen än från marken.

Jag är inte heller någon tävlingsryttare, varför är du så otrevlig?


Tillägg: Är jag säkrare på hästen är billisten säkrare, och hästen säkrare. Jag upplever inte att det är säkert att riskera att bli påkörd när jag sitter på en häst, då är det säkrare att stå vid sidan om och hålla i tygeln.

Då är jag med, då tänker vi lika. Men det liksom inte det som stod i texten och det var väl därför jag reagerade. :bow:

Jag läste ju ditt tidigare inlägg om när du bodde i Skåne och ni inte brydde er om att ta upp skiten efter er osv...

Mvh

IngelaH
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Detta lär bero på vad för slags häst man har. Med din häst så fungerar det uppenbarligen bättre att hoppa av, men det är knappast så för alla. Min nuvarande häst t.ex. hade inte betett sig ett dugg bättre om jag hoppat av henne, jag sitter hellre kvar och rider in en bit åt sidan alt. ber föraren av fordonet att sakta farten ytterligare/stänga av motorn så jag kan ta mig förbi.

Självklart är det så att alla hästar är individer och som sagt. Fatima har tidigare fått tokspel på den 70-väg vi hade vid förrförra stallet som vi var inhyrda i och då var jag helt klart säkrare på backen än på hennes rygg.

Men här lät det mera som att man minsann inte klev av hästen mitt i trafiken för att MAN SJÄLV var säkrare i sadeln än på marken. Det var liksom det jag reagerade på och inget annat. När det riskerar att inträffa en incident i trafiken med mig, bil, häst och annat inblandat, tänker i alla fall inte jag enbart på mig själv i första hand. Jag tänker på de som sitter i bilen -arna, vuxna, barn eller vad är det, hästen och mig själv. Och i det läget kan det ju faktiskt vara så att det är bättre att vara av hästen än på den om den är orolig, så att man kan flytta på rätt del av hästen, när det behövs.

Och nu var det ju så som jag tänkte, som inläggskrivaren tänkte också även om den andemeningen, försvann lite. :) Ni får förlåta att jag blir lite rabiat ibland.

Missförstå mig rätt.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag är så glad över att i princip alla bilister visar respekt när jag är ute och rider, de saktar ned och håller åt sidan och vinkar ibland själva - fastän jag inte känner dem - och jag tackar självklart glatt. Tror att det är för att det kör mycket hästfolk häromkring och de vet hur man bör bete sig med hästar i trafiken.
Skiten tar jag däremot inte upp men jag rider aldrig i bostadsområden utan bara på skogsstigar eller bilvägar, om jag red bland hus eller på cykelbanor är det självklart att man hoppar av och sparkar det hjälpligt åt sidan. När jag är ute och rider brukar jag hälsa på folk och andra ryttare om vi får ögonkontakt men ibland tittar de inte ens åt vårt håll och jag känner inget behov av att hälsa högt och ljudligt ifall den andre totalignorerar oss.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Värst av alla sorter är de ryttare som rider där det är väldigt lerigt och blött och trampar sönder!
Så markägaren blir arg och såklart får alla ridförbud! :mad:


Kan man inte låta bli att rida på sånna ställen när det har regnat en vecka liksom?
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

*kl*

Kring vårt stall finns det inte så många alternativ när det kommer till ridvägar. De flesta är sådana vägar där det går en del trafik, eller som är populära promenadvägar. Jag möter ALLTID bilar och fotgängare när jag rider ut, och därför är jag noga med att tacka om de stannar, eftersom jag vill kunna fortsätta rida där och förvänta mig samma respekt nästa gång jag möter dem. Bajsar hästen så tar jag undan det på vägen hem, jag tycker att det lättare då jag inte är av den smidigare varianten. ;)

För inte så länge sedan mötte jag en motorcyklist när jag red ut ensam. Hästen reagerade inte, men mannen stannade ändå många meter framför mig och stängde av motorn. Jag tackade honom så mycket för det när jag kom fram, och sa att han nog kunde köra så fort jag passerat eftersom hästen inte brydde sig om motorcykeln (och jag tänkte att han skulle slippa stå still mer, eftersom han redan gjort det bra länge). Men han stod faktiskt still med motorcykeln tills jag hade ridit förbi honom med säkert 30m. Det tyckte jag var väldigt snällt av honom, och de som rider stissigare hästar skulle säkert ha varit väldigt tacksamma för det.

Men nu är det ju så där jag rider, att det faktiskt ytterst få som stannar/saktar av/väjer undan. Det är inte sällan som billister gasar förbi i maxfart utan att väja det minsta. Som tur är är våra hästar vana med mer högljudda fordon, eftersom de regelbundet träffar på gårdens traktor, fyrhjuling och gräsklippare, så det brukar inte vara några problem. Dock var det en gång på väg att gå riktigt illa när vi var ute och körde ardennerstoet på en vanlig grusväg, och det kommer en stor timmerbil dundrandes utan att sakta ner det minsta. Hade den gjort det kanske vi hade hunnit flytta på oss till nån sidoväg eller liknande i alla fall. Det slutade nästan med att hela ekipaget åkte ner i diket, och hästen var rejält uppskrämd en bit efter det.

En annan gång kom jag ridandes på vår vanliga lilla väg. Jag ser ingen, så jag fattar en lugn galopp och rider där i godan ro. Så får jag syn på något stort och svart i vassen när jag red förbi, då var det en människa med en hund som gömt sig där. xP Jag är väldigt glad för att hästen inte verkade märka nåt, men jag blev väldigt överraskad av att det stod en människa med hund och gömde sig i vassen. :p
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

En annan gång kom jag ridandes på vår vanliga lilla väg. Jag ser ingen, så jag fattar en lugn galopp och rider där i godan ro. Så får jag syn på något stort och svart i vassen när jag red förbi, då var det en människa med en hund som gömt sig där. xP Jag är väldigt glad för att hästen inte verkade märka nåt, men jag blev väldigt överraskad av att det stod en människa med hund och gömde sig i vassen. :p

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: hahaha!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Vi rider alltid i bredd, annars är det ingen som saktar in heller :mad: Å andra sidan rider vi in och på led så fort billisten är så n%u

Jag har inga invändningar mot att man rider i bredd (särskilt inte på en bred väg) om man flyttar på sig om en bil kommer, positivt är det som sagt också om man kan kommunicera med mig som förare så jag vet att det är säkert att köra om t.ex eller om jag ska vänta tills ni har vikit av någonstans.

Nu är det inga breda vägar här, utan de är relativt smala och krokiga. Jag tycker att det är ganska riskabelt att rida i bredd på sådana vägar, speciellt om man vet att folk kan köra som idioter. Det är såklart väldigt få bilister som håller den lagliga hastigheten, 70 km/h, även på denna väg. Det verkar inte finnas någon tanke öht att man kan få möte av en häst, lastbil eller annat...
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

JA FY FAN. den åsikten delar jag till 110%.
Nu kommer jag dra en ganska konstig liknelse, men till exempel;
När jag tog mitt mopedkort, så fick jag en ordentlig genomgång om hur man kunde göra för att få folk att lita mera på mopedister. Jag hade aldrig tänkt på det själv, men att se en moped köra ute på gatorna är i de flesta ögon ungefär samma sak som att se en trimmad cross med borttagen ljuddämpare och en helt kromosomlöst IQbefriad förare som inte följer en regel.
När man själv kör moped vill man ju SJÄLVKLART att folk ska tycka motsatsen, man vill inte att äldre ska bli rädda när de ser en mopedist och bara tänka "ligist" eller liknande.
För mig har det blivit en rolig utmaning att få folk att ändra uppfattning och känna sig trygga med mig och andra ansvarsfulla förare. Det är helt sjukt att se folks miner när man stannar för dem vid övergångsställen och gör rätt o korsningar etc. Folk blir galet förvånade.
Jag upplever att det har lite samma effekt att vara trevlig som ryttare. Kommer det någon som är ute med sin hund, hunden skäller, hästen blir lite rädd. Blir man då SKITSUR och blänger/ignorerar den med hunden så är det självklart att de inte får ett gott intryck.
Så gjorde jag FÖRE mitt körkort, och fick alltid en sur min tilbaka.
Nu när jag ändrat detta, inser jag hur mycket trevligare man blir bemött som ryttare.
Om vi säger att hunden kommer och skäller, och man vill ha ett gott rykte om sig, så LER man stort istället och säger någonting i stil med att "det är bara bra träning!" så brukar man få ett leende tillbaka.
Hoppas att ni ser min poäng, och hjälper till i våran "kamp" mot ett bättre rykte :rofl:
 

Liknande trådar

Relationer Har alltid varit väldigt mån om att vara trevlig mot grannar och folk jag möter när jag har en häst med mig (annars oxå såklart). Allt...
2
Svar
34
· Visningar
4 342
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 425
Senast: IngelaH
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp