Sv: Var är dagens hästtjejer?
Tror att mycket kan handla om vilket slags stall man står i också, hur mysigt det än är med hästen så handlar ju mycket (tycker i alla fall jag) om stallhänget om gemenskap också.
På ridskola där det finns en stor gemenskap, ofta i samma ålder, har jag i yngre dagar upplevt att det varit svårt att komma in i gemenskapen om man är lite blygare och därav har aldrig intresset funnits för mig, som yngre varit väldigt blyg och tillbakadragen, att åka till ridskolan och bara pyssla med hästarna. Det har liksom känts som att man klampar in på någon annans territorium om man går in till fel häst liksom.
Och i privatstall kan det ju ofta vara tvärtom, det finns ingen gemenskap att ta sig in i om man är lite yngre.
Senaste året har jag ridit i ett mindre stall där det varit flera småtjejer som kommit ut till hästarna, speciellt en tjej som tar hand om en av shettisarna så in i norden intresserat, kör, pysslar och leker och hjälper till i stallet. Men då är hon som bor på gården också väldigt trevlig, är i stallet samtidigt, hjälper till och ger lektioner och får alla att känna sig sedda och har gett både mig och resten av tjejerna en enorm frihet (under gott omdöme såklart) med hennes hästar, i sån miljö blir man gärna hästtjej!
Nu rider jag andra hästar, och har haft turen att hitta vettiga hästägare. Och jag kan konstatera att det är så himla mycket roligare att komma ut och hjälpa till i stallet när man har sällskap, mockar gärna flera boxar när jag är ute, om någon annan pysslar i stallet samtidigt. Borstar gärna på alla hästarna i ena stallet, trots att jag bara rider en av dem, för att ägaren uppmuntrar det och gärna borstar någon av de andra samtidigt.
I andra stallet är jag dock lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta, främst för att jag inte riktigt känner att jag klaffar med hästen, men också för att det känns inte riktigt som att jag fått kontakt med någon där och ägaren är ju ute de dagar jag inte är där, såklart, men typiskt nog
Tycker som någon annan sagt, kolla i vuxen/"tant" grupper på ridskola, men var i så fall beredd på att hitta någon som kanske kan hjälpa dig EN dag i veckan, eftersom det i många fall är just på grund av tidsbrist man hamnar på ridskola.