Tacka vet vi trevliga ryttare!

Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

kl

Det är inte bara ryttare som visar mindre hänsyn mot omgivningen, jag tycker att det är en allmän tendens i samhället i stort :(

Själv hälsar jag alltid på folk, tackar när någon saktar in osv, men oftast får man ingen respons. Ibland kan man säga "Hej" både 3 och 4 gånger, med högre röst för varje gång :D, innan man får ett svar av svampplockare, folk som promenerar och cyklister. (Detta gäller inte lokalbefolkningen som alltid hälsar)

När jag kör bil på en liten väg tackar jag alltid när mötande kör åt sidan, vi som bor på landet vet ju hur bred bil vi har och att först till ett ställe där man kan mötas stannar. Det fattar inte "stadsbor", själv blir man tvungen att slicka dikeskanten när någon, som för det mesta inte har en aning om hur bred bil de har utan har hur mycket plats som helst på sin sida, ska klämma sig förbi.
Det finns en crossbana i närheten och under de år den funnits, kan man räkna bilarna/bussarna som tackat för att jag stannat på ena handens fingrar. För det mesta bara glor de och kör gärna mitt i vägen.

Hur många gånger har ni inte fått dörren släppt i ansiktet av den som gått ut ur affären eller i tunnelbanan? Den självklara gesten att hålla upp dörren åt nästa verkar ha glömts bort.
För att inte tala om att be om ursäkt när man råkar stöta ihop med någon på trottoaren...

Jisses, jag börjar låta som en gnällig, gammal surtant :devil:
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag tackar alltid det hör till vanligt folkvett tycker jag även om det inte är direkt vanligt numera.

Samma sak när jag möter någon när jag rider, hejar jag alltid, många blir glada och nästan lättade, vissa börjar prata medans andra bara hejar tillbaka, för det finns faktiskt människor som är livrädda för hästar och att man hejar är det som att man bryr sig om de förbipasserande och de slappnar av, även av den suraste gubben kan man få ett leende.

Samma sak om man möter familjer med små barn som stannar och tittar, frågar om dom vill klappa och oftast blir dom jätteglada och klappar lite och går sedan vidare, men kommer någon fram och bara börjar klappa blir det inget mer av det. Lätt och enkelt.

Så jag kan uppleva att man blir bemött (generellt sedan finns det alltid idioter) som man själv bemöter folk.

Vad det gäller hästskit så brukar jag kliva av och sparka ner det i diket, inte säkert jag rider samma väg tillbaka och jag personligen skulle inte gilla att trampa i hästskit när jag är ute och går. Även om jag är hästmänniska.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Alla kan inte hoppa av hästen och ta bort skiten efter sig och har inte möjlighet att fixa det senare..

Vad är så farligt? Tror folk att bajsat ska hoppa på dom?

Det är väl bara för den som inte gillar det att sparka ner det i diket då.
Dom måste ju förstå att det är krångligt att hoppa av hästen bara för en sådan sak. :devil:

Hästbajs är luktar ju inte precis illa som kobajs, kattbajs och hundbajs gör..

Alla ryttare kanske inte har en häst som gör det lämpligt att släppa tygeln för att hälsa.. OMG! Måste man hälsa på allt och alla?? :confused:

Det är ju faktiskt p.g.a säkerhet som bilar ska sakta in och varför ska då ryttaren tacka? Bilar SKA sakta in. Det är inte bara för att vara snäll.. Dom SKA!!!

Visst tacka kan man göra om man har en häst man kan släppa efter lite på eller om man anser att det finns anledning att tacka..

t.ex. om hästar studsar och bråkar vid vägen och bilen stannar helt tills hästen lugnat sig.. Ja, då kan man tacka.

Tycker dessvärre att du har en tråkig attityd.. Det mesta av detta går alldeles utmärk om man har viljan att göra det.. Som de flesta skrivit kan man hälsa med ett leende eller en nickning...

Sparka undan skithögen är ju självklart om den kommit på ett olämpligt ställe.. Och som sagt... en skithög kan vara väldigt olämplig på väg eller cykelbana som flera här har påpekat. Exempelvis vintertid... En frusen skithög kan var nog så hård att köra på med cykel eller bil.. *Vet*.. har själv fått punktering av just en sån....

Visst blir man extra glad när någon stannar bilen helt om man är ute i trafiken med en spattig unghäst... Om man överhuvudtaget har på vägen att göra då..

Men det jag reagerar mest på är det jag har fetmarkerat i ditt inlägg...

Visst är det lämpligt och visst bör en bilist sakta ner när de närmar sig en häst på vägen.... Det är självklart för de allra flesta. Och de allra flesta gör också det.... Men var i lagtexten har du stöd för att de SKA sakta ner??
Är det så att du tror att en bilist enligt lagen SKA sakta ner... och därför anser att du inte behöver tacka för att de gör det?

Jämför med zebralagen... Där finns ett uttalat ska... Bilister ska lämna gående företräde... dvs stanna så gående kan passera över. När man som bilist gör detta så tackar de flesta gångtrafikanter genom ett leende eller en nickning... Kan de göra det trots att de har ett stöd av ett enligt lagen SKA så kan väl du det också när du sitter till häst?

Faktum är att när du är ute och rider på vägen så har du lika stor skyldighet att visa hänsyn till bilarna som de har att visa hänsyn till dig. Du skall när du är ute i trafiken visa den hänsyn som krävs för att förhindra en olycka. Du skall också uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Du hänvisar också till säkerhet... Att bilisterna enligt dig SKA sakta ner på grund av säkerhet... Du som ryttare har också ett ansvar för den här säkerheten... Du skall inte befinna dig på vägen om inte du och din häst klarar av normala trafiksituationer. Du skall inte befinna dig där på grund av säkerhet och hänsyn till de bilister du kan tänkas möta.

Ett ömsesidigt ansvarstagande alltså.... Som någon annan skrev innan.. Du har inga rättigheter i trafiken... Bara skyldigheter.... Så ett leende och en nick till den som visar hänsyn till dig är faktiskt på sin plats...

Att det sen finns bilister som skiter fullständigt i att visa hänsyn, och inte med en blinkning visar notis om hästen eller ryttaren hör inte hit. Rötägg finns överallt ... även i trafiken. Desto viktigare då att ge positiv respons till de som faktiskt gör detta...
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

KL

De flest tycks ha bra trafikvett. Somliga borde gå charmkurs av vad jag kan läsa här.

Blir så glad när folk i trafiken saktar ner när jag rider i trafiken så jag lättar gärna på handen och vinkar glatt....

Har mött idioter som gort sitt bästa för att skrämma min häst och har tur som bor i litet samhälle. Har vid tillfälle bett polisen ta kontakt med personen i fråga och diskutera hur man får/bör och ska bete sej med bil vs häst.:cool:

Sedan har jag vinkat lika glatt åt honom som åt alla andra för han kör lugnt och respektfullt sen dess :bump:
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag och en kompis var ute och red när vi var 12-13 år. I princip otrafikerad väg- förutom mopedisten :grin:
Han smög upp bakom och när han var precis bakom gasade han som attan! :mad:


Vissa vill man nästan ska få en rejäl kick!

I tonåren red jag en ponny som någon ryttare hade lärt att kicka när man tryckte henne över korset. Det var ytterst användbart mot ligist-mopedisterna som skulle stryka omkring och gasa precis där vi red, jämt och ständigt. :devil: (Och det är först såhär i efterhand jag har fattat att det var förstås deras sätt att visa intresse och försöka imponera på tjejer... :D)
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag håller faktiskt helt med dig! Mina närmaste hästgrannar hälsar och tackar, sen vet ju inte jag om det är för att det just är jag som kör förbi, men jag hoppas de tackar annars också. Övriga ekipage man möter tackar hemskt sällan.

Jag tillhör kategorin som ALLTID tackar, jag frågar angående marker innan jag rider där, plockar upp efter mig och har helt enkelt hyfs. Sedan är situationen ganska spänd här emellanåt mellan ryttare och övriga fordonsförare, det finns de som tutar precis intill hästen, gasar när de möter häst, prejar eller på annat sätt försöker skrämma. En del av dem har jag känt igen och pratat med med god utgång, bara förklarat vad som kan hända på ett trevligt sätt. Och det är bara på det viset man kan komma ifrån beteendet tror jag, genom att vara tillmötesgående och trevlig.

Och då hjälper ju inte direkt snorkfröknarna till med sitt ohyfs...
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Finns många dryga ryttare i trakten där jag bor som inte hälsar, eller ens söker ögonkontakt... Senast igår körde jag förbi 2st på väg till stallet, gör mig förbannad! :devil:

Själv tackar jag alltid, med en nick och ettleende om jag inte kan släppa tyglarna. Jag försöker dessutom underlätta för trafikanterna genom att rida in på lämpliga sidovägar etc om det finns möjlighet, eller stanna om det är en situation som kräver det.
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag är YTTERST NOGA med att söka ögonkontakt och tacka/nicka/le mot den som kör och placera min häst på ett lämpligt sätt :laugh:
OM dom saktar ner, finns puckade fanskap som brummar förbi som ingenting och dom vill jag gärna att min donna ska sparka in dörren för! :devil:

Visar man hövlighet för mig och min häst gör jag givetvis likaså!!

(Men jag kan erkänna att jag inte alltid tar upp efter min häst, det är en unghäst och jag kommer inte upp utan pall på henne + att hon är väldigt taggad, speciellt när man rider ut! :o:o;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Tackar alltid det hör till vanligt folkvett tycker jag.

Samma sak när jag möter någon när jag rider, hejar jag alltid, många blir glada och nästan lättade, vissa börjar prata medans andra bara hejar tillbaka, för det finns faktiskt människor som är livrädda för hästar och att man hejar är det som att man bryr sig om de förbipasserande och de slappnar av, även av den suraste gubben kan man få ett leende. Och då är det verkligen värt det:)

Samma sak om man möter familjer med små barn som stannar och tittar, frågar om dom vill klappa och oftast blir dom jätteglada och klappar lite och går sedan vidare, men kommer någon fram och bara börjar klappa blir det inget mer av det. Man tar sig inte friheter hur som helst.

Så jag kan uppleva att man blir bemött som man själv bemöter folk.

Vad det gäller hästskit så brukar jag kliva av och sparka ner det i diket, inte säkert jag rider samma väg tillbaka och jag personligen skulle inte gilla att trampa i hästskit när jag är ute och går. Även om jag är hästmänniska. Och det tar inte många minuter att hoppa av och fixa det, så lat får man inte vara helt enkelt.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

kl

Det är inte bara ryttare som visar mindre hänsyn mot omgivningen, jag tycker att det är en allmän tendens i samhället i stort :(

Själv hälsar jag alltid på folk, tackar när någon saktar in osv, men oftast får man ingen respons. Ibland kan man säga "Hej" både 3 och 4 gånger, med högre röst för varje gång :D, innan man får ett svar av svampplockare, folk som promenerar och cyklister. (Detta gäller inte lokalbefolkningen som alltid hälsar)

När jag kör bil på en liten väg tackar jag alltid när mötande kör åt sidan, vi som bor på landet vet ju hur bred bil vi har och att först till ett ställe där man kan mötas stannar. Det fattar inte "stadsbor", själv blir man tvungen att slicka dikeskanten när någon, som för det mesta inte har en aning om hur bred bil de har utan har hur mycket plats som helst på sin sida, ska klämma sig förbi.
Det finns en crossbana i närheten och under de år den funnits, kan man räkna bilarna/bussarna som tackat för att jag stannat på ena handens fingrar. För det mesta bara glor de och kör gärna mitt i vägen.

Hur många gånger har ni inte fått dörren släppt i ansiktet av den som gått ut ur affären eller i tunnelbanan? Den självklara gesten att hålla upp dörren åt nästa verkar ha glömts bort.
För att inte tala om att be om ursäkt när man råkar stöta ihop med någon på trottoaren...

Jisses, jag börjar låta som en gnällig, gammal surtant :devil:

Tycker inte alls du låter som en gnällig gammal surtant!! Jag tycker precis likadant!

Nu har jag en mycket trafiksäker häst, men vid ett tillfälle fick jag möte när jag red, jag red in på en liten infart, men där stod några stora stenar och en soptunna = döden för min häst, bilen stannde lugnt och väntade på att jag skulle få in hästen, då blev jag glad och tackade mycket snällt för visad respekt!

Finns så många rötägg överallt, men ler man och är trevlig mot dom så brukar den där fasaden släppa lite. Alla har väl upplevt hur mycket gladare man blir om någon bara ler mot en, hur dåligt man än mådde innan, ett leende kostar inget men det ger så himla mycket!

Var glada att vi får rida på vägarna! Det är egentligen ingen självklarhet! Sen kan jag hålla med om att har man ingen trfiksäker häst så ska man inte ut på vägarna, självklart är hästar djur och allt kan hända men vet man med sig att hästen inte kan hantera det så får man nog öva lite till hemma först innan man ger sig ut bland alla andra, både för sin egen och alla andras skull!

Tänk om alla visade respekt mot varandra, vilket fint samhälle vi skulle få då!!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Kan erkänna att jag många gånger inte hälsar. Eller det beror på vad ni menar med hälsar, jag vill inte gärna släppa tyglarna så isf blir det ett leende och en liten nick som dom flesta nog inte ens märker av.

Fast nu i veckan när jag var ute så mötte jag ett par i en bil som stannade medan jag red förbi. Och precis när vi passerade så vinkade dom till mig inifrån bilen så då kunde jag inte låta bli att vinka tillbaka :D
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag är väldigt tacksam mot de fordonsförare som visar hänsyn och tar sig tid att sakta in, ev stanna när jag passerar med en häst. Om det så är genom att vinka eller helt enkelt nicka och le, så visar jag alltid min tacksamhet. Hundägare som kopplar/kallar till sig sina hundar brukar jag hälsa på och tacka med några ord, typ "tack för att du kopplar den, det är inte alla som gör det tyvärr."

Det här med att lämna hästskit på vägen är ju vidrigt! På väg till stallet stöter man alltid på minst 3-4 högar. På gångbanan. :mad: Hur lång tid tar det att hoppa av och sparka undan skiten liksom, en halv minut? Kan man av någon anledning inte göra det under ridturen får man väl ta och pallra sig iväg dit efteråt, tycker jag. Bara för att man själv inte störs av det, betyder det inte att andra tycker det är ok. Vem vill råka stiga i det eller få nytvättade bilen nerstänkt? :crazy:
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag brukar vinka/nicka och se glad ut när bilarna behagar sakta ner till en fart jag tycker är tillräcklig för att inte skrämma hästen. Tyvärr tycker jag det sker alldeles för sällan, oftare tycker jag det är som man signalera att man vill att de ska ta det lite lugnare när de åker förbi.
Ungdomarna som åker cross i trakten och som stannar/stänger av motorn när man möter dem är jag alltid noga med att tacka för att de var så snälla och stannade.

Men jag ser det som en självklarhet att man är trevlig och visar hänsyn, möter man ett annat ekipage i skogen så säger man väl hej och pratar lite så att den andra hästen inte tror att man möter en drake. Om inte annat för att få ur den andra ryttaren några ord så att min häst inte tror att vi möter ett hästätande monster... Samt att man gör halt/tar hästen lite åt sidan när man möter gående människor.

Sedan får jag väl skryta lite... Förra vintern var jag påväg ut på joggingtur med min häst och rider förbi ett hus där en hund är ute på rastning (med matte, i koppel) och skäller som en tok på oss. Matten ber så mycket om ursäkt, hästen bryr sig inte så inget mer med det. När vi kommer tillbaka från vår joggingtur går vi förbi samma hus där samma hund med matte är ute igen och hunden skäller fortfarande som besatt. Kvinnan sätter hunden, och försöker få tyst på den vilket går sådär... Så jag erbjuder mig att rida förbi igen så att de får chans att träna lite, sagt och gjort så rider jag fram och tillbaka några gånger tills hund och matte får någorlunde kontakt och hunden lugnar ner sig, sedan traskar vi vidare hemåt. Kvinnan tackade så hemskt mycket för att jag tog mig tid en stund.
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

För att vägarna från början faktiskt är gjorda för bilar och andra motorfordon, jag vet många här hemma som absolut inte tyckar att hästar ska vara på vägarna..Sen att nästan alla hundägare i bygden går mitt på vägen och inte har vett att plocka in sina hundar och klä på sig reflexer, det är ingen som reagerar på...:S

Jag blev faktiskt positivt överaskad igår när jag gick på vägen ner till ridhuset, bussen kom och han tog det så lugnt och körde på andra sidan vägen förbi, jag vinkade och log glatt och han var lika glad han!!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Var glada att vi får rida på vägarna! Det är egentligen ingen självklarhet
Klart det är en självklarhet att man får rida på vägarna, precis som att man får cykla och gå på dom.

Undantag då motorleder och motorvägar, där är det inte tillåtet att varken rida gå eller cykla.
 

Liknande trådar

Relationer Har alltid varit väldigt mån om att vara trevlig mot grannar och folk jag möter när jag har en häst med mig (annars oxå såklart). Allt...
2
Svar
34
· Visningar
4 342
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 425
Senast: IngelaH
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp