Tacka vet vi trevliga ryttare!

Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Håller med, jag tycker absolut man ska visa hänsyn och respekt i trafiken när man är ute och rider!

Inte är det la svårt att nicka och le ifall någon visar hänsyn och saktar in när de kör om? Eller att ta två minuter åt att hoppa av hästen och sparka ner skiten i diket? Eller att förstå vad det står på skyltarna?

Finns en grusväg hos oss där man ska cykla på ena sidan och rida på andra, men det går knappt att cykla på cykelsidan för att vissa ryttare inte har respekt och rider över hela. Ibland undrar man ju om folk kan läsa...

Jag kan absolut inte klandra folk som tycker att ryttare är dryga. Många ryttare beter sig faktiskt väldigt respektlöst och egoistiskt i trafiken. Så vill man väl inte att folk ska se på oss ryttare? :confused:
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Åh Ingela! Dig gillar jag! Jag tycker också att det är en självklarhet att visa hänsyn, både som ryttare, bilist, gångare, mopedist och cyklist! Om alla visade hänsyn, lite god vilja och positiv anda så blir det lättare för oss alla att vistas ute i vår underbara natur! Jag bor i södra skåne, ont om skog och väldigt gott om hästar. Tyvärr inte gott om hästvett och "allemansvett". Jag ses nog som lite av en idiot när jag är ute, tjoar glatt hej högt och tydligt när jag möter någon. INTE många som svarar, tyvärr, men dom som gör det - stor eloge till er! Och dessa mopedister och offroadförare ger mig skrämselhicka. Kör som galningar på småvägar utan hänsyn till hund och hästfolk, och utan hänsyn till cyklister och bilister också. Blir lika förvånad varje gång dom kommer på sniskan i kurvor och ändå klarar sig utan att krocka med bilarna dom möter.

Min ene kuse sparkar mot hot. Han har kickat mot en mopedist som kom i världens parra och strök utmed sidan på honom. Den grabben fick sig en tankeställare och efter det sköter åtminstone han sig. Tyvärr tror jag det finns dom som tycker det är tufft att ösa förbi som galningar.

Fortsätt vara glada och hälsa och tacka! Njut av dom som faktiskt sköter sig! Dom som inte sköter sig kommer förhoppningsvis på bättre tankar nån gång! Hoppas bara att det inte ska behöva till en olycka först. Och när man väl fått tag i dom som är osäkra och bär sig lite tokigt åt så blir dom glada att man tar sig tid att förklara! Nja, dom flesta iallafall!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag och en kompis var ute och red när vi var 12-13 år. I princip otrafikerad väg- förutom mopedisten :grin:
Han smög upp bakom och när han var precis bakom gasade han som attan! :mad:


Vissa vill man nästan ska få en rejäl kick!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Bor långt ut på landet så slipper plocka hästbajs. Jobbade i ett ridskolestall tidigare och boende i närheten klagade ständigt på hästskiten på cykelbanor/i bostadsområden. Trots att det var prat om ridförbud så var det flera som inte brydde sig ..
Självklart kan det vara svårt att hoppa av endel hästar och få bort skiten direkt, men med flera anställda, elever och privathästägare kunde man kanske komma överens om att någon cyklar en runda i jakt på skit då och då?

Hälsar alltid på folk (gående, cyklister, ryttare) jag möter längs vägen och vinkar/nickar/ler åt de bilister som saktar in och beter sig vettigt när de kör förbi. Sen händer det ju vid tillfällen att hästen blir rädd eller ja, att man måste koncentrera sig fullt och därför inte har möjlighet att hälsa på föraren ..

Tycker dock bilförare kör betydligt värre där vi är bosatta nu, långt ut på landet, än där vi tidigare bodde (i bland mer bilar och fler yngre och icke-djurvana förare) 50+ män med en kvinna i passagerarsätet är de som kör värst! Trots att jag försöker få dem att sakta ner och trots att min häst tydligt visar att han är nervös så kör de förbi i en rasande fart ..
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

En bekant blev jagad av en bonde i bil idag - till häst (!) då hon red på hans grusväg.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Värst av alla sorter är de ryttare som rider där det är väldigt lerigt och blött och trampar sönder!
Så markägaren blir arg och såklart får alla ridförbud! :mad:


Kan man inte låta bli att rida på sånna ställen när det har regnat en vecka liksom?
:bow::bow:
Nej du kan ge dig den på att när det har regnat som 17 så ska man rida där.
här rider man sönder den enda gångstigen o gör fotfolket en ny så dröjer det max två dagar så är det oxå en ridstig.

en sak med skiten...
Man bör tänka på att om en häst skiter så kommer nästa oxå att skita där.
det är ju tydligt att man låter hästen stanna o släppa ett mindre berg, Varför är det så svårt att flytta ut rumpan:confused:
Mina hästar går själva ut i diket eller från stigen om det skulle vara katastrofläge.

Vi kommer att se mer o mer ridförbud iom att folk inte visar respekt o bara ser till sina rättigheter- som man inte ens orkar ta reda på- tar för givet.
.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

:bow::bow:
Nej du kan ge dig den på att när det har regnat som 17 så ska man rida där.
här rider man sönder den enda gångstigen o gör fotfolket en ny så dröjer det max två dagar så är det oxå en ridstig.

en sak med skiten...
Man bör tänka på att om en häst skiter så kommer nästa oxå att skita där.
det är ju tydligt att man låter hästen stanna o släppa ett mindre berg
, Varför är det så svårt att flytta ut rumpan:confused:
Mina hästar går själva ut i diket eller från stigen om det skulle vara katastrofläge.

Vi kommer att se mer o mer ridförbud iom att folk inte visar respekt o bara ser till sina rättigheter- som man inte ens orkar ta reda på- tar för givet.
.

:bow::bow::bow: Axel! :love:

Det är det här, jag har sett många exempel på. På cykelbanan som går längs med bilvägen fanns det förra sommaren små berg var fjärde METER. "Det är bara att den som irriterar sig, sparkar ner skiten då..." :mad:

Som sagt, visa hänsyn och ja, det gäller i skogen med. För jag har inte lust att behöva klättra över hästskitsberg när jag är ute och går i skogen med släkt, vänner, hund eller häst. Det är såna tillfällen jag SKÄMS över att vara hästägare, även om jag själv aldrig skulle låta det se ut så.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Det underligaste är att grannstallet som ligger 800 meter längre in i skogen och som använder samma vägar som oss att rida på påstår att ingen öht visar hänsyn. :crazy: Iofs beror det säkert på att de ryttarna tar för givet att folk ska sakta ner och därför inte tackar om de gör det. (de gjorde åtminstone aldrig det när jag stod i det stallet)

Så jag kan uppleva att man blir bemött (generellt sedan finns det alltid idioter) som man själv bemöter folk.

Skriver under på det!
Jag vet inte vad jag gör, men jag kan rida/köra nästan precis överallt här i krokarna. Bilister saktar ner, joggare stannar och pratar, ryttare rider förbi försiktigt, hundägare ropar in sina hundar osv
På vägar där andra blivit "förbjudna" att rida har jag kunnat rida utan minst tillsägelse eller onda öga. Rider jag över någon gårdsplan (en del vägar går ju rakt igenom gårdarna här) och jag ser husägaren, ja då hejar jag, vinkar och ler. Resultat: Jag är inte portad någonstans. Inte vad jag känner till i varje fall :p

Så, ryttare och kuskar ute i landet! Le och vinka till människor, det är ett väldigt enkelt sätt att hålla sig väl med grannarna ;)
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

... och om folk ser ut att vara pratsugna, ge dem några minuter att kommentera väder och vind och hur vacker hästen är. Hur de hade häst på landet som unga - tro mig, det kommer att löna sig längre fram.

Kanske redan den dag i vinter när man sitter fast i drivan och den som kommer med traktorn är samma som du pratade väder med i somras?
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Precis! Det tar inte många sekunder extra att byta några ord med folk.
Och man kan ju se det som träning för hästen, den får lära sig att stå stilla och slappna av.
Alla tjänar på det!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag är inte den mest sociala människan, men just detta tar jag mig alltid tid till. Ambassadör till häst och även när jag är ridklädd, dessutom hälsar jag alltid glatt på grannarna (även om jag skulle vilja strypa somliga). Livet blir lättare i längden.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

... och om folk ser ut att vara pratsugna, ge dem några minuter att kommentera väder och vind och hur vacker hästen är. Hur de hade häst på landet som unga - tro mig, det kommer att löna sig längre fram.

Kanske redan den dag i vinter när man sitter fast i drivan och den som kommer med traktorn är samma som du pratade väder med i somras?

Jag tar mig alltid tid, när jag är ute och rider. För Fatima är ju mina ben. För några år sen, när jag stod i Eker och red i skogen, mötte jag en man 75 plus, som hade hela famnen full med björkris på vårkanten. Han lade ifrån sig rishögen och talade med lyrisk röst: "Åh, vilken fin häst, får jag klappa?" Fatima tvärstannade och körde ner huvudet i famnen på gubben. Han mumlade, pratade och gullade en lång, lång stund och jag var rädd att Fatima skulle vika ihop benen och lägga sig av lycka, med mig på. Det visade sig att mannen haft gård själv ända till för så där en 25 år sen, med hästar, kor, grisar och annat och körde hästar. Och att han bara helt plötsligt, när han mötte oss fick upp minnesbilden i huvudet och bara måste hälsa. :love::love::love: Och han muttrade ilsket för sig själv, över att han inte hade morötter i fickan - precis som att han skulle ha vetat att han skulle möta en häst. :D

Och jag kan säga, jag vet inte HUR många grannbönder som faktiskt hört av sig till mig och frågat om jag har havre, korn, hö och annat vad jag behöver till min häst. JUST för att jag hejar, pratar och är trevlig bland andra, vare sig jag är MED eller UTAN häst. Flera vintrar har jag fått höet hemkört och uppkastat på skullen, när jag pipit om att jag har haft svårt att hitta hö.

Och som du säger LL jag har blivit uppdragen ur snödrivor och diken ett antal gånger... :o
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Kl
När jag rider ut tackar jag alltid med en nick när en bil kör förbi och saktar ner, men det är väldigt få bilar som kör på den där vägen då det är mitt ute i skogen. Men kommer det en bil rider man ju så långt ut på vägen det går, och om häten blir lite orolig stannar jag tills bilen har passerat.
Vi tar inte bort hästskiten, men rider som sagt på skogsvägar.
En gång när jag och stallägren (och ägaren till min medryttarhäst) var ute ochr ed var det dock några kilalr som lekte rallyförare.... Det är inte bara hästar dom kan behöva tänka på. Det kan ju komma nån på cykel, en älg som passerar över vägen...
Dock har vi blivit glatt överraskade en gång när en ung e kom mot oss på moped, inte bara stannade fkanske 30 meter framför oss utan också slog av den och sen väntade tills vi kommit en ganska bra bit innan han startade den igen. Ingen av hästarna reagerade särskilt mycket på mopeden heller.
Har också när jag och en anna tjej varit ute och kört häst fått signalera flera gånger till några skotrar att sakta ner farten då hästarna blev oroliga. Dels får dom ju inte köra på bilväg, dels borde dom förstått själva att dom inte kan komma bakifrån och köra fort.
När jag kör och möter ryttare saktar jag ju ner. Haft en liten diskussion med mamma en gång om det där. Hon tycke att dom är ju ute bland trafik, men det kan ju vara annat som hästen blir skrämd av, en fågel som flyger upp eller nåt annat.
Det var en insändare i lokaltidningen en gång om det är med bilister och ryttare. Man vill ju att bilisten ska sakta ner. Kommer inte ihåg exakt vad som stod i insändaren då det är flera år sen. Det beror ju lite på vad man har för häst också, men skribenten tyckte inte alltid det var så bra att bilen krypkörde förbi eller stannade då det nästan blev värre. då Men det beror väl lite på vad man ha för häst. Man får väl som bilist sakta farten när man möter häst och ryttare och försöka avgöra hur fort man kan köra..
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Precis! Det tar inte många sekunder extra att byta några ord med folk.
Och man kan ju se det som träning för hästen, den får lära sig att stå stilla och slappna av.
Alla tjänar på det!

Tar alla tillfällen i akt för detta. Min häst tycker att stå still är en överskattad syssla som man inte bör ägna sig åt öht. Därför stannar jag gärna om någon vill stanna och prata en stund. Mycket nyttigt för hästen min och folk blir så glada om de får prata en stund.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Kl
Dock har vi blivit glatt överraskade en gång när en ung e kom mot oss på moped, inte bara stannade fkanske 30 meter framför oss utan också slog av den och sen väntade tills vi kommit en ganska bra bit innan han startade den igen. Ingen av hästarna reagerade särskilt mycket på mopeden heller.
..

Detta har jag också varit med om. det var en ungdom som jag känner lite grann och helt ärligt trodde jag att det var den sista människan på jorden som skulle stanna och visa hänsyn mot mig och hästen.
Berättade glatt detta för barnets mamma sedan eftersom hon oftast bara fick höra allt dumt ungen gjorde.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Nu har jag inte läst hela tråden, men självklart ska man hälsa när en bilist saktat ner, ta bort hästbajs efter sig om det behövs osv.
Och som sagt behöver man ju inte höja handen för att hälsa, men om min häst inte hade klarat av att jag gjorde det hade jag inte ridit ut i trafiken på den, i alla fall inte ensam. Vill att hästen ska vara tillräckligt trygg och stabil innan jag rider på en trafikerad väg, eller rider ut överhuvudtaget.
Är lite trött så kanske skriver luddigt, men jag tror ni förstår :p
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

KL
Sen finns det de ryttare som vägrar att flytta på sig.
Gör ingen notis om att de har en tanke på att flytta på sig kanske längre fram.

Bilisten är omtänksam nog att inte tuta o får foga sig i att ligga efter i ngn km- är det friskt? Ställer hästarna tvärs över vägen bara för att hindra andra.
Sen berättar de för andra ryttare en helt annan utsaga- att bilisten är den som är galen. Nej det är normalt folk.
När bilisten försöker prata med dem blir de rabiata. En läkare som var med fattade direkt:bow: Såna här ska man inte befatta sig med!
Nu är det bara en familj som håller på på detta vis- samma som tills för ngt år sedan skar av mina staket.:mad:
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Alla ryttare kanske inte har en häst som gör det lämpligt att släppa tygeln för att hälsa.. OMG! Måste man hälsa på allt och alla?? :confused:

Jag mötte en ryttare på nervig unghäst som dansade mer på tårna än gick framåt. Stannade bilen så hon kunde rida förbi utan att den stördes. Nej hon kunde inte släppa tyglarna men LOG mot mig och det var tack nog. Det var det sättet hon kunde visa på medan hon red och ett leende är värt mycket.

Så ingen ursäkt att inte släppa tyglarna. Man kan le. Man kan nicka. I värsta fall höj några fingrar med tyglen än i handen. Inga problem.
 

Liknande trådar

Relationer Har alltid varit väldigt mån om att vara trevlig mot grannar och folk jag möter när jag har en häst med mig (annars oxå såklart). Allt...
2
Svar
34
· Visningar
4 342
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 425
Senast: IngelaH
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp