såg ett påstående...

ameo

Trådstartare
Moderator
.. angående äldre hö som lagrats, att sockerhalten ökar i hö som lagrats länge.
Jag har svårt att tro på detta, men kastar ur mig frågan här för att få klarhet i saken. ÄR det så?
(i så fall visar det ju än mer det vansinniga med att envisas med fjolårshö till fånghästar)

Sv: såg ett påstående...

.. angående äldre hö som lagrats, att sockerhalten ökar i hö som lagrats länge.
Jag har svårt att tro på detta, men kastar ur mig frågan här för att få klarhet i saken. ÄR det så?
(i så fall visar det ju än mer det vansinniga med att envisas med fjolårshö till fånghästar)

Det man nog tänker när man säger det där är att vattenhalten sjunker när hö torkas, och att lagrat hö kanske är torrare. När vattenhalten sjunker ökar ju halterna av allt annat samtidigt eftersom vattnet försvinner. Är lite trött och virrig nu men hänger du med i mitt resonemang? Vet att vi hade föreläsning om detta förra året (läser till husdjursagronom på SLU)

Om höet håller på att bli dåligt, ruttna så kan jag tänka mig att sockerhalten ökar men det har med förruttningsprocessen att göra. Ett foder som håller på att ruttna ska man ju inte fodra med ändå oavsett ålder.

Så kan det vara men å andra sidan så anger man väl alltid socker / kg TS? I så fall stämmer inte den teorin.

Näringsmässigt sjunker inte värdena i grovfoder efter ett år, däremot vitaminer.
Jo, det är ju detta jag har lärt mig också.
Men personen ifråga hävdar att det finns studier gjorda på saken - jag har bett att få se dem...

Om höet håller på att bli dåligt, ruttna så kan jag tänka mig att sockerhalten ökar men det har med förruttningsprocessen att göra. Ett foder som håller på att ruttna ska man ju inte fodra med ändå oavsett ålder.

Vilken process är det i detta fall som medför att det produceras socker?

Jo, det är ju detta jag har lärt mig också.
Men personen ifråga hävdar att det finns studier gjorda på saken - jag har bett att få se dem...[/QUOTE]

Vill gärna se det också!
För det första är frågan "vart komma socker ifrån"?
För det andra vi vet av gammalt praktik att en fång häst må bäst av lagrad hö.
Man behöva inte bryta ner allt i sitt mikroskapisk beståndsdelar för att vet vad som fungera :idea:

Socker finns i grovfoder, gräs, hö, hösilage osv. Hösilage innehåller faktiskt mindre socker än hö, och som du ser enligt länken så gjorde man studier på försök att laka ut ur socker ur fodret.

För det första är frågan "vart komma socker ifrån"?
Jag undrar också det, samtidigt som jag med min kemikunskaper vet att det finns vissa kemiska reaktioner spontant och "mot jämvikt" mellan vissa ämnen. Kanske finns det någon långsam sådan reaktion i grovfoder också, som jag inte känner till.
För det andra vi vet av gammalt praktik att en fång häst må bäst av lagrad hö.
Vet vi verkligen det? Jag vet att man sagt så av gammal vana tidigare, men jag är långt ifrån säker på att det stämmer.
Man behöva inte bryta ner allt i sitt mikroskapisk beståndsdelar för att vet vad som fungera :idea:
Fast genom att just bryta ner i mikroskopiska beståndsdelar kan man lära sig massor...

Vet vi verkligen det? Jag vet att man sagt så av gammal vana tidigare, men jag är långt ifrån säker på att det stämmer.

Det är mycket man har sagt som man fått ändra på. Detta med gammalt hö till fånghästar finns det nog ingen förklaring till. Jag vill snarare påstå att det bör vara ganska olämpligt att ge gammalt hö till en fånghäst.

Vilken process är det i detta fall som medför att det produceras socker?
Riktigt vilken det är med korrekt benämning vet jag inte. Men som exempel när potatis börjar bli dålig efter att ha förvarats en hel vinter, fram på våren. Så är den mycket sötare än den färska som skördas och äts direkt.

Det är mycket man har sagt som man fått ändra på. Detta med gammalt hö till fånghästar finns det nog ingen förklaring till. Jag vill snarare påstå att det bör vara ganska olämpligt att ge gammalt hö till en fånghäst.

Om jag skulle ge mig på en gissning så kommer det ifrån att man tänkte att eftersom hästen har fått fång av gräset (för fång får de ju bara av bete :angel: obs ironi!) och man trodde att näringsämnena försvann av lagring så var det bättre att ge förra årets hö istället för det man nyss hade skördat. Idag vet vi ju med hjälp av analyser att det bara är vitaminerna som försvinner med lagring och då förstår man ju också att det inte finns någon anledning att ge fjolårets hö. Sedan kan det ju vara så att det bara finns fjolårets att tillgå om årets inte har hunnit tas in ännu och det kan nog vara ännu en orsak till det påståendet för hästar som får fång av bete får det ju ofta innan midsommar och då är det ju få som har tagit in årets hö.

Jag undrar också det, samtidigt som jag med min kemikunskaper vet att det finns vissa kemiska reaktioner spontant och "mot jämvikt" mellan vissa ämnen. Kanske finns det någon långsam sådan reaktion i grovfoder också, som jag inte känner till.

Fast genom att just bryta ner i kan man lära sig massor...

Ska vi gå in i det igen???? Old v New Age hästhållning :banghead:
Frisk v Sjuk!!

Riktigt vilken det är med korrekt benämning vet jag inte. Men som exempel när potatis börjar bli dålig efter att ha förvarats en hel vinter, fram på våren. Så är den mycket sötare än den färska som skördas och äts direkt.
Men potatis har ju en helsikes mycket högre vattenhalt än hö. Känns som om det behövs mer vatten än hö innehåller för att ändra sockerhalten genom någon kemisk process?

Kl: Jag kan tänka mig att sockerhalten per kilo foder ökar i och med att ts-halten i höet (förhoppningsvis) ökar ju längre höet lagras. Alltså låt säga att höet vid skörd har ts på 84%. Efter ett år (vid optimal lagring) är ts-halten 88% istället (har faktiskt själv fått ts-halt på så mycket som 89% en gång :) ) Ger man då lika många kilo foder som man gjorde direkt efter skörd så blir ju alla näringsvärden något högre. Kan det vara det man syftar på tro????

Men potatis har ju en helsikes mycket högre vattenhalt än hö. Känns som om det behövs mer vatten än hö innehåller för att ändra sockerhalten genom någon kemisk process?

Kl: Jag kan tänka mig att sockerhalten per kilo foder ökar i och med att ts-halten i höet (förhoppningsvis) ökar ju längre höet lagras. Alltså låt säga att höet vid skörd har ts på 84%. Efter ett år (vid optimal lagring) är ts-halten 88% istället (har faktiskt själv fått ts-halt på så mycket som 89% en gång :) ) Ger man då lika många kilo foder som man gjorde direkt efter skörd så blir ju alla näringsvärden något högre. Kan det vara det man syftar på tro????

Bra tänkt :up:

Stämmer säkert för det är ju det som behövs också för att hö ska börja ruttna. Torrt hö som förvaras rätt ruttnar ju inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur