såg en kompis slå

Status
Stängd för vidare inlägg.

marshall

Trådstartare
sin son, i och för sig så hade han hållit på och tjafsat ett tag, men så såg jaghenne ge smällande slag,barnet som är 2 år, han grinade sen men slutade tjafsa, jag har sett henne lugga honom i stallet också, jag är en person som sällan "lägger mig" + att bortskämda ungar e de värsta jag vet, jag är inte så god vän med henne heller,men vad "borde " jag göra, säga till eller? nån mer klok människa än jag här?
 
Sv: såg en kompis slå

nja...asså kanske lite väl "överdrivet" att ringa soc..man får ju "aga" sina barn,inte misshandla...sen beror det ju på VART hon "slog" till ungen...?


håller ungen på å tjaffsar å inte lyssnar när man säger till så hade jag nog drämt till den med...:angel: :devil:

(tillägg: hade då inte slagit till hårt utan så pass mkt att barnet blir "rädd/uppmärksam" å förstår att man menar allvar!-har Inga barn än så länge så det lär nog dröja innan den dagen kommer)

men å andra sidan,mina ungar.......dom skulle nog inte "våga" tjaffsa/säga emot med mig...:devil: :devil: *skämt å sido*:angel:
 
Sv: såg en kompis slå

Nikkis skrev:
nja...asså kanske lite väl "överdrivet" att ringa soc..man får ju "aga" sina barn,inte misshandla...sen beror det ju på VART hon "slog" till ungen...?


håller ungen på å tjaffsar å inte lyssnar när man säger till så hade jag nog drämt till den med...:angel: :devil:

(tillägg: hade då inte slagit till hårt utan så pass mkt att barnet blir "rädd/uppmärksam" å förstår att man menar allvar!-har Inga barn än så länge så det lär nog dröja innan den dagen kommer)

men å andra sidan,mina ungar.......dom skulle nog inte "våga" tjaffsa/säga emot med mig...:devil: :devil: *skämt å sido*:angel:
Om inte jag har helt fel för mig så förbjöds aga 1979...... och det ÄR fel att slå barn, men däremot kan du prata med henne om det.
 
Sv: såg en kompis slå

Nej, du har absolut inte fel för dig Enya. "man får ju "aga" sina barn", jisses, nu blev jag mörkrädd :crazy:
 
Sv: såg en kompis slå

Nikkis skrev:
nja...asså kanske lite väl "överdrivet" att ringa soc..man får ju "aga" sina barn,inte misshandla...sen beror det ju på VART hon "slog" till ungen...?


håller ungen på å tjaffsar å inte lyssnar när man säger till så hade jag nog drämt till den med...:angel: :devil:

Vilken värld lever du i? Har dina föräldrar agat dig?
 
Sv: såg en kompis slå

Nikkis skrev:
nja...asså kanske lite väl "överdrivet" att ringa soc..man får ju "aga" sina barn,inte misshandla...sen beror det ju på VART hon "slog" till ungen...?


håller ungen på å tjaffsar å inte lyssnar när man säger till så hade jag nog drämt till den med...:angel: :devil:

(tillägg: hade då inte slagit till hårt utan så pass mkt att barnet blir "rädd/uppmärksam" å förstår att man menar allvar!-har Inga barn än så länge så det lär nog dröja innan den dagen kommer)

men å andra sidan,mina ungar.......dom skulle nog inte "våga" tjaffsa/säga emot med mig...:devil: :devil: *skämt å sido*:angel:


Öhhh ... Ehhh ...?? :crazy:

Som sagt får man verkligen inte aga sina barn!

Till trådskaparen: kan du prata med henne om det? Ta upp det på ett diskret sätt? Du kanske har "läst" om någon som slagit sina barn och blivit anmäld för det (fast det kanske bara nnebär att hon inte gör det framför DIG igen ..) Det beror väl på hur väl nikänner varandra?
 
Sv: såg en kompis slå

Det är att gå över alla gränser!
Och det är förbjudet.

Och att slå ett så litet barn...

Jag tror den kvinnan är i en pressad situation eller något annat som gör henne så maktlös att hon inte orkar.

Jag vet hur fruktansvärt barn kan provosera, och de flesta föräldrar har nog tänkt tanken, men har en spärr som gör att man inte går över gränsen.

Jag tror du är tvungen att säga till henne, för barnets skull.
Men jag förstår att det känns svårt för dig.
 
Sv: såg en kompis slå

Nej man får inte aga barn,håller med Mimus om att mamman nog är i en pressad situation och kanske behöver hjälp.

jag tycker du skall anmäla,soc är inte ute efter att ta barnen från föräldrarna utan kan även vara till hjälp, tex hjälpa till med stödfamilj eller vad det kallas...
 
Sv: såg en kompis slå

break_a_leg skrev:
Vilken värld lever du i? Har dina föräldrar agat dig?
nja...agad å agad..har väl fått mig en smäll när jag gjort ngt jag inte borde ha gjort.

till er alla som "upprördes" av mitt inlägg: jag skulle utan tvekan kunna daska till mitt barn om den betedde sig oaceptabelt,OM den inte skulle lyssna på mig från första början och ev bara göra "saken värre" om ni fattar.
utan tvekan,så länge barnet inte far illa,får blåmärken får traumatiska upplevelser mm ,utan att barnet förstår att man SKA lyssna på mamma-för annars....:angel: :devil:

helt klart,har sett allt för MÅNGA "skräckupplevelser" med dagens barn med föräldrar som inte vågar sätta emot sig sina barn utan låter de göra som de vill bara de gnäller till lite ...hur ungarna rent ut sagt pissar på mamma/pappa...jisses,JAG blir mörkrädd!!:eek:

min mamma har då aldirg slagit - slagit mig,utan jag har fått mig en el 2 daskar på rumpan el dyl när jag var mindre..tillräckligt mkt för att jag sen visste att mamma bestämmer,å OM hon bara höjer rösten så bör man inte trottsa henne för då är det "illa" det jag nu gör..jag visar stooor respekt för min mamma,hon kan bli läskig av sig:angel: :rofl:
skulle aldirg mitt liv kunna behandla min mamma såsom vissa barn/ungdommar gör nuförtiden...min mamma skiter fullständigt i om "man får aga el ej" ,beter sig ungen illa (riktigt illa talar jag om nu) så det kalrt att mamma ska återta kontrollen å övertaget..å jag är mkt glad över min mkt bestämmda (men enormt kärleksfulla mamma:love: ) mamma och att jag fått en sådan bra uppfostran som jag fick..ngt jag helt klart kommer föra vidare i min generation.

vill inte skapa ngn "vild" disktuion om detta med er om ni tycker att det fär fel mm. *orkar inte med sånt*...jag har då inte lidit/tagit skada utav det tycker att det är bra med sånna föräldrar som min mamma..

så jag tackar för mig nu;)

/Nikkis-ungen som är STOLT över sin "hårda,misshandlande å brutala" mamma (i era ögon alltså) :rofl:
 
Sv: såg en kompis slå

Jag kan hålla med om att vissa av dagens ungar är rent utsagt för :devil: liga mot sina föräldrar,dock tror jag inte på barnaga. Trots allt är det man själv som förälder som är vuxen och skall vara ett föredöme,barn gör inte som man säger barn gör som man själv gör...

Den dagen jag slår mitt barn vet jag att jag misslyckats totalt som förälder (åkte själv på stryk när jag var liten och jag glömmer aldrig)
 
Sv: såg en kompis slå

Nikkis skrev:
nja...asså kanske lite väl "överdrivet" att ringa soc..man får ju "aga" sina barn,inte misshandla...'
ööö??!??! :eek: :crazy: NEJ, man får INTE aga sina barn i Sverige. Det är förbjudet sedan minst 35 år tillbaka (kan ej exakt årtal).

Edit: fel tydligen av mig att det var hela 35 år... jag trodde det var förbjudet under hela min barndom nämligen.
 
Senast ändrad:
Sv: såg en kompis slå

Även daskningar är olagligt. Det finns betydligt bättre sätt att handskas med barn som "beter sig oaccceptabelt".

Jag blev "daskad" (och luggad och slagen) av min morsa också och det stärkte ju knappast min självkänsla.
 
Sv: såg en kompis slå

Nikkis skrev:
helt klart,har sett allt för MÅNGA "skräckupplevelser" med dagens barn med föräldrar som inte vågar sätta emot sig sina barn utan låter de göra som de vill bara de gnäller till lite ...hur ungarna rent ut sagt pissar på mamma/pappa...jisses,JAG blir mörkrädd!!:eek:
:


Intressant....

Jag blir också mörkrädd, men av helt andra orsaker än dig.


För att tala i hästtermer.

"Där konsten slutar, tar våldet vid"
 
Sv: såg en kompis slå

Zaria skrev:
Jag kan hålla med om att vissa av dagens ungar är rent utsagt för :devil: liga mot sina föräldrar
...vilket jag tror beror på att en del föräldrar idag är dåliga på att sätta gränser. De siktar på att vara "bästa vänner" hellre än vägledande vuxna.
 
Sv: såg en kompis slå

Ditt sätt att resonera visar tydligt att du tagit skada och att barnmisshandel är socialt ärftligt.

Sorgligt nog kan du inte se det själv.

Man kan bara hoppas att du blir vuxen och förstår mekanismerna bakom att du resonerar som du gör innan du slår dina egna barn :cry:

SJÄLVKLART ska barnen veta vem som är flockledare och vara trygga med det.

Men vägen dit går inte genom slag.

Jag har en unge som varit tuffare än en pitbull att "tämja" men jag har aldrig slagit honom för jag vill inte fostra en slagskämpe.

Här är det aktivt icke-våld som gäller.

Skulle du slå en hundvalp också om den var kaxig? Eller skulle du ta ett dominansgrepp på den och lugnt och tydligt markera vem som bestämmer?
 
Sv: såg en kompis slå

Exakt,hade tänkt att skriva någon lång förklaring där men orkade inte när jag tittade på klockan...

Jag tror det finns en hel del faktorer som spelar in att vissa barn är som de är idag...men pga för lite stryk,det köper jag inte...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 774
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 160
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp