Sv: Safir

Det jag hörde senast var att det hade varit ungdomar som haft fest i närheten..
dom vet ingenting säkert.. man kan ju bara gissa..
men fyfan :cry:

Först vill jag bara säga vilken oerhörd tragedi :(

sambaengi skrev:
Läste artikeln och reagerar på att hästen hamnat på rygg. En hästs lungor och inälvor är upphängda på ett sådant sätt att om en häst hamnar på rygg så kvävs den relativt snabbt för att lungorna pressas ihop. De klarar inte ligga på rygg så många minuter innan de dör kvävningsdöden därför att de inte kan fylla lungorna med luft helt enkelt!
..

Håller helt med om detta. Jag var med om en incident i en hästtransport en gång. En stor halvblodsvalack lyckades på något outgrudligt sätt hamna på rygg inne i en vanligt tvåhästars trailer.

Hästen blev helt paralyserad och gjorde absolut ingen egen ansats till att själv försöka ta sig upp, även fast vi lastade ur den andra hästen och sköt undan mellanväggen. Det är bland det värsta jag har varit med om. Hästen låg och väntade på att dö.

Som tur var var vi ju där, och med hjälp av brandkår och veterinär kunde vi få ut hästen levande och förvånande nog oskadd.

Så för en häst som hamnat på rygg finns inte så stora chanser om ingen kommer till snabb undsättning :(

Inte_Ung skrev:
Men ärligt talat.
Det är faktiskt lätt hänt att glömma en boxdörr eller att en boxdörr inte går riktigt i lås, trots att man tror det.
Olyckor händer.
Mänskliga faktorn finns.

Varför måste det plötsligt vara utomstående sabotage i detta fallet?
Svarar på en lite gammal tråd.

Jag tror också att det kan ha varit en olycka men ingen lär väl veta.

Rent generellt tycker jag att många hästmänniskor ofta förutsätter sabotage när det finna andra lika logiska förklaringar. Vi hade ett fall nära här där ägarna trodde hästen blivit stulen och gick ut i tidningar osv. Ett tag senare hittades hästen död efter att den fastnat i något i hagen.

Jag har som sagt ingen aning i det här fallet men det är ju inte omöjligt att det var en tragisk olycka.

Det som tyder på sabotage är väl att det var en såndär skjutdörr med spärr som man drar neråt för att kunna dra åt sidan. Dvs ingen "klassisk" boxdörr med gångjärn) Stoet som hade kommit löst stod i en sån box tillsammans med en boxkompis, boxdörren var stängd på morgonen och kompisen stod kvar i boxen. Visserligen skulle det på nåt sett kunna vara möjligt att hästen tagit sig ut själv men jag har svårt att se hur det skulle ha gått till faktiskt... (Detta var iaf vad jag hörde när jag var där för några veckor sen... )

*KL*
I senaste numret av Tidningen Ridsport finns en artikel om Safir och den här händelsen där de har intervjuat Johanna.

sambaengi skrev:
Läste artikeln och reagerar på att hästen hamnat på rygg. En hästs lungor och inälvor är upphängda på ett sådant sätt att om en häst hamnar på rygg så kvävs den relativt snabbt för att lungorna pressas ihop. De klarar inte ligga på rygg så många minuter innan de dör kvävningsdöden därför att de inte kan fylla lungorna med luft helt enkelt!

Min häst låg på rygg i ett dike mellan 1-4 timmar. (stor halvblodsvalack) och han lever ännu och är utan men.
Sen vet jag ytterligare ett sto som legat på rygg och fortfarande mår bra.

Freyja_bus skrev:
Vad står det i den då? Vet de vad som har hänt?
Nyfiken

Hingst dog efter inbrott

Hingsten Safir från Lönneberga dog och tre andra hästar blev skadade i Vignir Jonassons stall i Mariefred för cirka en vecka sedan. Troligen hade folk brutit sig in i stallet och tagit ut hingstar och ston ur boxarna, men man vet inte säkert.
"Det är en gissning. Polisen har varit här och undersökt och människor har blivit förhörda", säger Vignir Jonasson till eidfaxi.is.

Stallet ska ha sett fruktansvärt ut. Först på plats var en tjej som arbetar hos Jónasson. Det var tre hingstar och ett sto som tagits ur boxarna och hingstarna hade troligen slagits om stoet och det var antagligen så hingsten Safír dog. De tre övriga hästarna var skadade, främst efter att ha bitit varandra, men samtliga hästar i stallet var oerhört uppstressade.

Safír från Lönneberga kom tvåa bland 5-åriga hingstar vid VM förra året. Vignir och Jóhanna ägde 50 procent av Safír och Mats Jennerholm ägde 50 procent.
"Skadan är stor, både finansiellt och känslomässigt. Han var väldigt populär och betäckte 30 ston förra sommaren. Vi hade stora förhoppningar om honom och är fortfarande i chock", säger Vignir Jónasson.

STACKARS SAFIR!!! ATT MAN KAN GÖRA NÅGOT SÅNT MOT ETT DJUR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:devil:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 923
Senast: Raja
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 383
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 399
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar