Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?
petar upp gammal tråd, kom att tänka på den idag och att jag själv ofta kan undra "hur det gick" när jag läser gamla trådar.
L har fortsatt gå själv sedan tråden skrevs, WBE gick tillsammans. Pga olika anledningar (som inte berodde på någon häst) fick B åka hem i mitten på februari. Så E och W har gått ihop, L själv men de har gått i angränsande hagar. Ibland har jag sett L och W busa över stängslet (dra i varandras grimmor och sådär), men samtidigt har minst lika ofta L varit en le kobra mot W och hotat rejält från sin sida stängslet.
Idag öppnade jag upp en del av småttingarnas hage där det är fjolårsgräs, och släppte först småknytten där, och sen L. Planen var att med mer yta och "gräs" så skulle det vara mer intressant att äta än att bråka. Jag var inte övertygad då jag ju förra året provade på "gräs" och det inte fungerade alls.
L var ganska yrig och brallig av sig, han har ju gått i mindre grusad hage länge. Han visade dock INTE samma attackbeteende mot W. Tvärtom, han var på det stora hela ganska vänligt inställd vad det verkade. Dock minns W (vilket är BRA), och flydde såfort L så mycket som tittade på honom. Det tiggade ett par gånger L att jaga lite, men de flesta gångerna tyckte L 'leka, kul!'. W tog dock även det som jaga..
Ordnade så det satt en tråd som de små kom under men inte L, och W fattade det direkt och pep under den och gömde sig i tryggheten. Med stöd av mig (bokstavligt talat hålla i handen) vågade han ge sig ner igen. Sen fnös L, kollade på honom eller ville hälsa och L flydde för livet igen
Men med envishet och tid så vågade W i alla fall vara i samma hage och lugnt gå och repa torrt gräs - och framförallt brydde sig L inte det minsta om att W gick i samma hage.
Så jag tror på det, att med lite tid och med fortsatt att ge W en möjlighet att fly till tryggheten, så kommer det nog bli bra.
Sådana här lägen som W tror han ska bli uppäten och flyr för livet ur hagen. Men L är inte alls arg, han vill bara busa (shettisen är i för högt hull, jag vet)