Sv: Safir

Båbbe skrev:
Djurjouren skrev:
Halvdörr - hästen stegrar - kommer snett när den ska ner igen efter att den fastnat hängande på boxdörren och sparkar då in hoven mellan täckeshängaren (som sitter antingen på boxdörren eller väggen precis bredvid) och väggen och fastnar. Inte alls svårt att se framför sig tycker jag tyvärr.:crazy:

Detstämmer att det är halv dörr. Man kan skjuta undan gallret så att halvdörren blir öppen. Om det är själv hästen eller någon annan som skjöt undan gallret kan man inte svara på.

Kan ju tillägga att hingstarna som stod i andra stallgången i boxar utan galler var kvar i sina boxar. Så att det är gallerboxar eller inte verkar ju inte spela någon större roll. Vill de ut som ska de ut till 100%.

Forchaire skrev:
Vet att MÅNGA har blandat vallacker/ston/hingstar och har aldrig sett något problem i detta.
Självklart så kan det förekomma slagsmål - men en häst är alltid en häst. Även "storhäst stall" har ofta blandat ston/hingstar, och detta är ju bara en OLYCKA så jag tycker att alla genast ska sluta ifrågasätta J.o V. häst o hingsthållning och stall då båda två är otroligt häst vana och kompetenta och skulle aldrig utsätta egen eller kunds häst för fara. Lugna, trevliga hingstar kan nnästan allltid stå i stall med varandra och med ston, Hos Y.H så står ju Mökkur i ett stall med både ston och vallacker, och det har alsrig varit ngt problem.

Även fast man självklart helst ska ha galler på boxdörren, är det inget som säger att detta är en ledande orsak till denna olycka, så jag föreslår att folk slutar diskutera öppet om PERSONER, för ALLA vet vilka vi pratar om här inne, även fast ingen nämnt namn..:crazy:

Det är ingen som klagar på JoV utan de säger bara att det är tragiskt att det har hänt.
Jag VET att de inte skulle göra ngt medvetet.

visste tyvärr inte vem safir var men vilka sjuka människor!
föresten.. hur hade han fastnat i en täckeshängare?

Men ärligt talat.
Det är faktiskt lätt hänt att glömma en boxdörr eller att en boxdörr inte går riktigt i lås, trots att man tror det.
Olyckor händer.
Mänskliga faktorn finns.

Varför måste det plötsligt vara utomstående sabotage i detta fallet?

Men enligt Demon så var bara en av hästarna i boxen utsläppt. Har hon stängt dörren efter sig själv då?

/Malin

Det var ett sto som var löst. Även några av hingstarna.

Johanna kommer troligvis att skriva här och berätta, så att ni slipper bekymra er om vad och hur allt hände.

Bra!

Men fortfarande lät det ju som stoet var utsläppt på ditt tidigare inlägg.

/Malin

faan att såna saker ska hända..Safir som jag såg på VM safir som jag klappade en vacka före han dog.!!kan inte fatta det

R.I.P safir:cry:

em76 skrev:
Det kanske inte fanns något galler?

Om mitt minne inte sviker mig nu så är jag helt bombsäker på att iallafall boxarna längst till vänster (från entren), där bla. solfari står så är dom boxarna lite nedanför marken, och har endast "galler" eller "vanligt" i höjd så att dom kan ha huvudet över (ej bara liten lucka dom kan kika i och som man kan stänga). Däremot boxarna näst längst till vänsten har ungefär halva raden (tror jag) samma sak (altså som en vanlig box utan galler), och halva helgaller. och boxarna näst längst bort till höger, dom har helgaller, det är jag iallafall HELT bombsäker på, eftersom Nasi stod där.

detta vart lite krångligt, men men ;)

Freyr skrev:
Har hon stängt dörren efter sig själv då?
Sådant händer faktiskt om boxdörrarna går utåt.
Jag har själv sett det.

Stort halvblodsstall fullt med halvblod.
En dåligt stängd boxdörr som går upp.
En häst som går ut ur boxen men blir skrämd av de andra hästarna och vill tillbaka, men råkar banka igen dörren så att den går i lås i paniken.

Nu så var det ju litet folk i stallet, bl.a. jag då annars så hade jag ju inte sett det, så nu gick det bra.
Någon öppnade boxdörren igen och vi stoppade tillbaka hästen.
Men om det inte hade varit någon där för att hjälpa hästen hem och den hade gått lös i stallet hela natten .....

Freyr skrev:
Bra!

Men fortfarande lät det ju som stoet var utsläppt på ditt tidigare inlägg.

/Malin

Ja, men det var ju det ja menade också. Stoet vart utsläppt.

Det är skjutdörrar på den raden med spärrar så det är är omöjligt att hästen själv ska kunna öppna, och jag tvivlar på att som stänger den med.

Nasi skrev:
Om mitt minne inte sviker mig nu så är jag helt bombsäker på att iallafall boxarna längst till vänster (från entren), där bla. solfari står så är dom boxarna lite nedanför marken, och har endast "galler" eller "vanligt" i höjd så att dom kan ha huvudet över (ej bara liten lucka dom kan kika i och som man kan stänga). Däremot boxarna näst längst till vänsten har ungefär halva raden (tror jag) samma sak (altså som en vanlig box utan galler), och halva helgaller. och boxarna näst längst bort till höger, dom har helgaller, det är jag iallafall HELT bombsäker på, eftersom Nasi stod där.

detta vart lite krångligt, men men ;)

Hehe det vart lite krångligt det där men ;)

Stallgången till vänster är som du säger lite nedanför marken och är så att dom kan ha huvudena över.
Men stallgången till höger när man kommer in från entren är helgaller boxar där man kan skjuta undan gallret åt ett håll så att det kan titta ut. :)

ush...verkligen fruktansvärt. Gud vilket hemskt sätt att förlora sin häst på...! Jag lider med V & J, jag vet hur hemskt det är att förlora en vän.

Min Freyja kan nog göra livet härligt för Safir med sin skönhet, på de evigt gröna ängarna...

Julia

Vad jag har hört så hade dom "grävt ner boxarna" asså höjden inne i boxen var lägre ner än i stallgången eftersom annars skulle hästarna hoppa över. Sen var boxarna ganska tjocka så dom kan inte ha sparkat sönder boxdörrarna eller hoppat över ( vilket i detta fall var ett hopp på ca 140 cm ) så någon måste ha släppt ut hästarna. Men sen har jag även hört att ett brunsigt sto tog sig ut... vet inte vilka av dom här 2 teroierna som stämmer:crazy: Någon som vet det?

//Lodde-bil:cool:

Jag läste precis på Sif`s hemsida under nyheter, en artikel från Eidfaxi.
Där står att de tror att hingstarna och ett sto tagits ut ut boxarna.
Läs själva.
Fruktansvärt, tragsikt, jag har inte ord...

ljung skrev:
Jag läste precis på Sif`s hemsida under nyheter, en artikel från Eidfaxi.
Där står att de tror att hingstarna och ett sto tagits ut ut boxarna.
Läs själva.
Fruktansvärt, tragsikt, jag har inte ord...

Har du någon länk du kan skicka, jag hittar inte ? :crazy:

Läste artikeln och reagerar på att hästen hamnat på rygg. En hästs lungor och inälvor är upphängda på ett sådant sätt att om en häst hamnar på rygg så kvävs den relativt snabbt för att lungorna pressas ihop. De klarar inte ligga på rygg så många minuter innan de dör kvävningsdöden därför att de inte kan fylla lungorna med luft helt enkelt!

Om det är så att några med flit har gjort detta då är det ett avskyvärt brott, särskilt om det är gjort av hästmänniskor. Är det hästokunniga människor som varit i farten så är det tyvärr så att eftersom mellan 80-90% växer upp i tätort så har de ingen som helst kunskap om hur hästar fungerar och inte andra djur heller om de inte har haft något husdjur och möjligen vet lite. Tyvärr är kunskapen om djur och deras beteende väldigt låg i de yngre generationerna, vilket inte minst märks på bilförare som inte har ett dugg begrepp om hur man beter sig när man möter eller kör förbi en häst. Men min mest otroliga trafikupplevelse hade jag med en av mina barns skolkamrater. Hon har haft häst själv sedan hon var liten och kom körande på en knallgul moped på en liten grusväg bakom oss och skulle köra om oss som red 2 unghästar. Hon körde om först den unghäst min kompis red, väldigt snävt så kompisen skrek till henne och blev förbannad, sedan trängde hon sig förbi mig på insidan(!) av unghästen jag red!!! Jag var på väg in till kanten så hon fick tvärnita men hon gick inte ut igen utan jag fick flytta ut hästen så hon kunde fortsätta på insidan!!! Hon sick-sackade alltså mellan 2 unghästar!!! Denna människa måste sakna all sans och förstånd! Gissa om jag och min kompis var helförbannade! Hur dum får man bli?! Tur att vi båda lyckades reda upp våra hästar. Ibland kan hästarna förvåna en positivt. Tyvärr är det sällan som medtrafikanterna gör det, snarare tvärtom...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 923
Senast: Raja
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 383
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 399
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar