Sadlar & tryckpunkter

Sv: Sadlar & tryckpunkter

Nu är jag ingen "western"-människa men halkade in här...

På en engelsk sadel så ska just de punkterna vara torra. I alla fall enligt sadelinpassare Ingdams. Fanns en artikel i Tidningen Ridsport för ett tag sen. Att det inte blir några märken på dessa punkter betyder att sadeln inte ligger an där och det är helt ok, huvudsaken är att svettmärkena är jämna längst fram på sadeln och längs med ryggraden och bak.

Nu är jag ingen "western"-människa men halkade in här...

På en engelsk sadel så ska just de punkterna vara torra. I alla fall enligt sadelinpassare Ingdams. Fanns en artikel i Tidningen Ridsport för ett tag sen. Att det inte blir några märken på dessa punkter betyder att sadeln inte ligger an där och det är helt ok, huvudsaken är att svettmärkena är jämna längst fram på sadeln och längs med ryggraden och bak.

Som jag förstått det ska det inte vara svettmärke på ryggraden, den ska vara helt torr.. Stämmer det?

Nu svarar jag fast frågan inte var till mig men.... Nej, sadeln ska inte ligga an mot ryggraden, den ska vara fri från belastning, utan sadeln ska ligga an mot muskulaturen bredvid ryggraden.

Nu svarar jag fast frågan inte var till mig men.... Nej, sadeln ska inte ligga an mot ryggraden, den ska vara fri från belastning, utan sadeln ska ligga an mot muskulaturen bredvid ryggraden.

Nej jag menade inte att sadeln skulle ligga an mot ryggraden, tvärsom.

Vad menas när de pratar att det ska vara som en ål på ryggen??

Ål på ryggen? :confused: det uttrycket har jag aldrig hört. Kanske betyder det just att ryggraden ska vara torr även om musklerna bredvid är svettiga? Så det torra blir som en ål? :p

*frågar alla*

Jag har funderat på det här med att prova ut westernsadlar... En engelsk sadel som inte längre passar för att hästen ändrat sig lite kan man ju stoppa om, men hur gör man med en westernsadel? Alla hästar ändrar sig ju i ryggen. Sätter eller tappar muskler, blir tjockare eller går ner i vikt. Det går ju inte att byta sadel vid minsta ändring... Är det paddar och så man får ta till då?

Hoppas kunna skaffa en westernsadel inom överskådlig framtid så om någon vet en pålitlig "utprovare" i Östergötland, pm:a gärna!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 336
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka