Sadlar & tryckpunkter

J

Jappalou

Hej!
Jag själv är dressyrtjej så därför tänkte jag fråga er som håller på med western! Jo, en sk vanlig sadel ska ju ha två tryckpunkter, en på var sida ryggen, men en westernsadel ska ha betydligt fler vilket gör att den blir lättare att bära (?) för hästen. Så jag skulle vilja veta hur westernsadeln är uppbygd och vad som gör att den har fler tryckpunkter, vart dom sitter osv.
Är också intresserad av att få veta hur mycket sadlarna genomsnittligen väger, lättaste och tyngsta?

Kram :)

Sv: Sadlar & tryckpunkter

En westernsadel är uppbyggd kring en bom, som i huvudsak består av fem delar: ett horn, ett framvalv (gullet), ett bakvalv (cantle) och två blad (bars). Det är bars’en som är anläggningsytan mot hästens rygg.
En westernsadel har inte fler tryckpunkter på hästen, men dom är större och ger därmed ett lägre tryck. Detta förutsatt att sadeln passar hästen och inte är för svängd (rock), för rak (brige) eller sned (twist). Då får du ett stort tryck på flera små ytor.

En sadelbom:
bom.jpg

1: Passar 2: Rock 3:Bridge och 3: Twist:
saddle_fit.jpg

En westernsadel väger ca 10-30 kg

Senast ändrad av en moderator:

Det är också vanligt (har jag märkt efter att ha läst här på forumet) att det blir torra fläckar precis bakom manken på var sida
Såhär:
Beskurensadelfit.jpg

Har fått till mig att det beror på att sadeln är för stor och inte ligger an där, men kan det inte också bero på att sadeln är för smal och trycker där? Eller att den är för stor och helt enkelt ramlar ner och trycker?

Det är också vanligt (har jag märkt efter att ha läst här på forumet) att det blir torra fläckar precis bakom manken på var sida
Såhär:
Beskurensadelfit.jpg

Har fått till mig att det beror på att sadeln är för stor och inte ligger an där, men kan det inte också bero på att sadeln är för smal och trycker där? Eller att den är för stor och helt enkelt ramlar ner och trycker?

Min sadel låg så och den var för stor, tippade i bak oxå men den blev inte bättre av att padda upp den så jag tror att det var fel passform på hela bommen som hjålpte till och gjorde så att det blev torra fläckar.... men jag vet inte?? :grin: sadeln passade iaf inte och är såld :)

Jo, torra fläckar kan bero på antingen för högt tryck på ett ställe, eller att det är för luftigt.

Såhär:
Beskurensadelfit.jpg

Jag har en sadel som för en gångs skull ligger bra. Men köpte ny pad i veckan som var lite tunnare och då fick hästen två torra fläckar precis som du beskriver, men med den tjockare padden var han svettig över hela ryggen dvs inga fläckar. Så det måste väl bero på att det blir luftigt och inte för hårt?:o

Och jag har tvärtom. Har jag en för tjock padd så får jag torra fläckar, men med en lite tunnare så blir det jämn svettigt. Antar att min sadel därför blir för trång med för tjock padd och att den ligger bra annars.

En mkt bra förklaringstråd, tycker jag.....

Och jag har tvärtom. Har jag en för tjock padd så får jag torra fläckar, men med en lite tunnare så blir det jämn svettigt. Antar att min sadel därför blir för trång med för tjock padd och att den ligger bra annars.

En mkt bra förklaringstråd, tycker jag.....

Det kanske blir torra fläkar i båda fallen:idea:
Tycker bilderna var kanon bra :D

Såhär:
Beskurensadelfit.jpg

men om hästen typ bara är svettig på dessa 2 punkter, vad betyder då det?
fick för mig att det oxå kan bero på att sadeln är för smal?! vet inte riktigt...

Jo, torra fläckar kan bero på antingen för högt tryck på ett ställe, eller att det är för luftigt.

Dom kallas för Cold el Hot Spots:devil:, i regelt är de Hot Spots:devil:, för mycket sadel tryck, du kan känna med handen att dom är varm. Man måsta balancera utt sadeln för att avlasta trycket från mänken.
AZ

Det är omöjligt att säga osett. Alla westernsadlar lyfter mer eller mindre bak, pga att riggningen sitter framför mitten. Om det upplevs mycket kan, det bro på att bommen är för vid, eller att den är för svängd, eller att riggningen sitter för långt fram i förhållande till sadelgjordsläget.

Min sadel lyfter i bak ganska mycket men ger inga märken alls på ryggen efter ridpass.

Kl
Om sadeln "vaggar" fram och tillbax baktill när du sitter i den är den för trång. Bogbladen får inte platts utan puttar sadeln fram och tillbax i varje steg.. Fick jag lära mig för några veckor sedan.. Bra att veta om man är orolig för att sadeln är för trång..

Sadeln är inte för trång,kanske ngt för vid i såfall men släpper efter gjorden spänts och i longering. Denna häst får ruggningar av alla sadlar vi testat western så som dressyr och hopp men just denna sadeln inte en m.m. ruggning någonstans.

*följer en spännande tråd*

Bara av nyfikenhet - hur menar du "vaggar fram och tillbaka"? I sidled då eller framåt/uppåt och bakåt? försöker förstå hur det kan se ut eller kännas!

Puttar upp denna tråd lite ;)

Om man har en sadel som ger två torra fläckar bakom bogbladen som på bild 2, pga att den trycker där.

Kan ni ge tips på bra paddar kanske?? :D :angel:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 336
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka