Sadlar - igen.. behöver era kloka råd (bild)

Yrja

Trådstartare
Hittade en sadel på annons. Denna kostar ca 5000:- och är relativt ny. Inget speciellt märke. Träbom.

Fick bilder på sadeln och tycker att den ser skev/ojämn ut. Är det bara jag eller hur tycker ni att detta ser ut? Kan det vara bilden eller är det ett farligt köp?

Jag måste SJÄLVKLART prova sadeln innan jag bestämmer om den passar min häst men jag vill inte betala säljaren 5000:- för en sadel som är skev och sen kanske inte kan få mina pengar tillbaka. Jag skulle ju aldrig heller sälja en skev sadel vidare.

Denna sadel finns låååångt bort och jag kan inte åka dit. Den måste skickas. Hur ser det ut tycker ni?

sadel.jpg

Sv: Sadlar - igen.. behöver era kloka råd (bild)

Eftersom den inte ligger på ett jämt underlag är det svårt att avgöra om den är skev. Den trycks snett av stolpen fram.

Får du inte prova sadeln är det för stor risk att köpa, enligt min mening. Ha lite is i magen och vänta in någon i närheten som du kan prova;)

Kan det vara så att bommen gjorts skev eller kan en träbom göras skev efter bara några månaders ridning? Som ni ser så är den väldigt välbehållen i övrigt och som sagt knappt använd.

Vad tror ni?

KLÄMMER IN EN FRÅGA TILL: lite OT...
Vad kan man tro om Källquists w-sadlar. Kostar kring 10.000:- nya, glasfiberbom. Är dessa ngt att testa?

Beror ju på vad det är för material i bommen. Har själv inte stött på någon som varit skev...än... (borträknat de billiga Hööks- och Börjesvarianterna då). Kan heller inte säga nåt om Källqvists w-sadlar, tyvärr.

Har du möjlighet att ta med hästen och prova hos någon butik? De brukar vara välvilliga och hjälpsamma...Sen vet du vilken typ du ska ha och kan då köpa en begagnad av samma märke/storlek...om du inte vill köpa nytt...

Det ser ut som om skirten är monterade snett, men det har egentligen ingen praktisk betydelse så länge sadeln inte har inskirt riggning för då hamnar även den snett.

Tyvärr inte.. Tycker ni att jag ska satsa på den eller en helt ny källquists med glasfiberbom?

Tillägger att jag inte rider western och det inte heller är mitt mål att göra det. Jag vill ha en sadel att variera min barbackaridning med (rider annars endast barbacka), ffa vid uteritter.

Senast ändrad:
Tycker du ska skriva till säljare och begär flera bilder från bättre vinklar och under sidan så får du din egen svar.

Det har jag gjort. :) Har inte fått svar än.

vad är de dom säger om glasfiberbommarna att dom inte är rörliga eller nått sånt den ska man inte ha på hästryggen har jag fått lära mig av flera duktiga sadelkunniga människor inte bara här i svedala utan i USA ,Tyskland mm.
De ska vara träbom.

Okej. Av en sadelmakare och utprovare fick jag en gång veta att efter som att min häst är sned (var) så bör vi ha träbom efter som att glasfiberbommarna inte håller formen lika bra och därav får skeva sadlar.

Detta har vi dock funderat på och tycker att sadeln ändå ska vara formad efter hästens snedhet och alltså bör ha en skev sadel och det är så den blir på hans rygg. Men det kanske är helt fel.

Och nu säger du att träbommar formar sig lätatre så ja, vad ska man tro. :D Hehe.. Träbom är iaf vad jag helst vill ha om jag får välja,

Jag vill bara rätta till lite missförstånd. Glasfiberbommar finns inte!!! Det finns platsbommar och det finns glasfiberklädda träbommar!
Sen finns det naturligtvis en massa andra material som man kan täcka träbommen med, rawhide, bullhide osv. Men som sagt, en ren glasfiberbom finns mig veterligen inte.

En träbom formar sej INTE efter hästen, den kan flexa lite grann under stark påfrestning, t ex roping, men ytterst obetydligt.

Jag har sett ganska många sadlar som varit liknande. Både dyrare och billigare. Jag vet inte om det är själva bommen som har varit sned eller om skirtsen varit snedmonterade, men dom jag har provat har i slutändan legat snett på hästen/gett ojämnt tryck.

Hittills har det varit mer regel än undantag att dom varit sneda, så mitt sadelletande ligger på is.

Jag har inte hört så mycket om detta problem, är det så att folk inte tittar eller har jag haft väldigt otur?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025