Sadla en häst

Monsterliter

Trådstartare
Hej alla ni kunniga!

Min pålle kan reagera negativt när han ser mig komma med sadeln, och jag hoppas att få lite råd om hur jag ska agera vid dessa tillfällen. Eftersom han vet från vilken sida man brukar lägga på sadeln så kan han försöka vända sig bort från mig så att jag inte ska kunna göra det (jag hanterar honom alltid lös i boxen). Detta händer inte dagligen och mest när han har mycket energi i sig. Jag har klämt och kollat så gott jag kan och varken jag eller de mer kunniga (veterinär och andra hästmänniskor) tror inte att han har ont någonstans.

När han vänder sig bort från mig (eller snarare sadeln, annars har vi inga problem) står jag kvar ett tag, följer med honom i någon sväng och efter ett tag ställer han sig och låter sig bli sadlad. När han väl står still är han hur cool som helst.

Det jag skulle vilja veta mer om är alltså: Känner ni igen detta? Hur gör ni? Skulle ni träna på att sadla hästen från 'båda' sidor? Om så, varför? Vad är vitsen med att alltid sadla från ett håll? Osv, osv. Helt enkelt vill jag veta mer om hur man kan tänka kring hur man kan sadla sin häst.

Mvh!

Sv: Sadla en häst

jag skulle fortsätta luska i varför han gör så. kolla tänderna? ded dagar han gör det, har ni gjort något speciellt dagarna innan? Gäller det om du kommer med vojlocken först och hämtar sadeln sedan? har han stått inne innan?

Hur länge har du haft hästen? En del har helt enkelt inte fått sin sadeltillvänjning gjord ordentligt. jag skulle ha honom lös i en paddock eller liknande och sedan börja jobba med att vänja honom vid sadeln igen. När en häst går undan betyder det att det blev för mycket. Det är därför det är så super att ha dom lösa :) följ inte fetr om han går undan, gå bakåt ett steg i träningen istället, om han går undan när du kommer med sadeln, börja med vojlocken på halsen istället och se om det är ok och sen jobba dig framåt. Under förutsätting att han inte har ont någonstnas kan du träna bort det här ganska fort om du bara tar dig tid när du ska sadla.

,,,eller har dåliga minnen utav sadeln/sadlar/sadling

Varför har du honom lös i boxen när han inte låter sig sadlas? Om detta ändå är ett obehagligt moment för honom varför då skapa ännu mer oro i hans box?

Min häst är inte så road av att sadlas. Vet ej varför men misstänker att förra sadeln inte satt så bra.
Jag sadlar bara i stallgången.
Jag försöker vara så snabb som möjligt, alltså inte dra ut på det genom att vela med annat under tiden då hästen då blir otålig. Har träns och hjälm framme så att när vi är klara kan gå ut direkt.
Jag spänner gjorden ett hål åt gången och berömmer när hon står still.
I början stod hon och och högg i luften och höjde benen, men nu är det egentligen mest vid själva åtdragningen av gjorden som hon reagerar lite.

Jag skulle aldrig sadla i boxen då jag anser att boxen är hästens privata rum där jag kanske borstar av eller kratsar hovar efter intag så att de kan äta under tiden. Annars gör jag inget som kan förknippas med arbete eller obehag där.

Ta reda på orsaken. Du måste ju få bort obehaget innan du börjar ändra metod.
Sadeln sitter säkert illa.

Min häst var rejält sådär när jag fick henne. Hon gick alltid undan, och ville absolut inte stå still när man sadlade el spände sadelgjorden.
Jag har tagit det ett steg i taget. Alltid varit mjuk och försiktig när jag sadlat. Brukar låta henen nosa på sadeln innan jag lägger på den, mest för att avdramatisera det.
Många gånger lägger jag på schabraket först, sen sadel. (blev så automatiskt då jag bara hade 1 fårskinnspadd o 2 sadlar)

Sen spänna sadelgjorden vääääldigt löst. Första gången ska den bara dras tills det tar stopp (inte ta i något alls alltså, som många gör). Sen ta ett hål i taget medan man gör annat, som att tränsa, benlindor, ta på hjälm osv.
Mkt beröm.

Min häst betedde sig så pga sadel som inte passade hos förra ägarna. Hon spände magen extremt mkt också pga smärtan och jag kan tänka mig att de var ltie för hårdhänta när de drog gjorden.

Nu för tiden står hon alltid still när jag sadlar! :)
Hon brukar lägga öronen bakåt ibland, men bara ögonblick.

Tolkar jag dig rätt om hästens enda "symptom" är att den vandrar runt lite i boxen när du vill sadla? Och det händer inte ens varje gång?
Och han är kollad så han inte har ont?

Min diagnos: Hästen chillar hellre än arbetar. Vem gör inte det?

Lär hästen att stå stilla vid sadlingen eller bind upp den.

Håller med pannkakssmet.
Hade han haft smärtor hade han konsekvent reagerat på sadeln, vid uppsittning osv. Man känner om hästen är rädd, arg,trygg, cool blaha blaha...
På sina piggaste dagar, klart man lattjar lite! :D

Går/vänder han i någon annan sitution, från dig...kanske börja där att begära att han ska vara stilla och lyssna på dig, om du vill att han ska sluta med beteendet.

Eftersom jag anser att boxen är hästens privata sfär så gör jag minimalt inne i boxen med den. Möjlitvis sätter på täcke men annars inget alls.
Har du möjlighet så ställ hästen på gången istället.

Har du bett någon filma er när du ska sadla? Det kan vara smart att göra det för då ser du lättare varför han går undan. Är det lek eller är det obehag eller något helt annat? sådant kan vara lättare att avgöra när man tittar på en film efteråt.

Visst kan man sadla från bägge sidor, det spelar ingen roll nu med våra sadlar, det hade med armens utrustning att göra.

Jag gissar att du redan har kollat att utrustningen passar annars är det ju det första du ska göra. Att du inte "springer på" för då kan du/din blick uppfattas som ett tryck som han går undan för. Prova att sänka blicken när du går in (det är här filmningen kommer in, prova att både titta på honom och att sänka blicken och armarna) och se om det kanske kan vara så att du tittar för intensivt på honom ibland eller höjer armarna så att han uppfattar det som att du vill att han ska gå undan.

Det är vanligt att hästen går undan när man höjer sadeln eftersom en liknande gest från en häst betyder att hen ska gå undan. Det blir ett missförstånd helt enkelt.

Senast ändrad:

Tack för alla tips!

Jag tror inte att det hanldar om att han har ont, sadlarna jag har är utprovade för honom och hur noga jag än kollat ryggen så har han inte reagerat. Dessutom vandrar han inte omkring varje dag. Tror att det snarare handlar om att han fattar att han ska ut och jobba...

Min fråga rörde alltså hur man kan arbeta för att bli av med detta beteende och jag ska definitivt se över hur jag närmar mig honom med sadeln. Tack igen för tipsen!

Jag håller med pannkakssmet till viss del.
Alla hästar vill inte alltid jobba, det vill säkert inte du heller och sadeln är ju förknippad med arbete.

Har inte hästen ont, sadeln är utprovad och inget är fel som du kan se, tycker jag du borde kolla din sadelgjord. Det blir ganska kraftigt punkttryck och du kanske borde testa andra gjordar, tex med magplatta eller andra tryckavlastande anatomiska varianter.

I övrigt tycker jag som någon annan innan skrev, låt hästen vara i fred i boxen och gör iordning på stallgången istället, du kan ju ha hästen lös där med.

vanliga orsaker brukar kunna vara:
*sadeln passar ej
*dåliga minnen från förr
*dåligt ledarskap från ägarens sih(ej accepterad som ledare) Detta alternativ är vanligast inom
engelsk ridning eftersom ryttarna där ej är ledare över Hästen.

Det du kan göra åt detta är:
*Om sadeln ej passar, så gör den ej det, byt sadel!
*Dåliga minnen från förr, tex ha haft en sadel som legat väldigt dåligt hos förra ägaren,
gör sadeltillfället till ett posetivt moment! Och må menar jag inte att ge godis.
Men min häst hade haft en väldigt dåligt anpassad sadel hos förra ägaren och när jag skulle sadla första gången hemma så reagerade hon negativt. Jag satte då på sadel ändå (en ny sadel som jag köpt av en kompis), och sen ruuskade jag sadeln hårt, dunsade med den, klämde och tryckte och då upptäckte hon, denna sadel gjorde inte ont!
Den var bekväm och perfekt anpassad till hennes rygg, så där försvann alla hennes sadlingsproblem!
Så det är jätte viktigt ifalll sadeln passar eller ej.
*Dåligt ledarskap/inget alls, ta kontakt med en bra och kunnig NH unstryuktör som kan hjälpa dig, denna vet precis vad som behövs göras!

Min häst är inte så road av att sadlas. Vet ej varför men misstänker att förra sadeln inte satt så bra.
Jag sadlar bara i stallgången.
Jag försöker vara så snabb som möjligt, alltså inte dra ut på det genom att vela med annat under tiden då hästen då blir otålig. Har träns och hjälm framme så att när vi är klara kan gå ut direkt.
Jag spänner gjorden ett hål åt gången och berömmer när hon står still.
I början stod hon och och högg i luften och höjde benen, men nu är det egentligen mest vid själva åtdragningen av gjorden som hon reagerar lite.

Jag skulle aldrig sadla i boxen då jag anser att boxen är hästens privata rum där jag kanske borstar av eller kratsar hovar efter intag så att de kan äta under tiden. Annars gör jag inget som kan förknippas med arbete eller obehag där.

Jag tycker dock att detta är lite fel..
Du gör ju detta till ett negativt stressmoment genom detta.
Ta god tid på dig, det här ska vara ett posetivinte negativ moment.
Träna ibland bara på att sadla, utan att sen rida, och ta av sadeln och sen låt gå ut i hagen igen.
Att hästen hugger i luften är verkligen inte accetabelt, inte äns under åtdragningen.
Var en bra ledare och var ett bra stöd för din häst så kommer sadlingen ej vara ett problem sedan.
Kolla även så att sadeln passar nu, och visa hästen att den ej gör ont genom att trycka klämma och ruska lite med sadeln.
Det fungerade på min häst.
Annars skulle jag tagit kontakt med en kunnig NHinstruktör, dem vet precis vad som behövs göras, oftast är dete ngt anant som stör, tex att leda hästen fel eller ngt, det kan även störa sadlingen(!)
Menade bara väl, lycka till med dig o din häst!!:D

vanliga orsaker brukar kunna vara:
*sadeln passar ej
*dåliga minnen från förr
*dåligt ledarskap från ägarens sih(ej accepterad som ledare) Detta alternativ är vanligast inom

Det du kan göra åt detta är:
*Om sadeln ej passar, så gör den ej det, byt sadel!
*Dåliga minnen från förr, tex ha haft en sadel som legat väldigt dåligt hos förra ägaren,
gör sadeltillfället till ett posetivt moment! Och må menar jag inte att ge godis.
Men min häst hade haft en väldigt dåligt anpassad sadel hos förra ägaren och när jag skulle sadla första gången hemma så reagerade hon negativt. Jag satte då på sadel ändå (en ny sadel som jag köpt av en kompis), och sen ruuskade jag sadeln hårt, dunsade med den, klämde och tryckte och då upptäckte hon, denna sadel gjorde inte ont!
Den var bekväm och perfekt anpassad till hennes rygg, så där försvann alla hennes sadlingsproblem!
Så det är jätte viktigt ifalll sadeln passar eller ej.
*Dåligt ledarskap/inget alls, ta kontakt med en bra och kunnig NH unstryuktör som kan hjälpa dig, denna vet precis vad som behövs göras!

Hej du, hoppas verkligen inte det inlägget var riktat till mig. Skriv KL (knapplån) om du inte riktar meddelandet speciellt till någon.

Jag kan sadla alldeles utmärkt, trots att jag håller på med engelsk ridning. Mina hästar står still, (och ruska hårt och slå på sadeln skulle jag aldrig utsätta dom för) för att jag ber dom om det, och verkar väldigt nöjda med att sadlas, trots att jag tydligen inte är ledare över dom, och konstigt nog klarar jag av dom även fast jag inte ens träffat en nh-instruktör på riktigt, som kunnat berätta precis vad som behöver göras.

Sunt förnuft trodde jag det kallades, men det måste ju vara ren och skär okunskap, för nån nh håller jag inte på med, bara gammaldags klassiskt hästmannaskap.

Sorry TS för litet oseriöst avbrott.

Jag tycker dock att detta är lite fel..
Du gör ju detta till ett negativt stressmoment genom detta.
Ta god tid på dig, det här ska vara ett posetivinte negativ moment.
Träna ibland bara på att sadla, utan att sen rida, och ta av sadeln och sen låt gå ut i hagen igen.
Att hästen hugger i luften är verkligen inte accetabelt, inte äns under åtdragningen.
Var en bra ledare och var ett bra stöd för din häst så kommer sadlingen ej vara ett problem sedan.
Kolla även så att sadeln passar nu, och visa hästen att den ej gör ont genom att trycka klämma och ruska lite med sadeln.
Det fungerade på min häst.
Annars skulle jag tagit kontakt med en kunnig NHinstruktör, dem vet precis vad som behövs göras, oftast är dete ngt anant som stör, tex att leda hästen fel eller ngt, det kan även störa sadlingen(!)
Menade bara väl, lycka till med dig o din häst!!:D

För det första skrev jag att hästen högg i början, ( i augusti) alltså första veckan jag hade den och sen bytte jag sadel.
Jag stressar inte, men alla hästar vill inte stå och vänta länge på att få gå ut. Jag menade att jag sadlar i lugn och ro, men är klar med allt annat runtomkring, som toabesök, plocka fram hjälm, träns osv. Sambons häst kan stå helt stilla hur länge som helst utan att visa nåt, men min häst skrapar med hoven när hon tycker att det är dags att gå.

Ruska med sadeln ser jag ingen större vits med att göra. Troligen har hon haft en sadel som suttit dåligt och har kvar minnen från detta.

Jag har inga större problem med sadlingen längre utan svarade TS.

Sen blev jag lite nyfiken: hur kan detta med hur man leder hästen inverka på sadlingen?

Senast ändrad:

*kl*

Först vill jag säga att det är klart att man kan sadla från båda sidor. :) Jag sadlar från den sidan som är närmast mig beroende på vilket håll hästen står i gången.
Sen har ju inte tant någon egen box eftersom hon går på lösdrift, men när jag haft häst uppstallad så brukar jag aldrig sadla i boxen. Bara mysa och sånt, just för att det har varit hästens hem. (i min åsikt)

Om det enda problemet eg är att hästen ibland promenerar lite vid sadling så är det ju enkelt löst med att du har hästen uppbunden i stallgången eller dylikt istället. :) Verkar ju inte vara en massa annat konstigt med hästen.

Sen funderar jag på detta med NH, det känns ju ibland som någon slags sekt-mässande från vissa. (menar inte någon specifik nu) Minsta lilla problem- kontakta NH-tränare. Jag har aldrig använt en NH-tränare men jag har löst problemen ändå med vanligt förnuft och lite känsla för hästar.
Givetvis finns det massor med människor som får hjälp av NH och det är ju jättebra, men man ska inte ta ifrån människor deras förmåga att SJÄLVA fundera och lösa saker. :)

Eeeehh.... Snacka om att yra i nattmössan. Jag vet måååånga (inkl mig själv) som "trots" att vi sysslar med engelsk ridning är ledare över våra hästar. Handlar ingenting att göra med vilken sorts ridning man sysslar med öht. :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar