Sadla en häst

Sv: Sadla en häst

Men min häst hade haft en väldigt dåligt anpassad sadel hos förra ägaren och när jag skulle sadla första gången hemma så reagerade hon negativt. Jag satte då på sadel ändå (en ny sadel som jag köpt av en kompis), och sen ruuskade jag sadeln hårt, dunsade med den, klämde och tryckte och då upptäckte hon, denna sadel gjorde inte ont!
Den var bekväm och perfekt anpassad till hennes rygg, så där försvann alla hennes sadlingsproblem!

Fast det där tycker jag låter något skumt. Att hästen direkt efter dina ruskningar och dunsande med nya sadel gjorde att hästen tyckte att den var bekväm! Kanske funkar på en del hästar, men om de gått länge med ont i ryggen eller haft besvär så tror jag inte att det funkar direkt bara så.

Däremot om man haft en illa passande sadel och hästen förknippar sadlingen med smärta, att den efter ett par ridturer med nya passande sadeln slappnar av då den inte hade smärta senaste ridturerna.
Ungefär som när man byter från ett illapassande bett till ett bra, det kan ta ett tag innan man märker skillnad på hästen.

Senast ändrad:

Hej du, hoppas verkligen inte det inlägget var riktat till mig. Skriv KL (knapplån) om du inte riktar meddelandet speciellt till någon.

Jag kan sadla alldeles utmärkt, trots att jag håller på med engelsk ridning. Mina hästar står still, (och ruska hårt och slå på sadeln skulle jag aldrig utsätta dom för) för att jag ber dom om det, och verkar väldigt nöjda med att sadlas, trots att jag tydligen inte är ledare över dom, och konstigt nog klarar jag av dom även fast jag inte ens träffat en nh-instruktör på riktigt, som kunnat berätta precis vad som behöver göras.

Sunt förnuft trodde jag det kallades, men det måste ju vara ren och skär okunskap, för nån nh håller jag inte på med, bara gammaldags klassiskt hästmannaskap.

Sorry TS för litet oseriöst avbrott.

Oj förlåt jag skrev alderless för snabbt. nej jag menade inte alls så med sadeln, utan typ åh hur ska jag förklara det utan typ att "prova sadeln", visa hästen att den inte allas trycker och är obekväm på något sätt alls:)
alltså allt blev ett missförstånd och jag orkar inte äns med mig själv så jag et inte vad jag skriver, men det jag skrev innan blev väldigt fel:)

Fast det där tycker jag låter något skumt. Att hästen direkt efter dina ruskningar och dunsande med nya sadel gjorde att hästen tyckte att den var bekväm! Kanske funkar på en del hästar, men om de gått länge med ont i ryggen eller haft besvär så tror jag inte att det funkar direkt bara så.

Däremot om man haft en illa passande sadel och hästen förknippar sadlingen med smärta, att den efter ett par ridturer med nya passande sadeln slappnar av då den inte hade smärta senaste ridturerna.
Ungefär som när man byter från ett illapassande bett till ett bra, det kan ta ett tag innan man märker skillnad på hästen.
Så klart att det kan ta ett tag, även fast min häst förstod det med en gång.
Det är ju väldigt olika från invidid tiill invidi (hur stavas det nu igen?xD)
Varför det fungerade på en gång för henne vet jag dock inte, hon kanske bara förstod att det var posetivt.
och som jag skrivit till ngn mer , jag menade inte att dunsa med sadeln osv. utan typ bara att prov den, blev väldigt väldigt fel när jag skrev :o
kan inte riktigt förklara hur jag menar, men typ bara som när man provar ut en ny sadel, känna så att den passar ordentligt, min häst förväntade sig smärta av sadeln, men så blev det ej och efter det har hon inget emot sadeln alls. :)

Ta reda på orsaken. Du måste ju få bort obehaget innan du börjar ändra metod.
Sadeln sitter säkert illa.

Min häst var rejält sådär när jag fick henne. Hon gick alltid undan, och ville absolut inte stå still när man sadlade el spände sadelgjorden.
Jag har tagit det ett steg i taget. Alltid varit mjuk och försiktig när jag sadlat. Brukar låta henen nosa på sadeln innan jag lägger på den, mest för att avdramatisera det.
Många gånger lägger jag på schabraket först, sen sadel. (blev så automatiskt då jag bara hade 1 fårskinnspadd o 2 sadlar)

Sen spänna sadelgjorden vääääldigt löst. Första gången ska den bara dras tills det tar stopp (inte ta i något alls alltså, som många gör). Sen ta ett hål i taget medan man gör annat, som att tränsa, benlindor, ta på hjälm osv.
Mkt beröm.

Min häst betedde sig så pga sadel som inte passade hos förra ägarna. Hon spände magen extremt mkt också pga smärtan och jag kan tänka mig att de var ltie för hårdhänta när de drog gjorden.

Nu för tiden står hon alltid still när jag sadlar! :)
Hon brukar lägga öronen bakåt ibland, men bara ögonblick.

Precis samma med min, mycket lugnt och sansat. Jag överdriver till och med innan sadlingen genom att borsta honom i slow motion så att han nästan står med huvudet vid golvet. Han är mycket lugnare idag även om han inte är överförtjust varje gång.

min häst reagerar också negativt vid sadlingen. hon har inte ont och har haft väl utpassade sadlar under lång tid.
antagligen kommer hon ihåg något eller några tidigare tillfällen då sadlingen varit obehaglig för henne.
jag tar det väldigt lugnt med sadlingen. lägger på den försiktigt och spänner sedan gjorden ett hål åt gången med någon minuts mellanrum för att hon inte ska tycka att det är obehagligt.
hon har blivit lite bättre, men det kommer nog ta ett tag till innan jag är nöjd med hennes attityd emot sadeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar