Sadelutprovare - Utbildning?

golden_tinka

Trådstartare
Har kollat runt lite och den enda utbildning till sadelutprovare jag hittar är en kurs på två dagar!:confused:
Nån som har koll på var sadelutprovare utbildar sig? känns ju som en tvådagars kurs är alldeles för simpelt för en sådan viktig grej!:)

Sv: Sadelutprovare - Utbildning?

vart hittar man utbildningar utomlands ? :)
är dom längre,bättre?
har också bara hört om 2dagars kursen...

Mvh Toker

nu kanske du förstår varför det finns så många värdelösa sk diplomerade sadelinprovare...^^

säger sig ju själv att man inte kan lära allt på en helg. :crazy: finns bättre kursar utomlands och sen finns det ju sadelmakareutbildning.

en av våra lokala sadelutprovare har gått en kurs på två dagar, h*n provade ut en sadel till mina kompisars häst.. hästen fick stå i två (tre?) veckor för att han fick så ont i ryggen.... sen vägrade dom ta tillbaka sadeln.... :grin:

jag tycker att man är lite ansvarig själv till att märka att hästen får ont i ryggen av sadeln. Din kompis borde ha märkt att hästen inte hade en passande sadel när det slutade med att den fick vila i 3 veckor. Något symtom måste den fått tidigare, den kan ju inte bara över en natt få ont i ryggen...

Det behöver ju inte vara så att sadeln var helt opassande? Det kanske såg bra ut för en oerfaren person inom sadelområdet. Och har man en diplomerad sadelinpassare hos sig som säger att sadeln passar är det lätt att tro på denna person, den har ju faktiskt ett intyg på att den kan passa in sadlar.

Sen att detta intyg inte är mycket värt när det krävs två dagar med "utbildning" för att få det är ju en annan sak...

nu kanske du förstår varför det finns så många värdelösa sk diplomerade sadelinprovare...^^

säger sig ju själv att man inte kan lära allt på en helg. :crazy: finns bättre kursar utomlands och sen finns det ju sadelmakareutbildning.

Fast att läsa till sadelmakare för att passa in sadlar känns ju väldigt långsökt!:crazy:

Tittade runt och hittade flera svenska helgutbildningar till sadelutprovare.
Verkar som om man måste söka sig utomlands...:)

Kollade lite på sidan, men det kändes som om utbildningen främst var till för medlemmar!

Men du är alltid vällkommen hit upp till norrlandsgränsen med oss andra sadelmakarstudenter om du skulle vilja det ;) :)

Det finns två organisationer för sadelmakare, den ena hade iaf förut en mycket mer omfattande och gedigen utbildning.. minns inte vad de hette.. men sök efter org så hittar du dem säkert :idea:

jag tycker att man är lite ansvarig själv till att märka att hästen får ont i ryggen av sadeln. Din kompis borde ha märkt att hästen inte hade en passande sadel när det slutade med att den fick vila i 3 veckor. Något symtom måste den fått tidigare, den kan ju inte bara över en natt få ont i ryggen...

det var deras första häst som de precis köpt eller nej, dom tog den på foder och det var dåvarande ägaren som köpte sadlarna.
om man inte har kunskap, och vänder sig till någon som kallar sig kunnig så tror man ju att man ska kunna lita på den personen.
idag skulle jag tro att min kompis provar ut sadlar bättre än den diplomerade sadelutprovaren kan. o jag menar.. om det nu förväntas att mina kompisar i det här fallet borde vetat... som var helt nybörjare på sadelbiten och därför tog hjälp och betalade pengar för det..... vad förväntas inte då av sadelutprovaren?
utöver det så var (är) hästen EXTREMT känslig i ryggen.

Det behöver ju inte vara så att sadeln var helt opassande? Det kanske såg bra ut för en oerfaren person inom sadelområdet. Och har man en diplomerad sadelinpassare hos sig som säger att sadeln passar är det lätt att tro på denna person, den har ju faktiskt ett intyg på att den kan passa in sadlar.

Sen att detta intyg inte är mycket värt när det krävs två dagar med "utbildning" för att få det är ju en annan sak...

sadelutprovaren provade ut en prestigesadel (dom har mycket svängda bommar) och hästen i fråga hade väldigt rak rygg så sadeln var HELT opassande, vilket för min vän DÅ var svårt att veta men hon litade så klart på utprovaren..

efter det misstaget åker dom, och vi, alltid till mustang nu mer och får våra sadlar utprovade och kollade var tredje månad.

Senast ändrad:

Då tycker jag att du ska fråga nästa gång på mustang om du får kolla på deras avskalade bommar och få gissa vilken som tillhör en prestige och inte. Det är nämligen inte så väldigt stor skillnad som folk verkar tro. Mycket hänger på sadelläget på hästen och inte på hur ryggen ser ut på håll.

En prestige kan alltså med andra ord passa även en häst med till synes rak rygg.

Har kollat runt lite och den enda utbildning till sadelutprovare jag hittar är en kurs på två dagar!:confused:
Nån som har koll på var sadelutprovare utbildar sig? känns ju som en tvådagars kurs är alldeles för simpelt för en sådan viktig grej!:)

en skicklig & erfaren sadelmakare kan också prova ut en sadel som passar hästen. tror att det ingår i utbildningen om man specialicerar sig på Häst.
jag gör/ska göra min sadelmakarutbildning som Lärling, väntar mig att jag kommer att få lära mig även utprovar-biten hos Mäster (eller Mästerna, det lär bli flera innan jag är färdig Gesäll).

Hej här är Apollos kompis som kan förtydliga vad som hände.

Jag och min syster hade tagit en häst på foder efter bara någon månad märker vi att sadeln inte verkar passa eftersom hästen blev ruggad. Ringer en sadelutprovare i näreten.

Hästen i fråga är jättekänslig och framförallt i ryggen vi hann inte rida i prestigesadeln mer än ca 2 gånger innan vi ville lämna tillbaka den blev då tillsagda att prova med 2 olika paddar en antiglid i kombination med fårskinn. Red då kanske 5 gånger till med det innan vi gav upp och då var skadan redan skedd. Han hade ont i ryggen. Som sagt jättekänslig häst och en puckad precis nybliven fodervärd på ryggen och det blev tyvär som det blev. Hästen fick inga bestående men i ryggen utan han vilade några veckor så gick det över. Vi hann ju inte rida i sadeln så länge.

Då tycker jag att du ska fråga nästa gång på mustang om du får kolla på deras avskalade bommar och få gissa vilken som tillhör en prestige och inte. Det är nämligen inte så väldigt stor skillnad som folk verkar tro. Mycket hänger på sadelläget på hästen och inte på hur ryggen ser ut på håll.

En prestige kan alltså med andra ord passa även en häst med till synes rak rygg.

På mustang har dom lagt på en avskalad prestige bom på hästen för att visa och det var verkligen helt fel. Man kunde verkligen gunga den över ryggen.

Tur att man lär sig av sina misstag och lärt sig en de om sadlar på dom tre åren som har gått.. och framförallt att hästen inte kom allvarligt till skada.

Hursomhelst tycker jag det är jätteilla med dom här personerna som kommer och provar ut sadlar efter kurserna när jag sett hur det kan gå.

Tänk på dom som inte ens märker att hästen får ont eller att sadeln glider utan istället sätter på en svanskappa eller atniglid... huuh:crazy:

Men du är alltid vällkommen hit upp till norrlandsgränsen med oss andra sadelmakarstudenter om du skulle vilja det ;) :)

Tackar för inbjudan!:bow:
Sep är fullbokat men jag ska försöka ta mig norrut i okt, då har vi även en hingst att titta på!:D

Det finns två organisationer för sadelmakare, den ena hade iaf förut en mycket mer omfattande och gedigen utbildning.. minns inte vad de hette.. men sök efter org så hittar du dem säkert :idea:

men jag vill ju inte utbilda mig till sadelmakare utan till sadelinprovare!:crazy::)

Vad trist att det drabbade din häst så illa!:(
Skulle gärna vilja veta var dom duktiga sadelutprovarna utbildar sig!:angel:

kl

Jag tror faktiskt att dom flesta som utbildar sig till utprovare har ett gediget intresse av sadeltillpassning och hästens anatomi. Sen tar dom kursen för att få det på "papper" Dessutom fortsätter många sin utbildning utomlands och hos olika märken.

Tror faktiskt att det är väldigt få som inte kan ett skit som hoppar på kursen.

Klagomål förekommer inom alla yrkesgrupper, det är klagomålen som hörs mest, när allt blir bra så är man tyst och njuter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade ett jobb på gång. Det verkade verkligen som om jag var vad de sökte. Jag blev hittad på fb där jag annonserade om jobb...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 600
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar