Sadelutprovare - Utbildning?

Sv: Sadelutprovare - Utbildning?

Jag tror som du att det är ett stort intresse som ligger till grund för att vilja bli sadelutprovare, men räcker det verkligen när utbildningen bara är på två dagar? Det krävs timmar och åter timmar med praktisk träning för att bli dukig. Och att få se många olika sadlar på många olika hästar.

Klagomål förekommer inom alla yrkesgrupper, det är klagomålen som hörs mest, när allt blir bra så är man tyst och njuter.

så klart, men allvarligt talat, om man som "proffisionell" provar ut en sadel som gjordes i Pacifics fall så har man VERKLIGEN inget där o göra! Man lurar folk på pengar när man själv kunde gjort ett lika dåligt jobb utan att betala de där hundringarna!

men jag vill ju inte utbilda mig till sadelmakare utan till sadelinprovare!:crazy::)

Jo, men jag vill minnas att denna organisationen utbildade just sadelinprovare. Att det var en egen kurs, somalltså var mer omfattande än tvådagarskursen som den andra organisationen har.

Nordiska Sadelmakarkåren har tydligen en utbildning på 4 dagar där man även måste klara deras prov för att få diplom, dvs hårdare krav än för SBO's 2dagarskurs.
Men jag hittar inte någon hemsida eller liknande till dom dessvärre..

Vet inget om sadelutprovares utbildning men det är slående många som har "utbildning" och som själva säljer sadlar. Om jag nu någon gång tog hjälp av en sadelutprovare (vilket jag inte gör) så hade jag endast vänt mig till en som tar betalt för utprovarjobbet och inte har egna intressen i vilken sadel jag väljer och vad jag betalar för den! Däremot rådfrågar jag gärna min sadelmakare om jag är osäker vad det gäller sadelfrågor.

Här kommer en sammanställning av de organisationer som jag vet om som har kurser i sadelinpassning.

Sadelmakarnas Bransch Organisation (SBO) (www.sadelmakare.org). SBO har en helgkurs där endast närvaro krävs för att få ett intyg på att man har gått kursen.

Nordiska Sadelmakarkåren (webbsida finns ej ännu). Nordiska Sadelmakarkåren har en fyra dagars kurs som avslutas med ett teoretiskt och praktiskt prov. För att komma med på kursen måste du ha erfarenhet av sadelinpassning genom att t ex har gått med en utbildad sadelinpassare under en tid. Jag tror att det även är så att du måste vara anställd eller ha ett eget företag inom branschen.

Society of Master Saddlers (SMS) (www.mastersaddlers.co.uk). SMS har en gedigen utbildning med teoretisk och praktisk examination. Det tar minst tre år att bli godkänd sadelinpassare och varje sadelinpassare måste registrera sig varje år hos Society of Master Saddlers. För att kunskaperna alltid ska vara "up to date" hålls obligatoriska kurser vartannat år. För att komma med på kursen krävs det dels att du har erfarenhet från sadelinpassning samt att du måste vara anställd/driva en ridsportsbutik som säljer sadlar från någon/några av SMS medlemsföretag.

Sedan finns det säkert ytterligare kurser men om dem vet jag inget om så det överlämnar jag till någon annan att skriva om.

Lycka till!

Tack så jättemycket!:bow::bow::bow:

Ska hålla koll efter Nordiska sadelmakarkårens framtida hemsida, för det borde ju komma en så småningom!:)

*kl*

Håller med MaddeLen - jag har själv gått den korta två-dagars kursen - men endast för att få mina kunskaper på papper.
Jag hade efter att ha haft egna problem med sadel till min häst och studerat "allt" jag kommit över - rätt bra kunskaper och fick det mesta bekräftat på kursen, tillkom inte mycket för mig ny fakta.

De flesta som gick när jag gick jobbade i butik med sadelförsäljning eller var massörer och dyl. Många var rätt insatta i sadlar och passform etc.
Vi genomgick då även ett test innan vi fick diplom.

Dock kunde ju utbildningen vara betydligt matigare än den var och man måste se många hästryggar och sadelmodeller innan man blir en duktig sadelinprovare. Finns säkert risk att man kan genomgå utbildningen och sedan (särskilt om man äger en/jobbar i butik) tycka att den sadel man hittar som ligger bäst är "bäst" för hästen.

Jag vill gärna utbilda mig mer - MEN vill vara helt märkesoberoende.
Jag vill hitta den sadel (begagnad eller ny) som passar hästen och ryttaren bäst oavsett tillverkare.

Sen får man inte glömma att man måste lyssna på hästen - det är det allra viktigaste.
Om hästen är glad och nöjd med sadeln - trots att den inte ser eller känns perfekt ut - så är det det man får gå på.

tack för ditt svar!:)
Är själv massör för människa och skall läsa till hästmassör under hösten, därav vill jag sedan kunna läsa till sadelutprovare för att bättre kunna se om sadeln kan vara boven i dramat!;)
Sadelutprovning ingår ju i utbildningen till massör men jag vet inte än i vilken omfattning så då är det ju bra att ha koll på andra utbildningar.
och att sedan ha sin kunskap på papper är aldrig fel!:laugh:

Jag utbildade mig sedemera även till hästmassör och då ingick inte sadelutprovning, men jag har sett att det finns på schemat idag, vilket jag tycker är jättebra.

Tyvärr kan man ta så skruttigt betalt för tjänster, att man knappast kan leva på att bara prova ut sadlar utan att sälja dem också.
Dessutom, hur skulle man lösa det rent praktiskt? Skulle man begära att hästägaren släpade hem ett stort urval av sadlar man skulle prova? Och om ägaren inte hittat någon som kan passa? Vill man betala då?

En hästmassör med sadelutprvningskompetens är perfekt, då kan man boka in massage och passa på att ta hem några sadlar man är intresserad av. Passar ingen kan man dra hem några till tills nästa massagetid.

Men jag håller med dig, det är såklart svårt att lita på att försäljaren ärligt skulle säga "jag har inget som passar", utan man kan ana att de nog säljer på en något de har...

Society of Master Saddlers (SMS) (www.mastersaddlers.co.uk). SMS har en gedigen utbildning med teoretisk och praktisk examination. Det tar minst tre år att bli godkänd sadelinpassare och varje sadelinpassare måste registrera sig varje år hos Society of Master Saddlers. För att kunskaperna alltid ska vara "up to date" hålls obligatoriska kurser vartannat år. För att komma med på kursen krävs det dels att du har erfarenhet från sadelinpassning samt att du måste vara anställd/driva en ridsportsbutik som säljer sadlar från någon/några av SMS medlemsföretag.

när jag var på mustang och provade ut mina sadlar så frågade jag dem där vad denna utbildning gick ut på, hur lång den var osv.
P*r sa då att det eg inte var någon utbildning utan att det mer är prov. Han sa att man kom dit, fick en herrans massa information som var ung som "det här ska du kunna" och sedan kom det ett prov. Dock menade han att det alltså inte var någon utbildning utan mer ett test på sina kunskaper.

när jag var på mustang och provade ut mina sadlar så frågade jag dem där vad denna utbildning gick ut på, hur lång den var osv.
P*r sa då att det eg inte var någon utbildning utan att det mer är prov. Han sa att man kom dit, fick en herrans massa information som var ung som "det här ska du kunna" och sedan kom det ett prov. Dock menade han att det alltså inte var någon utbildning utan mer ett test på sina kunskaper.

Jag gick kursen nu i sommras och det är definitivt en utbildning. Men kursen har ändrats [läs: förbättrats] med åren och P*r som har varit ett tag i branschen gick den då förmodligen för ett antal år sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade ett jobb på gång. Det verkade verkligen som om jag var vad de sökte. Jag blev hittad på fb där jag annonserade om jobb...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 600
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar