sadeltvång?

P

pedran

hej.
tänkte kolla om nåo där ute har vart med om samma sak?
har ett sto som harsadltvång.
sadlingen går bra nu, om man spänner ett hål o går ett varv spänner ett hål osv.

när man hänger på henne så får hon panik?! kastar sig bakåt.
vissa dagar går de hur bra som helst andra dagar går de kanppt.

någon där ute som har vart me om liknande?

hon är kollad så hon har inte ont!

Sv: sadeltvång?

Hur gammal är hästen? Det du nämner tycker jag inte riktigt låter som sadeltvång utan det brukar komma direkt när man spänt (som jag upplevt det) inte när hästen är lugn och man sedan hänger på den. Det låter som något annat.

Jag tycker inte heller att det låter som sadeltvång, det brukar inte visa sig i såna situationer.
Prova att ge lite tex havre precis när du ska till att hänga, häng en sekund, hoppa av och upprepa sedan proceduren, igen och igen. Öka stunden du hänger succesivt. Man måste ha en stor portion tålamod när man håller på....

För att förhindra sadeltvång kan du (förutom att gå med den) efter att du spänd gjorden lite, sträcka först det ena, sen det andra frambenet framåt, som om du skulle stretcha, för att få sadelgjorden att hamna i rätt läge.

hej!

jag hatar sadeltvång så otroligt obehagligt å man känner sig så obehjälplig!

jag har snart haft min häst i ett år. i början när jag precis köpt henne hade hon sadeltvång det kunde vara från dag till dag alltså ibland fick hon sadeltvång och ibland inte. men sen har det försvunnit helt!

konstigt nog fick min häst vila i tre dagar innan sista tentan och vipps så hade hon sadeltvång igen.

när min häst får sadeltvång så reagerar hon när hon ska gå efter att sadelgjorden spänts (på första hålet!).

iallafall började prata med en tjej i stallet om det här och hon berättade att om hennes häst får vila så kan hans sadeltvång komma tillbaka. jag tror att fallet är så med min häst.

våra hästar reagerar juh olika men kanske kan vara värt att fundera när det är han/hon får sadeltvång....

det går inte att ha ngn slags täckesgjorde på henne eller honom om han eller hon står inne under natten eller vid andra tillfällen?

lycka till häls. sofie

när min häst får sadeltvång ger jag henne kraftfoder så hon får ngt annat i tankarna och går med henne samtidigt eller kliar henne ngnstans där hon tycker att det är gott.

det har funkat super så det är ett bra tips om jag ska utgå från mina erfarenheter!

hon har sadeltvång men de blir bra när man gör som jag skrev. går ett varv,spääner ett hål,går ett varv osv.
problemet är att hon kastar sig.
ingen som har ett bestämt ato som gör likadant :o?

Vi har en häst som har sadeltvång och till en början slängde hon sig åt alla håll och kanter, stegrade och bockade men det är mycket bättre nu. Vi gör också så som du gör fast vi spänner några hål går ett var, spänner sedan så att sadelgjorden sitter åt och sen släpper vi henne på lina. Till en början sprang hon så att hon nästan gick om kull men nu gör hon bara ett rus precis när man släpper ut henne och sedan lugnar hon sig ganska så fort. Efter tre, fyra varv skrittar hon. Efter det kan vi bara hoppa upp och rida henne som en helt vanlig häst...

Som sagt har hon blivit mycket bättre och härom dagen behövde vi inte ens longera henne innan:laugh: Men det har tagit tid. För oss har det tagit nästan ett år att få henne som hon är nu...

Jag förstod det, men jag tyckte inte det lät som sadeltvång att hon kastar sig när man hänger på henne...

hej!

iallafall började prata med en tjej i stallet om det här och hon berättade att om hennes häst får vila så kan hans sadeltvång komma tillbaka. jag tror att fallet är så med min häst.

lycka till häls. sofie

min har sadeltvång men den är bra när jag rider regelbundet. men vilar hon flera dagar i sträck kommer den tillbaka, därför låter ja henne aldrig stå helt. utan sitter ialf upp o skrittar nåra varv om jag inte hinner mer!

Den ena hästen som jag rider nu har/har haft ett liknande beteende. Han har två olika sorters "tvång", dels sadeltvång och sedan en form av tvång/panik som utlöser sig när han ska ta det första steget framåt med bakbenen när man ska fram i skritt efter att ha suttit upp. Han har i princip bockat baklänges och kastat sig sidledes/runt.

Sadeltvånget löser vi genom att longera en stund innan uppsittning, och det har fungerat bra. Det andra tvånget har tagit väldigt väldigt lång tid att komma ifrån, men vi har i stora drag gjort så här:

T som äger hästen håller i honom och ger belöning i form av havre/krafft medan person nr 2 sitter upp, fortsätter att mata medan man försiktigt och långsamt försöker gå fram något steg. Så fort han har börjat spänna sig har man stannat honom och sedan försökt gå fram något steg igen. Så här har man fått hålla på, och succesivt har man kunnat öka på antalet skrittsteg.
I dagsläget ger T fortfarande honom lite mat när han ska ta första steget framåt, men annars går det att rida honom som vilken annan häst som helst (nästan... han har andra grejer för sig också, men det hör inte hit).

Det kanske skulle fungera att göra något liknande med din häst?

Den ena hästen som jag rider nu har/har haft ett liknande beteende. Han har två olika sorters "tvång", dels sadeltvång och sedan en form av tvång/panik som utlöser sig när han ska ta det första steget framåt med bakbenen när man ska fram i skritt efter att ha suttit upp. Han har i princip bockat baklänges och kastat sig sidledes/runt.

Sadeltvånget löser vi genom att longera en stund innan uppsittning, och det har fungerat bra. Det andra tvånget har tagit väldigt väldigt lång tid att komma ifrån, men vi har i stora drag gjort så här:

T som äger hästen håller i honom och ger belöning i form av havre/krafft medan person nr 2 sitter upp, fortsätter att mata medan man försiktigt och långsamt försöker gå fram något steg. Så fort han har börjat spänna sig har man stannat honom och sedan försökt gå fram något steg igen. Så här har man fått hålla på, och succesivt har man kunnat öka på antalet skrittsteg.
I dagsläget ger T fortfarande honom lite mat när han ska ta första steget framåt, men annars går det att rida honom som vilken annan häst som helst (nästan... han har andra grejer för sig också, men det hör inte hit).

Det kanske skulle fungera att göra något liknande med din häst?

Låter precis som hästen som flyttat hem till oss! Hästen hade inte blivit riden på 5 månader innan tjejen som nu har köpt honom... Hon fick inte med någon sadel så när vi provade sadlarna i stallet stod han hur stilla som helst... Men när hon satt upp och skulle skritta framåt vart han som tokig!!! Bockade o stegrade innan han tillslut stannade o hade hela ryggen uppdragen...
Sadeltvång???
Förra ägaren sa att "så här har han aldrig gjort förut" men hon hade jämt longerat honom 20 min innan hon red, men det gjorde hon för att mjuka upp honom...sa hon...

hon har sadeltvång men de blir bra när man gör som jag skrev. går ett varv,spääner ett hål,går ett varv osv.
problemet är att hon kastar sig.
ingen som har ett bestämt ato som gör likadant :o?

Jodå, min gjorde precis som din!! Det finns bara en sak som hjälper, kontinuitet och tålamod. I enorma proportioner! Min älskade plutta tog nästan ett halvår på sig att få så trygg att det gick att sitta upp på henne, när vi äntligen gjorde det var hon färdig för det och nu behöver vi inte lina henne innan uppsittning men jag skrittar henne alltid för hand samt spänner försiktigt. En sadel som passar optimalt och ligger still är också jätteviktigt!

Jag använde mig av longering/ tömkörning med sadel och avslutade varje pass med att stå på en pall som om jag skulle sitta upp men i början bara klappa i sadeln och på hästen, greja med kåpor och stigbyglar. Inte förrrän hon totalt avslappnat fixade detta började jag ur samma position lägga mig försiktigt mot henne och successivt ökade jag belastningen.

Sitter aldrig upp från backen utan från pall. Inte ens nu.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 603
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 605
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 346
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 481
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka