Sadelskydd

kem

Trådstartare
Jag är i behov av ett nytt sadelskydd. Vad har ni för några, samt eventuella för- och nackdelar med dessa?
Jag har ett gammalt slitet galonskydd som jag gillar, men som inte riktigt räcker till dressyrsadeln. Mina sadlar hänger i ett relativt trångt fack i sadelkammaren, jag lägger upp sadelgjord och svettiga schabrak ovanpå, och ibland får de åka med i bilen.

Jag har sadelskydd som kom med i köpet av sadlarna helt enkelt.
Min lite billigare ”skogs/joggarbete sadel (en crown) har ett svintunt billigt överdrag som jag antar är ren vanlig bomull, som börjar släppa i passformen/resåren och skulle behöva bytas ut till typ vadsom men jag hittills inte prioriterat det alls.

Min dressyrsadel (Erreplus) har ett värstingöverdrag med mjukt innerfoder och yttersidan av ngt glansigt starkt robust material som står emot allt i fråga om damm, smuts, väta etc, samt med justerbara ”klick resårband” så att passformen går att justera precis hur man vill ha den, och fickor så att sadelgjorden kan hängas i dessa ovanpå .

Tidigare sadlar har kommit med allt från ngt typ billigt fleeceaktigt, till mer galon . Jag har inte velat ha ren galon på mina sadlar som skydd i sadelkammare som är uppvärmd . Då hänger jag hellre ngt annat över den som skydd i sadelkammaren.

Senast ändrad:
Jag har sadelskydd som kom med i köpet av sadlarna helt enkelt.
Min lite billigare ”skogs/joggarbete sadel (en crown) har ett svintunt billigt överdrag som jag antar är ren vanlig bomull, som börjar släppa i passformen/resåren och skulle behöva bytas ut till typ vadsom men jag hittills inte prioriterat det alls.

Min dressyrsadel (Erreplus) har ett värstingöverdrag med mjukt innerfoder och yttersidan av ngt glansigt starkt robust material som står emot allt i fråga om damm, smuts, väta etc, samt med justerbara ”klick resårband” så att passformen går att justera precis hur man vill ha den, och fickor så att sadelgjorden kan hängas i dessa ovanpå .

Tidigare sadlar har kommit med allt från ngt typ billigt fleeceaktigt, till mer galon . Jag har inte velat ha ren galon på mina sadlar som skydd i sadelkammare som är uppvärmd . Då hänger jag hellre ngt annat över den som skydd i sadelkammaren.

Jag gillar nog galonet för att det är lite stadigare och tjockare än de bomulls- och fleeceskydd jag råkat på, mitt har ju en del ”vädringshål”... Jag har inte testat nåt rejälare av den typ du beskriver, men det kanske vore värt det, intressant att det går att justera passformen också.

Jag har ett Prestige-fordral. Det "Blev kvar" efter att jag sålt min D1:a.. Det är kraftigt, lagom fodrat, passar sadeln samt har fickor att stoppa stigbyglar och sadelgjord i (har enkla stigbyglar som inte går att dra upp), Det är toppen! Går att köpa utan att köpa en prestigesadel på tex Horse me up och Sadelmagasinet.

Älskar mitt erreplus-skydd.
Grov typ goretex-nylon utanpå, tjock fleece inuti. Justerbar resår med dragsko runt hela sadeln och öglor som jag hakar upp free-jump'sen i.
Även hål i nedanför vulstrena så att jag kan dra igenom stigläderna om jag vill rida med skyddet på. :)

• Gilla
Reactions: kem
Älskar mitt erreplus-skydd.
Grov typ goretex-nylon utanpå, tjock fleece inuti. Justerbar resår med dragsko runt hela sadeln och öglor som jag hakar upp free-jump'sen i.
Även hål i nedanför vulstrena så att jag kan dra igenom stigläderna om jag vill rida med skyddet på. :)

Du beskrev det mer korrekt och mer detaljerat än jag gjorde :D

Jag tycker om det jag har från Prestige. Bra passform, fleecefodrat, dragsko, rejält yttertyg och "fickor" att trä sadelgjorden genom. Priset låg på strax under 250 kr tror jag. Finns i hopp- och dressyrmodell. :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 527
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 668
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar