Sadelmakare

Amelique

Trådstartare
jag vill bli sadelmakare!! :idea: helt av en tillfällighet upptäckte jag det idag när jag satt och tittade på yrken på ams hemsida. varför har jag aldrig tänkt på det tidigare?

Men jag känner att jag behöver lite råd och tips. Finns det kanske någon sadelmakare här på buke?

Informationen om själva utbildningen kan man ju få på skolans hemsida, men hur upplever ni yrket? trivs ni med det? fördelar/nackdelar? och så klart, hur mycket tjänar ni ungefär varje månad? vet att det är svårt att säga när man har eget företag och så men på ett ungefär. jag är så peppad just nu :bump:

Amelique

Sv: Sadelmakare

Är det dålig kritik du hört? Är väldigt nyfiken. PM:a om du inte vill skriva i tråden!

/Madde

Ja, det jag har fått höra är att utbildningen är otillräcklig eller vad man ska säga. Att man inte lär sig så mycket som man gör i England.
Och om man ska söka jobb (kanske hos en tillverkare) så är nog en utbildning i England eller lärlingsutbildning hos en välkänd sadelmakare mer meriterande än Tärnsjö.

Ajdå, vad tråkigt att höra. Jag får kolla upp det lite närmare då. vore ju inte helt fel att utbilda sig i England heller :D

Man kan gå vanligt hantverks program på gymnasiet också. Det gjorde jag. Andra året riktar man in sig på något hantverk, jag riktade in mig på läder/sadelmakeri. Jag gjorde praktik hos en sadelmakare i Falun som hade gått på Stenebyskolan i Dals-Långed på sin utbildning. Tyvärr fortsatte jag inte på den banan efter gymnasiet.

Senast ändrad:

Vad lustigt att hitta den här tråden precis som man slagits av samma fundering själv. Jag vill dock inte bli ren sadelmakare utan pyssla med Friskvård, och har beslutat mig för att om jag hoppar på en sådan utbildning så ska jag även fördjupa mig i hovvård och sadelmakeri för att berädda kunskaperna.

Så jag hoppas också på lite svar i tråden. :)

Du vet inget mer om själva utbildningen på tärnsjö? Utan att jämföra med Englad tänkte jag. Upplägg och sånt där?

/Madde

Vad kul att du är inne på samma bana :) tanken är helt ny för mig men det känns helt rätt. Jag vet inte heller om jag kommer syssla med det helt och hållet, frågan är om det är möjligt att leva på det. Marknaden finns nog men på ams verkar de inte alltför hoppfulla tycker jag.

Här kommer jag o livar upp denna tråd :-)

Jag håller på att ansöka till Tärnsjö. Vet inte om det är bästa sättet att bli sadelmakare. Men det verkar vara det enklaste, om man inte gjort "rätt" val i gymnasiet.:angel:

Fler som är på samma tanke?

Jag har sökt och även varit uppe på skolan och gjort mitt arbetsprov och kommer börja min utbildning i Januari.

Det är ju den enda sadelmakeriutbildningen i norden, annars är det ju england som nämts tidigare i tråden.

Men som du säger är det ju den enklaste vägen att gå. Sen kan jag ju inte uttala mig om kvaliteten på utbildningen fören jag är klar, men det verka mycket lovande än så länge.

/Madde

Jag har sökt och även varit uppe på skolan och gjort mitt arbetsprov och kommer börja min utbildning i Januari.

Det är ju den enda sadelmakeriutbildningen i norden, annars är det ju england som nämts tidigare i tråden.

Men som du säger är det ju den enklaste vägen att gå. Sen kan jag ju inte uttala mig om kvaliteten på utbildningen fören jag är klar, men det verka mycket lovande än så länge.

/Madde

Va skoj!! Några tips på arbetsprovet?
Vad jag förstått kan man utbilda sig på Island oxå (sambon kommer därifrån), men då är det ju isländskan som kommer i kläm...

Att va lärling verkar typ omöjligt. Man ska väl få AMS att betala, så kanske det hade gått. Men det i sig är ju inte så lätt heller ;)

Funderar på att göra pannband eller grimskaft som arbetsprov. Men vad får man för material? Bara läder, eller spännen/kedjor oxå?

Va skoj!! Några tips på arbetsprovet?
Vad jag förstått kan man utbilda sig på Island oxå (sambon kommer därifrån), men då är det ju isländskan som kommer i kläm...

Att va lärling verkar typ omöjligt. Man ska väl få AMS att betala, så kanske det hade gått. Men det i sig är ju inte så lätt heller ;)

Funderar på att göra pannband eller grimskaft som arbetsprov. Men vad får man för material? Bara läder, eller spännen/kedjor oxå?

Arbetsprovet är en övning som dom redan bestämt som alla får göra. Som jag fattade det är det mest för att du skall få en känsla av hur det är att arbeta med läder mer än ett kunskapstest.

Du får skära till en läderbit som sedan ska kantputsas. Du får även testa att sy i lädret med så kallad sadelmakarsöm.

Jag var inne på att läsa en utbildning i Stockholm och då gå som lärling, men AMS är ju inte alltid så glada i att betala det ;)

/Madde

Ahaaa, va skönt att få slippa tänka själv lite :rofl: Då är det säkert inga problem med just det momentet!

Nä, AMS är väl inte mkt att ha. Enda dem gör är att skapa jobb till dem som jobbar på AMS, o möjligen tidsfördriv för de arbetslösa:smirk:

Personligt brev kvar då, trist, men bara att sätta sig o skryta om sig :angel:

Personligt brev var ju den lätta biten! :)

Dom flesta som söker kommer ju in, det är ju inte där problemet ligger utan i att det är så fruktansvärt lång väntetid....

/Madde

Ja, det är klart. Men nu är det ganska bra för oss, att det är lite väntetid. Vi ska flytta från SKåne till Heby när jag kommer in.

Jag är mammaledig i 10 månade till dessutom :-)

Ja men då har du tidsfördriv under tiden iaf ;)

Lycka till med din ansökan!

/Madde

För 2-3 år sen pratade jag med folk som gått på Tärnsjö, och folk som utbildat sig i England och fick lite mer info från skolan, men jag hittar inte det på min dator nu. Förmodligen sparade jag det inte när jag formaterade om datorn sist... :/

Aj då det var tråkigt, hade varit kul att höra jämförelser och liknande.

/Madde

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Eller någon som utbildar sig till apotekare eller biolog? Jag har alltid velat bli veterinär, men måste ha ett alternativ eftersom...
2
Svar
28
· Visningar
6 734
Senast: Mkb
·
Skola & Jobb Hej älskade Buke! Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor :) Jag...
Svar
10
· Visningar
4 605
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama