Sadelmakare

Sv: Sadelmakare

Är det nån som tänkt på hur tungt det är? Hörde av en tjej att det är otroligt tungt jobb. Men det beror väl på vad man gör?? Klart det är tungt om man gör tex sadlar... Men annars?

Hejsan. Går min andra termin på sadelmakeriskolan I Tärnsjö och är lite ledsen över att utbildningen smutskastas av någon som inte har en personlig erfarenhet av den och dessutom rekommenderar andra att inte söka? Lite trist tycker jag när det verkar som om du trots att du inte riktigt vet ändå gör det?

Måste säga att skolan är jätteskoj med väldigt välmeriterade lärare inom sadelmakeri, som är ett väldigt brett ämne. Inom skolan utbildas vi inom den förgrening vi som elever själva väljer att ta efter en viss grundutbildning. Många väljer att fortsätta på hästspåret med sadlar, selar osv medan andra inriktar sig mer på väskor, accesoarer, hund o andra djur, möbler och även bil/båt.

Jag kan själv anse att det finns såååå mycket att göra så man får ibland viss panik i och med allt man ska hinna med innan utbildningen är över. Personligen är jag mycket nöjd över kvaliten på utbildningen och jag har redan nu lärt mig ENORMT mycket och jag tror att nivån på en yrkesutbildning blir aldrig bättre än vad du väljer att den ska vara med tanke på ditt eget engagemang och viljan du har att lära dig. Det krävs en hel del självdisiplin. Har hört om en del exempel då elever har gått utbildningen, bara latat sig och knappt dykt upp på lektioner osv och sen slutat utbildningen utan att gå den färdigt och sen öppnat eget och stoltsar med skolans namn i meritlistan vilket suger. Ger ju defenitivt skolan ett dåligt rykte.
Verkar ibland också som om folk tror att bara för att man är utbildad sadelmakare och har sina 4500 timmar + ett gesällbrev så är man helt plötsligt meriterad sadelutprovare osv. Vi lär oss att arbeta med lädret och med all den kunskap som finns idag bygga/tillverka utrustning som passar hästar och därtill i samarbete med meriterade männsikor där vår kunskap tar slut. Alla sadelmakare håller inte på med sadlar, faktikst väldigt få om man ser till antalet sadelmakare som finns. Jag har personligen inte stort intresse av sadel, mer selar, men vi får under utbildningen vara med på otaliga sadelutprovningar och även bygga sadlar, både engelska och western i dagsläget, även om westernsidan är väldigt limiterad. Har man intresset för sadlar hinner man kanske med att bygga 5 sadlar under utbildningens gång, men har man inte det som jag så nöjer man sig med att kanske bara bygga en så att man får ett bra perspektiv på uppbyggnaden så att man senare kan ta emot reparationer av sadlar. Det kan ju handla om att byta ett sitsskinn osv.. Vi får även chansen att stoppa rätt mycket sadlar i skolan men även där ligger det lite i hur intresset ligger som sagt. Är det vad du vill hålla på med finns mycket att lära från duktiga lärare, och ju fler sadlar du kan lägga vantarna på att stoppa om detso bättre såklart! Mycket handlar om att förse sig själv med en hel del av arbetet och att även ta fram din kreativa sida och ta chansen att utveckla nya ting utifrån dina egna ideer och drömmar..=)

Vi råkar ju dessutom ha nöjet att befinna oss i samma byggnad som det anrika garveriet i Tärnsjö som förser oss med läder i topp kvalitet. Vegetabiliskt garvat med mycket liv i och med en otrolig kvalitet som nuförtoden är svårt att hitta i och med att fler och fler garverier har gått över till kromgarvning och dylikt.

Skolan är dessutom rätt multinationell med folk från Danmark, Åland, Finland och Norge utöver oss svenskar..
En sak att tänka på är väl att ha det lite ekonomiskt ordnat för sig och ett extrajobb är ingen dum ide. Grundutbildningen är i princip kostnadsfri men efter den betalar man all materialkostnad själv. Kan bli lite tajt ibland. Själv går jag på CSN bidrag och lån f.t.

Vill man söka sig till utbildningen finns det rätt gott om bostäder i området. Orten i sig har bra förbindelser med omvärlden vad det gäller bussar, men är ändå "ute på landet" så att säga. Ligger på ca 5 mils avstånd från Sala, Uppsala, Västerås, Gävle osv...

Många som går utbildningen har egen häst och det finns rätt många små stall i nejden så stallplatser brukar inte vara omöjligt.

Angående hur tungt yrket är så skulle jag vilja säga att det inte är särskilt tungt..Lär man sig att jobba ergonomiskt på rätt sätt är det inte särskilt jobbigt..Och det gäller väl det mesta?

Hoppas detta inlägg var till nytta för er som undrat över sadelmakeri och jag avarar gärna på fler frågor om det va något jag glömde.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det jag har fått höra är att utbildningen är otillräcklig eller vad man ska säga. Att man inte lär sig så mycket som man gör i England.

Man lär sig i min uppfattning så mycket man vill lära sig och våra lärare är meriterade.

Och om man ska söka jobb (kanske hos en tillverkare) så är nog en utbildning i England eller lärlingsutbildning hos en välkänd sadelmakare mer meriterande än Tärnsjö.

Och arbetsmarknaden ser väl kanske inte så ljus ut för att just söka jobb hos en tillverkare och med de anor yrket har och den hantverkskunskap man får av en utbildning är det inte många som vill kasta bort den på att faktiskt jobba hos en masstillverkare. Vi främjar kvalitet framför kvantitet. Tar du dessutom ett lärlingsjobb så lär du dig allt av den personen..Även den människans brister tyvärr. För att hålla utvecklingen på en hög nivå och för att hålla ditt sinne öppet tycker jag att det är rätt viktigt att ha den arbetsdialogen som förs på en meriterad utbildning.

ville bara att inlääget skulle läggas lite högre upp igen för det är värt att läsa..;) Kram

Pookie: Låter helt underbart! Skickade in min ansökan i helgen, så om tre år är jag väl där oxå :D
När, från det att ansökan kommit in, kommer man på intervju och gör arbetsprov?

Pookie: Låter helt underbart! Skickade in min ansökan i helgen, så om tre år är jag väl där oxå :D
När, från det att ansökan kommit in, kommer man på intervju och gör arbetsprov?

Ja det beror helt på hur många platser skolan har för tillfället. Det fylls liksom på terminsvis allteftersom folk går ut. Personligen väntade jag i tre år och när jag väl kom in kunde jag inte pga utlandsjobb så de var snälla nog att skuta på det i ett år.

Det finns dock dom som inte köat i mer än en termin..osv..Tillgång och efterfrågan..hehe. Men har man tur som sagt kan det gå rätt fort. Hoppas det går fort om du söker då..=) Du kommer dit för arbetsprov och intervju några månader innan skolstart eller om dom meddelar annat.

Hejsan. Går min andra termin på sadelmakeriskolan I Tärnsjö och är lite ledsen över att utbildningen smutskastas av någon som inte har en personlig erfarenhet av den och dessutom rekommenderar andra att inte söka? Lite trist tycker jag när det verkar som om du trots att du inte riktigt vet ändå gör det?

.
Jag håller med dig nu när du svarade Diabolical Kitten.
Om man har gått utbildningen SJÄLV och verkligen tycker att den är dålig, då kan man väl också säga det om man samtidigt förklarar VAD som är så dåligt.
Men att som här gå ut och avråda folk från att gå en utbildning där man själv ännu inte satt sin fot är för mig märkligt.
Och varför göra det på ett forum där det på några veckor kan vara tusentals som läser inlägget?
Man kanske blir duktigare själv om man säger att de flesta andra inte håller måttet, inklusive utbildningen de går/ har gått på?

Gud så spännande, jag bor ju bara två mil från Tärnsjö! Vad kul att den lilla lilla byn har den enda sadelmakeriutbildningen i norden! Det verkar ju helt otroligt! Kanske man skulle bli sadelmakare!

Uppdatering:

Mail från Tärnsjö:

"Hej Giowanna!

Har skrivit brev till dig idag, kommer med posten.

Du är nu inskriven i vår sökandekö.

Har i brevet skrivit att du ska höra av dig för att göra arbetsprovet tidigare än normalt, eftersom du tänker flytta med hela familjen till Heby kommun. Då är det viktigt att du är säker på att detta är den rätta utbildningen för dig.

Arbetsprovet sker utan förkunskaper, du blir instruerad.

Samtal med oss i personalgruppen så vi får presentera ditt mål med utbildningen.

Invänta brevet och hör av dig.

Vänligen

Maud Wåhlén

Sadelmakeriskolan i Tärnsjö"

Så nu väntar jag på brevet :D Så spännande!

Jag hade tänkt pyssla med hästsaker, träns, sadlar, selar osv, men också hundkoppel/halsband, munkorgar osv. Det kanske inte blir den inriktningen senare, men just nu är det så jag tänker.

Som jag förstått det, ligger pengarna i sadelpassning, omstoppning, och nygjorda sadlar.

Har förresten som avsikt att gå alla tre åren!

Längtar efter detta, samtidigt är det lite läskigt, att flytta med familjen till ett helt nytt ställe, man känner ingen ovs. Men det kommer lösa sig, man träffar ju folk i plugget!:D

Hugger en knapp.

Jag är själv lärling, orkade inte vänta alla år på Tärnsjö. :smirk: Men jag letade, tjatade, väntade, grubblade "hur länge som helst" för att få denna plats.
Jag vet precis hur frustrerande det är med AMS, att inte kunna finansiera osv. Men skam den som ger sig! Jag fick en praktikplats genom AMS i två månader hos en sadelmakare som jag kontaktat själv och till slut tog emot mig på prov, och när AMS inte ville förlänga den stannade jag helt enkelt kvar ändå. Dock inget att rekommendera för ekonomin ;) men med billigt boende och en snäll sambo gick det ett tag.
Men, till slut löste det sig. Jag kom in på Hantverksakademin i Sthlm! De tar egentligen bara emot om man har handledare i Sthlm men eftersom det inte fanns någon där och jag redan hade handledare själv så fick jag komma in ändå! Så tyvärr är det ju ingen lösning för så många. Men har du tur kan du ju bli den enda utvalda för nästa år! Så sök!! De tar bara in nån enstaka i varje yrke men eftersom de inte får in några sadelmakare fick jag komma med ändå :bump:

*KL*

Och som vanligt "tycker" D_K en hel del efter vad hon "har hört".

D_K, du tillför inte debatten något matnyttigt med ditt "tyckande".
Tärnsjö fick förr en del kritik, eftersom deras utbildning mest riktade sig mot seldonsmakeri, och inte så mycket kraft och tid lades på just sadlar.
Detta har förändrats de senaste åren, och Tärnsjö utbildar idag väl kvalificerade sadelmakare.

Dock är det så, att den bästa vägen att gå, är att finna en riktigt duktig sadelmakare, med inriktning på sadlar, och gå lärling där.
Det tar 3 år av lärlingstid innan man kan avlägga sitt gesällprov.
Tyvärr är det svårt att få någon att betala denna utbildning.

En utbildning i England ger dig inte något som helst yrkeserkännande i sverige.
Dock skall sägas att det finns utbildningar i england som är betydligt bättre än Tärnsjö, bl a Cordwinders, men det gör INTE Tärnsjö till en dålig utbildning.

Och D_K har ingen som helst kompetens att utröna, eller uttala sig om, vem som är en duktig sadelmakare, eller vad som är en bra/dålig sadelmakarutbildning.

D_K's kompetens inom sadelvärlden är totalt självutmämd.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Hr en kompis som går på skolan i tärnsjö och hon ahr verkligen blivit jätteduktig. Har varit med henne och häslat på och jag tycker attt skolan verkar jättetrevlig! Kan inte säga något om kvaliten på utbildningen men De produkter hon gjort till mig är verkligen jättefina! Jag tror att min kompis är väldigt nöjd med utbildningen!

Hej igen. Kul för dig som sökte och Maud som skickat brevet till dig är en jättesöt människa och det ska bli roligt att se dig uppe på skolan inom en snar framtid..;)
Kul att dom tog sådan stor hämsyn till din flytt och din familj genom det hon skrev. Dom är verkligen söta på skolan.

Kul att höra också från er som gått som lärlingar. Det är ju svårt att få en plats. Jag vet att vi elever på skolan har rätt svårt att t.o.m skaffa en 2 veckors praktik här i Sverige ibland. En sadelmakare är ju rätt tids/penga pressad och kan ha väldigt svårt att undvara de där 2 veckorna för det är ju mycket extrajobb med att ha en praktikant även om det till viss del underlättar.

Kul att fler som utbildar/utbildat sig på ett eller annat vis gör sig hörda. Det behövs för det verkar som de flesta debatter på forum som detta skapas av folk som ofta inte vet vad dom pratar om men tycker en himla massa iallafall. Klart man får tycka, men det är ju aldrig kul när det tycks negativt pga okunskap.

Hoppas fler sadelmakare kan komma med informativ, inte kritiserande, fakta om vad det egentligen innebär att ha yrket eller gå en utbildning. Hästfolket behöver upplysas lite..=)

Till alla er som går en utbildning; Lycka till i fortsättningen och hoppas att allt går er väg. Inspirera mera..;)
Till alla er som söker en utbildning eller funderar på det; Do it! Det är otroligt kul och inspirerande.

Kram på er allihopa och hoppas att ni blir de bästa inom yrket...utan att konkurrera ut mig totalt då förståss..;)

Hej alla glada, jag står också i kö för att komma in på Tärnsjö. Trodde jag kanske kunde komma in till nästa höst men jag ska ha bebis i april igen så jag skjuter lite på det o hoppas jag kommer in 2009. Just nu praktiserar jag hos en bil-båtsadelmakare, lär mig massor, det skulle bara vara mer o göra, det är en liten slapp period just nu.

ALLA BÅTKALESJER I OSLO; OMN....som behöver lagas kom med det till Arild Broberg. Kolla även in www.sadelmaker.com. Har ni cab som behöver lagas så blir vi glada för det med.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Eller någon som utbildar sig till apotekare eller biolog? Jag har alltid velat bli veterinär, men måste ha ett alternativ eftersom...
2
Svar
28
· Visningar
6 734
Senast: Mkb
·
Skola & Jobb Hej älskade Buke! Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor :) Jag...
Svar
10
· Visningar
4 605
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama