Jag tror bristen på jobb eller inte också beror mycket på var man bor, samt vilken inriktning eller kompetens man har. För vissa inventerings-jobb eller konsultjobb eller frilans skulle jag säga att man inte ens nödvändigtvis behöver ta en examen för att få jobb bara man har kunskapen, bland annat artkunskap för inventering. Det kan man ju få via enstaka kurser, dock så kräver nog vissa praktiskt användbara kurser på universitet att man har ca 60 hp biologi/naturvetenskap eller liknande för att man ens ska vara behörig, så jag vet inte hur genomförbart det är i praktiken att göra så. Poängen är att vet man redan vad man vill jobba med inom biologi så kan det kanske finnas flera vägar att nå dit, inte bara genom kandidat eller master, vet nämligen flera som fått jobb inom biologi utan någon biologi-examen (även om det förstås är bra att ha det).
Å andra sidan har det skett nedskärningar nu på sistone inom miljö, vilket märks, så det är kanske också lite beroende av vad som sker politiskt framöver.