Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Försök hitta en Crown istället.
De har lite mer generösa vidder och är helt underbara.
32 är väl ungefär lika med vid eller extra vid.

Är inte Prestige 37 runt 100 grader? Om han är så bred kanske det inte är någon idé med Prestige...

Men går inte Tolga att värma om? :) såg ju ut att vara rätt typ av bom för hästen, rak men "vinklad" liksom.

hmm?? kanske jag mätt galet. han är liksom inte sååå bred. han har 32 i globus tekna dressyrsadel s-line (gamla modellen). osäker vad det är i grader...

ska få hem en prestige bomvidd 35 nästa vecka att prova! den här 34an kändes ju bara yttepyttelite för smal så det kanske kan funka. jag hoppas :banana:

provred i santa cruz celine igen för att prova en sista gång men den är nog ändå för smal eller för rak... gled fram litelite och hamnade då pyttelite i bakvikt...

jag har nu fått hem en prestige golden star bomvidd 35. ska bli spännande att prova den, se om det kan vara något...

blir prestigesadlar mer svängda ju vidare de är?

Hej, tror ni att en 17tums Santa Cruz Celine skulle passa denna rygg? Jag har ridit i en Celine i just den storleken (på en annan häst) och sadeln passar mig som ryttare perfekt. Så ja, skulle den passa den här ryggen?
5z2s1s.jpg

Svarar jag med ;) Nej, de är i princip raka motsatsen, relativt raka med breda kilbossor. De är även breda i sätet och "mycket sadel" rent generellt.

jaha :( då är det ju inte alls ett alternativ.

behöver rundbossa och en lätt svängd sadel... och gärna smala i midjan för då trivs jag bäst :p :D

Någon som har förslag på RIKTIGT RAKA sadlar!

Testat Stubben, Santa crus/Jacson legano, Prestige m.m men alla lite för svängda... (åker fram och glappar bak)

Frågar här, har en häst med bred 38 i bomvid på en globussadel(gloi) och någon cm till klarar ryggen av på en sadel men helst skall den bara lika kort som gloin är.

Söker nu en dressyrsadel och har sneglat lite p åwellington greenline eller vad den nu hette samt eliten någon som är kunnig och kan säga sitt om vad man tror den kan passa min häst?
Har en rätt gammal bil bild på hennes rygg när hon jobbar någelunda den blir rätt rak vid arbete
Jorunn7okt08052.jpg

Här är efter en utprovning på prestige Roma som man ser är på tok för böjd för henne.

Skulle vilja ha djupt säte och stora knästöd.Men knästödena kan man alltid fixa efterhand hos sadelmakare så djupt säte är viktigaste=)

Albion , är dom lika i bomvidd oavsett modell..tänker dressyrsadlarna.
Alltså om hästen inte kan ha en slk ultima lh i wide kan den inte ha någon albion i wide då?Eller skiljer det?

och så fortsätter provandet.

2013-01-28_182128_5106da40e087c30650707037.jpg

2013-01-28_182118_5106da3c9606ee7c7c511b1f.jpg

hade tidigare en prestige golden star bomvidd 34 hemma. var lite för smal så lånade hem en bomvidd 35.

känns dock som att den fortfarande är för smal. vad tror ni? är det rätt modell på sadel tror ni? eller var santa cruz celine bättre så jag ska leta en xwide celine?

2013-02-06_185243_511781b59606ee35f25e8445.jpg

2013-02-06_185249_511781b0ddf2b34113c7e048.jpg

:bump:

Tips på så rak sadel som möjligt efterlyses, passier, santa crus, prestige, Bates är för svängda tex. Behöver också vid bom liknande prestiges 37.

s
ryggen:
2013-01-18_164815_50fc3089e087c35e5ae95ca4.jpg

2013-01-18_164807_50fc3087ddf2b30b835369ce.jpg

20130118_163936_50fc321b9606ee332e68d34d.jpg

santa cruz celine wide
20130118_164138_50fc32739606ee3348934eb8.jpg

20130118_164157_50fc3278ddf2b30b34014c62.jpg

liten uppdatering av ryggen och med celine wide på.

tror ni är vidare prestige golden star är vad vi ska leta efter eller en vidare celine?
hästen i fråga är ingen ungdom och har breda känsliga bogblad och känsligt mankparti, så vill därför gärna få plats med en fårskinnspadd för att minska trycket vid manken i landningarna...

eftersom sadelläget inte är optimalt tror jag att vi ändå kommer att behöva skaffa en eric le tixerant hoppgjord också (har dressyrmodellen)

Kl

Har grymma problem med att hitta sadel till den ena hästen i stallet ( inte min) så skulle gärna vilja ha lite tips!

Hästen är något svängd och han mycket manke. Något takformad rygg.
Lusitano så att han är ganska kort.
Har på sommarbetet fallit ur lite i sin överlinje så han behöver muskla sig mer, har ganska stora bogblad men fattas ju som sagt en del muskler runt manken och i över linjen.
Hästen är STARK när man rider ut och det finns ingen annan variation än att alltid sitta ner i galoppen för att hålla honom vilket gör att alla sadlar vi provat på honom ser ut att trycka runt manken fastän att han har fårskinnspadd under sadlen och antiglid padd underst...

Han har gått med olika prestige som när han står i boxen ser ut att ligga jätte bra men när man ridit så är det tryck under padden runt manken.
Passier Hannover (normal) är för smal.
Kieffer lech dressyr är för stor ( för lång)
County dressyr, äldre är för svängd i bommen..

Ska man "acceptera" att sadlen ligger an kring manken när man ridit eftersom den ligger bra när han står still? Att anta att trycket kommer av att man måste sitta emot honom så fantastiskt mycket?
Han har ju plats att muskla sig i och med padden under.

Eller är det någon som har något bra tips på vad som kan passa?
Både hopp och dressyr sadel eftersökes :)

Utav de sadlar du har visat här på bilderna, så måste jag nog säga att jag tyckte SC låg bäst.
Men sen är det svårt att avgöra hur en sadel egentligen ligger bara genom en bild.
Viktigast är ju egentligen hur den ligger när hästen rids.
Bäst är om du har någon som kan filma när du rider, eller någon kunnig som tittar.

Jag tycker celinen ser bra ut för ögat, bättre än golden star. Varför vill du ha den vidare? Klämmer den? Jag tycker den ser ut att ligga i bra balans.

Har du provridit i den? Låg den stilla? Hur var avtrycken, och hur kändes hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar