Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag tycker celinen ser bra ut för ögat, bättre än golden star. Varför vill du ha den vidare? Klämmer den? Jag tycker den ser ut att ligga i bra balans.

Har du provridit i den? Låg den stilla? Hur var avtrycken, och hur kändes hästen?

Jag vill ha den vidare för att kunna få in en fårskinnspadd med kanal emellan. hästen som ska ha den är känslig kring mankparti och vill därför minska trycket där i främst landningarna efter hinder. Och med en padd under så åker sadeln fram och hamnar i bakvikt; troligen för att sadeln då blir för smal!

Hur ligger den om du rider utan padden?

tycker att du iståfall ska prova en vidare celine, men då får du ha padden hela tiden

Hur ligger den om du rider utan padden?

tycker att du iståfall ska prova en vidare celine, men då får du ha padden hela tiden

jag har inte kvar den längre och provade bara den jag hade med padd. jag kommer vilja ha padden hela tiden också, då jag bara ska använda sadeln vid hoppning...

men hade ni vågat köpa en vidare celine? det finns ingen att testa tyvärr...

Vågat och vågat.
Jag köpte en direkt av Santa Cruz och fick faktiskt byta den efter en månad då hästen visade tydligt att den inte gillade sadeln, trots utprovning.
Du kan ju alltid fråga om möjligheten finns att byta.

Vågat och vågat.
Jag köpte en direkt av Santa Cruz och fick faktiskt byta den efter en månad då hästen visade tydligt att den inte gillade sadeln, trots utprovning.
Du kan ju alltid fråga om möjligheten finns att byta.

Tänkte om det hade varit värt att chansa :) jag letar då begagnat.

Celinen finns ju att hitta till riktigt bra priser. Andrahandsvärdet är inte direkt det bästa på dem. iaf inte för de som ska sälja

på fredag ska jag hämta en x-vid celine. får se hur den passar. dock är den bara storlek 17" i sitsen. någon som vet hur de är i sitsstorlekarna? jag är ju rätt lång (173 cm)...

Jag är 180 cm med långa ben.
Fick ta en 18 tums.
Tyvärr är celinen inte anpassad för oss långbenta.

Passar celinen din häst, så kan du även kolla in Merina, den är mer hoppsadel än celinen och passade mina långa ben bättre

Jag är 180 cm med långa ben.
Fick ta en 18 tums.
Tyvärr är celinen inte anpassad för oss långbenta.

Passar celinen din häst, så kan du även kolla in Merina, den är mer hoppsadel än celinen och passade mina långa ben bättre

Okej, men om 17" skulle passa och jag skulle hitta en 17,5 beg så borde den väl också passa... eller?

Och angående Merina; är den "likadan" för hästen som Celine? Har svårt att hitta sadlar hos ÅF här att testa... Så i så fall hade man fått köpa och hoppas på det bästa... :p

"problemet" med celinen är just att den inte är så framskuren, så det ger väldigt lite stöd för långa ben vid hoppningen. Knäna ligger långt utanför vulsterna, såvida du inte rider i väldigt långa hoppläder

Jag vill ha den vidare för att kunna få in en fårskinnspadd med kanal emellan. hästen som ska ha den är känslig kring mankparti och vill därför minska trycket där i främst landningarna efter hinder. Och med en padd under så åker sadeln fram och hamnar i bakvikt; troligen för att sadeln då blir för smal!
eller för att sadeln inte passar ändå
En pad gör ju egentligen bara att avståndet mellan häst och sadel ökar, vinkeln är ju fortfarande densamma. Så det är väl då samma vinkel du behöver men kanske en bredare kammare (eller vad det heter...) så att paden får plats utan att klämma. Väljer du en vidare bom så får du en annan vinkel och då finns risken att sadeln inte passar av den orsaken.
Kanske är det så att du måste prova andra modeller också?

eller för att sadeln inte passar ändå
En pad gör ju egentligen bara att avståndet mellan häst och sadel ökar, vinkeln är ju fortfarande densamma. Så det är väl då samma vinkel du behöver men kanske en bredare kammare (eller vad det heter...) så att paden får plats utan att klämma. Väljer du en vidare bom så får du en annan vinkel och då finns risken att sadeln inte passar av den orsaken.
Kanske är det så att du måste prova andra modeller också?

utan padd följer sadeln hästen bra men är som sagt ngt smal.
vi har provat MASSA modeller och den här är den som hittills legat bäst på hästen. men vi fortsätter provandet... vi letade 2 år för att hitta en dressyrsadel och provade 40 sadlar men hoppas väl att det ska gå liiiite lättare nu :p

Tänkte jag behöver lite hjälp.... Idag har jag provat en crown jessica bomvidd 33 = X wide.
alla säger att dom är stora i bomvidderna ...stämmer då inte...denna var bara marginellt större eller lika med min albion i wide som jag precis sålt, ...vilket då betyder att albion är större i bomvidderna....
Har provat alla världens sadlar snart ..om man ska gå på albion xw eller frank baines reflex xw om det nu räcker till, börjar tvivla.
men det finns inte begagnat. man vill ju prova först innan man beställer..finns Crown jessica i xx wide ...alltså större än 33.
Eller har ni några andra alternativ...
Grubblar om det enda alternativet är att måttbeställa sadel, men vilket märke,vilka tillverkar så stora bomvidder och raka korta sadlar. vill ju själv trivas med sadeln..är det bara jensen och wow sadlar som gäller ...a 30 000 minst :angel:
lite bilder...

Crown är oerhört olika i samma storlek. En 33 kan vara smal i en sadel, medan den är jättebred i en annan.

Just den du provat på bilderna är för smal.

Crown är oerhört olika i samma storlek. En 33 kan vara smal i en sadel, medan den är jättebred i en annan.

Just den du provat på bilderna är för smal.

Hur kan det komma sig att dom är så olika i samma bomvidd?

Har grubblat hela natten eftersom det inte verkar finnas tillräckligt breda sadlar nu och tänker måste jag måttbeställa en sadel och väljer mellan WOW och Jensen ( pga att dom kan ju göra riktigt breda sadlar)
Så kanske man väljer wow pga att man kan ändra dom osv...Kanske man aldrig mer behöver köpa en sadel.

Jensen går också att ändra.

Hästen ser ju inte så extremt bred ut, ungefär hur många grader?

Jensen går också att ändra.

Hästen ser ju inte så extremt bred ut, ungefär hur många grader?

...han är bred...om man inte kan ha albion wide(tror inte x wide är tillräckligt mycket bredare heller).. eller jeramy rufge x wide eller crown jessica x wide
då är man bred ;) säkert nånstans mellan 115-120 om man kollar bilden med flexicurven..

jo vet att dom går ändra men dom ligger ju i prisklass lika ungefär men wow går att ändra så mycket mer , inte bara bomvidd.
om man aldrig mer behöver köpa sadel kan det vara värt det.:)
För uppriktigt så finns det ingen sadel som är tillräckligt vid som ligger bra på honom ...inte vad jag kan hitta i alla fall....tar gärna emot förslag......

glömde, mäter man med jensens mall så hamnar han mellan 1,5 -2 och det är lika med se nedan...
•14 = S. Fullblodsmanke (spetsig)
•10 = M. Normal markerad manke
•8 = W. Bred något rundad manke
•7 = XW. Bred rund manke
•5 = XXW. Extra bredd halvrundad manke
•4 = XXXW . Mycket rund platt manke saknar sadelläge
•1 = XXXXW. Extrem bred platt manke utan sadelläge

Både Albion och Crown är lite luriga, inte säkert att bomvidderna är lika på två likadana sadlar...

Min häst är ca 112 grader, går inte enbart att gå på grader men man får iaf en fingervisning. Han går med en Crown vidd 32 som passar perfekt, men en annan 32 jag hade hem var för vid...

En av de stora begagnatförsäljarna har inne en Vega cc +3,5, har du provat någon sådan? De är väldigt vida. Samt en vid Childeric som också såg rejält bred ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar