Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Har ingen egen erfarenhet av just den modellen, så kan inte uttala mig om den.
Prova kan du ju alltid göra :)

Ah jag tror också på prestige.
Är det bara Versaille som är intressant?
Golden star, inte intressant? :)

provade santa cruz celine idag igen, hoppade i den. dock gled den fram under passet. jag vet inte dock inte om det berodde på att sadeln helt enkelt inte passar eller att jag hade glömt spänna gjorden ;) (fick in en knytnäve nästan efter passet, haha).

på tors/fre ska jag hämta:
santa cruz merina
prestige golden star
tolga

vad tror ni, kan det vara ngt?! :bump: :bump:

Hur tycker ni denna sadeln ligger förutom att den ska ned lite fram, den ska breddas en storlek

20130124_190148_zps25e3a204.jpg

Senast ändrad:

Jag letar hoppsadel, och vill gärna ha lite tips. Har idag en Kieffer Master dressyr, men behöver en sadel som är snäppet mer svängd men med samma mankfrihet som Kieffern?

Någon Kieffer hoppsadel? :) Kieffer Donau kanske. Tycker hoppsadlarna ser ut att vara svängdare än dressyrsadlarna...

*kl*
Är det någon som har koll på prestige golden star?

Jag har en Santa Cruz Celine till salu. Blev erbjuden ett byte. Någon som vet hur dom modellerna skiljer sig? Hur många grader prestige i vidd 37?

Det kan absolut vara värt att prova, tror inte den behöver vara mycket mer svängd! Och jag gillar både prisklassen och att det är mycket stöd i de flesta Kieffer. ;)

*kl`

Jag har en Prestige paris i hoppsadel men letar efter en dressyr sadel nu också. Vilken av prestiges (eller andra märken) matchar parisen i bommen?
Både jag och polle är väldigt nöjda med den så därför vill jag gärna fortsätta på den linjen.

Har nu haft en Hippos (äldre) hemma och den var för svängd i bommen och har även en Kieffer Lech men det känns liiite för rak.

Polle är lite svängd i ryggen och överbyggd bak.

Kom gärna med tips :bow:

och så fortsätter provandet.

har nu testat en tolga. bomvidd wide. tycker den ändå är för smal?? den åkte dessutom fram och hamnade i bakvikt vid ridning.

tolga på:

2013-01-28_182331_5106da439606ee7c8f61e5c5.jpg

2013-01-28_182340_5106da469606ee7c7079f250.jpg

har också en prestige golden star hemma. bomvidd 34. känns även den för smal... vet inte om det kan hjälpa att värma om den och bredda, eller om den inte kommer passa alls då? finns ju gott om prestige golden star begagnat annars...

prestige golden star på:
2013-01-28_182128_5106da40e087c30650707037.jpg

2013-01-28_182118_5106da3c9606ee7c7c511b1f.jpg

vad tror ni??? :)

Tolgan ligger mycket i bakvikt. även prestigen, men inte lika mycket.
Skulle nog provat en 35 eller 36 faktiskt.

Har inte butiken en såndär mätgrej som de kan mäta vidden på hästen med?

Tolgan ligger mycket i bakvikt. även prestigen, men inte lika mycket.
Skulle nog provat en 35 eller 36 faktiskt.

Har inte butiken en såndär mätgrej som de kan mäta vidden på hästen med?

vi har mätt vidden tidigare, jag har hans kontur avritade här hemma. dock vet jag inte om jag mäter graderna rätt :P men jag får det till ca 105-110 grader (är det rimligt??).

Är inte Prestige 37 runt 100 grader? Om han är så bred kanske det inte är någon idé med Prestige...

Men går inte Tolga att värma om? :) såg ju ut att vara rätt typ av bom för hästen, rak men "vinklad" liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • En blick…
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare