Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Kl

Nu lyfter jag upp tråden med en ny fråga. Jag tänkte börja leta allround-/hoppsadel till min nyblivna 4-åring, men vet inte riktigt var jag ska börja och vilka modeller jag ska börja titta på. Han ser ut såhär:
3898_537327989625183_756037394_n.jpg

Klisterlapparna satte jag där jag tyckte sadelläget var, men det är nog något längre bak än där lapparna sitter. Det är ca 47 cm mellan lapparna.
303684_537327992958516_83157319_n.jpg

Såhär i rörelse:
391436_462501680441148_845032664_n.jpg

Han är smalare nu än vad han är på sista bilden. Dock är han i vilket fall som syns på mitten bilden rätt rund över ryggen.
Så shoot med förslag, vilka modeller kan vara bra att prova?

Skulle tippa på att det är lättare att hitta allroundsadel än hoppsadel med tanke på bredden på godbiten :)

Söker du billig/normal/dyr sadel?

Vill du ha sadel med koppjärn så brukar de sluta någonstans runt XW (ca 100 grader), dock finns ju t.ex. Wintec Wide allround / Bates Wide allround och Tekna allround med koppjärn upp till 4XW respektive 5XW.

Vet du hur bred han är idag?

Jag kan inte se bilderna? :S jag förstår inte hur man mäter bomvidden på sadeln mellan ortspetsarna? (Hur ser de ut?)

Nej, jag har inte mätt honom på bredden än (note to self: måste skaffa ståltråd eller liknande), ska göra det snarast möjligt. Jag skulle önska att jag "kom undan" så billigt som möjligt, men prio ett måste vara en sadel som passar. Wintec/Bates wide har jag fått tips om, ska jag absolut prova. Tekna finns alltså också i vida vidder? Vad för ryggar ligger de bra på?

Jag har mest koll på Tekna S-line och främst då dressyren och hoppen. Just de två passar raka ryggar (maila mig om du vill se bild på ryggar den passa på) och jag skulle kunna tänka mig att allrounden har samma form. S-line är modellen man kan byta koppjärn på och koppjärnen till dressyren och allrounden finns alltså upp till XXXXXW. Till hoppen finns de tyvärr endast upp till XW - i alla fall än så länge.

Tekna A-line är den (äldre) omvärmningsbara modellen och där vågar jag inte säga hur bred man kan göra den. Jag tror inte att man kan värma om den till mer än ungefär "XW", men någon annan kanske vet säkert?

Till både Wintec och Tekna finns bomviddsmätare som man enkelt kan kolla vilket koppjärn man behöver. Det finns ingen i närheten som har en sådan mätare som du kan få låna? ;) Annars om du får tag i någon bra ståltråd så kan du alltid skicka en bild på den till mig så kan jag mäta åt dig :laugh:

*KL*

Go'morron sadelletare och sadelnördar! Jag behöver lite rådgivning och tips i sadeldjungeln.
Det är så att min hästs sadel har fått bli kasserad helt och hållet och är nu på jakt efter en ny. Vi har provat en av stallägarens sadlar, en Amerigo Vega i +1,5 som damen accepterade (gör hon inte, springs det hejdlöst till pass är över) men den var lite för vid. Vi ska prova med en fårskinnspadd under bara för att se hur Dromedaren reagerar. Till saken hör att hon inte har en muskel på kroppen och för mig känns det då väldigt onödigt att lägga nära 15 k på en sadel som jag med största sannolikhet kommer behöva byta ut redan om 5-6 månader. Så, jag undrar om någon utav er har koll på andra märken och modeller som liknar Vegan (just denna var en hopp) som man kan få tag på begagnad för 6-7 k. Vegan är absolut intressant sen när hon är mer "färdig" i muskulatur och kropp, men ja, 15 k mycket pengar att lägga på en tillfällig sadel :(

Tips mottages mer än gärna och lite till.

KL

Förslag på sadel den denna? Sadeln ska användas under inridning så gärna hopp eller allround. Har haft en Stübben Edelweiss NT under insittningen men den är för vid (33,5) samt släpper för tidigt bak.

317513_10150314880743666_3364095_n.jpg

Ok, raka ryggar. Är det med Tekna som med Wintec och Bates att de blir mer svängda ju vidare järn man stoppar i? Hur är det med bossorna, ligger de bra på platta/runda ryggar?

Äh, snart får jag nog ta och börja prova.

Ja aningen mer svängd blir Teknan men jag tycker det märks mer skillnad på Wintecsadlarna.

Bossorna på S-line är ganska lika Wintec/Bates och passar en rundare rygg än A-line.

Hva kan passe denne ryggen? Lav/normal manke, rund rygg, veldig svai og veldig kort. Trenger minst fire fingre bred kanal. Helst dressursal, men kan også fungere med islandssal eller allround mot dressur.
Har en thorowgood nå, men den har for smal kanal, er for lang og for rett. Hesten skal i full trening, så jeg trenger ny sal :)

sådär, då har vi börjat sadelprovandet.

har också fotat lite färska bilder på ryggen. det är alltså hoppsadel vi letar :)

ryggen:
2013-01-18_164815_50fc3089e087c35e5ae95ca4.jpg

2013-01-18_164807_50fc3087ddf2b30b835369ce.jpg

20130118_163936_50fc321b9606ee332e68d34d.jpg

tekna hoppsadel bomvidd 31:
2013-01-18_164733_50fc2f23ddf2b30b53c7fbf3.jpg

2013-01-18_164722_50fc2f26ddf2b30b2cfac1d6.jpg

lättar som ni ser ganska tidigt bak...

santa cruz wide (vet inte vilken modell?? kanske ngn här kan hjälpa..):
20130118_164138_50fc32739606ee3348934eb8.jpg

20130118_164157_50fc3278ddf2b30b34014c62.jpg

prestige paris (tror den är ganska smal, glömde kolla om det fanns ngn märkning..såg också att bilderna blev väldigt suddiga men det går nog se ändå):
2013-01-20_155706_50fc301addf2b30b7dd9dd6f.jpg

2013-01-20_155711_50fc3018ddf2b30b8e91fc9e.jpg

hamnar i bakvikt, för smal. vet inte om den skulle bli bättre om den var vidare?!

Senast ändrad:

Santa cruzen är jag hyffsat säker på att det är en Celine, ser ut att ligga ganska bra tycker jag :)

Tycker också att det ser ut som en Celine. Utav de du har på bild, så ser den ut att följa hästen bäst.
Den översta ser för vid ut.

Tycker också att det ser ut som en Celine. Utav de du har på bild, så ser den ut att följa hästen bäst.
Den översta ser för vid ut.

den översta är märkt med 31 vilket innebär att den är smalare än min dressyrsadel i samma märke. men jag upplevde den som vidare; troligen omvärmd. tror du den övre hade funkat snäppet smalare? jag vill få plats med en fårskinnspadd emellan med kanal för att dämpa trycket vid landningar.

ska prova hoppa i santa cruz-sadeln på tisdag och se vad pålle säger.

vad tror ni annars att jag ska leta efter för sadlar?! någon idé? :)

Du har inte provat Tekna S-line? Tänkte eftersom dressyren passade och S-line hopp är mycket rakare än A-line - kanske för rak?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar