Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

jag har haft en france premiere, sadeln var fin men inte så skön (märkte jag när jag köpte andra sadlar sen) kändes som en budget variant men ändå ok.
Den jag hade verkade ha bossor som ej var omstoppningsbara om jag minns rätt.

hej. hva slaks dressyr sadel kan passa denne hästen?
2m2ff9t.jpg

Snälla D_K, kan inte du lägga ut nya bilder som förklarar hur man mäter hur många grader ens sadel är? Snäääälla?? :angel:

KL

Hej jag undrar om någon har lite tips på vilka sadlar jag skulle kunna prova till min kuse, wintec cair dressyr med vitt järn ligger bra fram och vid manken men lättar lite bak. Det är en rund quarter men liten manke...jag vet inte vart jag ska börja kika ens...han har vuxit ur sin westernsadel efter ett halvår...

Nu är jag inte hundra, ska kolla när jag kommer till stallet, men jag tror det stod typ 500 efter namnet...säger det dig något?

Båda heter 500 men här är den nya modellen:

Wintec_new_500_dressyr.jpg

Och här är den gamla:

Wintec_500_dressyr.JPG

Den nya modellen är rakare i bommen än den gamla - kanske syns på bilden också :)

Aha, tack!!!! det är den gamla, jag är så dåligt på detta, ska ta hjälp såklart men provar mig fram lite i avvaktan på att sadelprovaren ska komma till stallet. Om den nya modellen är rakare, skulle det i såfall vara ett bättre alternativ att prova om den gamla lättar lite bak med det vita järnet?

Om du och hästen tycker om Wintec så kan det vara värt att prova den nya modellen istället :)

Ja jag gillar dem, plus är priset när man har en unghäst som byter form en gång i halvåret :-) (nu kände jag igen ditt nick, har köpt en gjord av dig, superservice, fast nu tar nog mod. bort detta om det blir reklam;))

Haha, ja antagligen :laugh:

Jo koppjärn är ju också toppen när man har att göra med unghästar eller andra hästar som ändrar form jämt och ständigt :)

Fick prova en kieffer Wien ikväll på hästen och den satt riktigt bra, men var "sådär" för mig att sitta i, är det någon som har förslag på sadlar som liknar denna?

lånar sista knappen...

tips på hopp eller allroundsadel för billig peng (gärna lätt att hitta begagnat)? ska passa en häst med lång hög manke med rak rygg som sluttar upp mot korset, ngt takformad. hästen i fråga har känsliga bogblad och är 20 år (därav vill jag inte lägga MASSA pengar då jag bara ska ha den till lättare hoppning och uteritter, vi tävlar dressyr annars).

tips? syntet har vi inget emot.

2012-10-22_081028_508580f7e087c322cad81bb4.jpg

20121019_055641_50818824e087c322937944cb.jpg

och en bild från i somras (ignorera sommarmagen):
2012-08-03_180254_502f969b9606ee2798002f9a.jpg

Har du provat Tekna S-line hopp? Den är rak i bommen och har en del plats för manke (om det är tillräckligt vet jag dock inte...) Ligger på runt 4 500 kr för en ny och då kan man byta bomvidd i den (koppjärn) om pållen blir bredare på sommaren ;)

Eller varför inte pro genesis hopp? jag har dressyrmodellen som passar raka hästar och är väldigt nöjd med den. Tror den kostar 3900 ny, utbytbara koppjärn.

Har du provat Tekna S-line hopp? Den är rak i bommen och har en del plats för manke (om det är tillräckligt vet jag dock inte...) Ligger på runt 4 500 kr för en ny och då kan man byta bomvidd i den (koppjärn) om pållen blir bredare på sommaren ;)

AHA! kanske kan vara ngt. men tror du en rak sadel kan passa min häst med den här sluttande ryggen? kanske är en ngt svängd vi ska ha egentligen?!

Eller varför inte pro genesis hopp? jag har dressyrmodellen som passar raka hästar och är väldigt nöjd med den. Tror den kostar 3900 ny, utbytbara koppjärn.

åh låter också som det kan vara ngt att kolla på. men frågar detsamma, tror du det kan passa min hästs rygg som sluttar upp mot korset? jag tvekar ju på om han ska ha en svängd trots allt...?

så, vad tror ni utefter de bilder jag lagt upp? letar alltså hoppsadel.
dressyrsadel som ligger bäst är prestige venus d och tekna a-line...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar