Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jaha ! måste skilja mellan butikerna för jag frågade och de kunde inte ens ta hem, jag måste pratat med en sommarvikarie.

Vilken fin häst du måste ha då! ;)
Jag har en morris o nolan hoppsadel på henne som hon trivs med men jag är ganska säker på att eftersom gjordstropparna sitter så pass långt bak på deras dressyrsadel kommer den att åka fram eftersom det är det är hennes stora problem, hon verkar dra fram i princip allt jag provat :(

Sassiball
Jag ska kolla upp Karl Niedersuss, verkar precis som du sa inte finnas så många begagnade med det finns en återförsäljare relativt nära mig så man kanske kan prova. Du har inget annan att tipsa också kanske? :)

*kl*

Jag har idag en Globus Loke, 36 och 16,5" som ligger riktigt bra på min häst. Som dressyrsadel har jag en Star Trekk Dressage som min häst avgudar men som jag inte kan rida så mycket i då mina höfter inte längre klarar att den blir så bred. Jag är väldigt intresserad av en Albion eftersom de antagligen passar min häst (kort, rak, vid) och att de dessutom är kända för att ha smalare midja i sadlarna så att den kan vara trivsam för mig. Men då jag bara har lagt på en Albion men aldrig satt i den (den var på tok för smal) så har jag några frågor:

1. Albion finns ju i en uppsjö olika dressyrmodeller, vilken modell passar bäst när hästen är kort, rak och bred (arab) samt ryttaren vill ha smal midja? Jag har också korta ben och liten rumpa! :) Pga mina höftbesvär är det bästa om jag inte hamnar i extrem lodrät sits utan kan få fram skänkeln lite.
2. Om min häst drar 35-36 i Globussadelvidd, vad motsvarar det hos Albion? MW-W?

Jättetacksam för svar då jag tidigare har fått mycket bra input från den här tråden! :)

/Camilla

Ingen som kan hjälpa mig med detta? Pleeeeeaaaase! :D

*kl*

Söker hoppsadel till en rel. omusklad unghäst. Vad tror ni om denna sadel fast en storlek vidare? Hästen har en rak rygg, rel. hög manke och ännu rakare rygg vid arbete. På ligger en Crown CC MW.

33210608.jpg

33210610.jpg

33210609.jpg

Puttputt :angel:

Jag skulle vilja dra bak din sadel lite, och sen att du lägger ut en bild helt från sidan, för att se hur den ligger då. Ser ut som översta är tagen lite snett framifrån, kan iofs vara det som luras att den ligger långt fram också.

Tror en vidare skulle hamna för nära manken, det ser ut som redan den här ligger ganska nära?

Högst amatörmässiga tankar :)

*KL*
Tips på sadel till den här hästen? Nordsvensk bruks 4 år, har inte breddat klart sig. Är 160 cm hög (så ni får en bild av ungefärliga proportioner).

304659_10151026241509635_1898218572_n.jpg

Hopp eller dressyrsadel.. Helst med inte för långa kåpor för jag är så kort (157 cm)

Nu rids han i en Startrekk Espaniola med vidd 4 (men behöver en bomsadel som komplement).

Hmm jag har sett några sadlar till salu med korta kåpor och de har varit till breda hästar, men kommer inte ihåg modellerna tyvärr. Kanske någon modell av globus?

en fråga jag har. Har precis mätat graderna på mina hästar men jag måste gjort fel för fick extremt höga gradtal. Ponnyn och halvblodet fick 122 grader och frieserkorsningen 133 grader. Ponnyn och halvblodet är lika över ryggen så kanske kan det stämma men det låter mycket? Jag lyfte frambenet och försökte se var bogbladet fanns och mätte ett par cm bakom där.

Hej! Mycket nyttig information har använt din lista flitigt i sökningar efter olika lämpliga märken till min hästs raka rygg.

Jag tänkte fråga om du har någon koll på vilka av frank Baines dressyrsadlar som passar för rakare ryggar? På länken som du angav till frank baines sida finns ju de nyaste sadlarna, jag tänkte köpa en begagnad...

Här är en sadel jag är intresserad av men modellen har jag inte fått reda på än...

http://www.blocket.se/vi/42226823.htm

MVH Emma

kl

Någon som kan tipsa om en allroundsadel för häst med bred rak rygg och låg manke?

Var iväg och provade dressyrsadlar idag, men efter lite funderande kom jag på att det nog är en allround jag ska ha :angel: Smart efter att ha provat sadlar en hel kväll.

En sadel som låg bra på henne var dels en Albion Platinum tror jag den hette och en Frank Baines Omni.

Så till dig Philimon så kan jag rekommenderar Frank Baines Omni då min häst har rak rygg.

kl
vad tror ni om denna dam? ute efter hoppsadel och även dressyr sadel lite längre fram..
vad tror ni om zaldi star? eller henri de rivel kankse, fast dem har jag hört är väldigt raka..
sen dressyr globus clic?

DSC_0074.jpg

20111006032.jpg

kankse inte dem bästa bilder.. hon får upp ryggen väldigt mkt mer när man rider, men ja det är ju ganska självklart..

Får hon upp ryggen väldigt mycket i rörelse så är det nog bäst att ha med någon bild i rörelse också... Men globus clic dressyr kan du absolut stryka från listan, för så svängd som din är så känns den inte alls värd att prova.

Får hon upp ryggen väldigt mycket i rörelse så är det nog bäst att ha med någon bild i rörelse också... Men globus clic dressyr kan du absolut stryka från listan, för så svängd som din är så känns den inte alls värd att prova.

tack, nån dressyr sadel jag kan tänka mer på annars? :)

här en i rörelse väldigt uppblåst och hon kanske inte alltid har så här mkt rygg.

sylvia_trav_5053b66bddf2b37036000a8f.jpg

KL

Jag har en fråga angående Santa cruz Leopold som jag hoppas jag kan få svar på :-)
Är Santa cruz Leopold och Santa cruz platinum Leopold samma sadel?

Problemet är att jag upplever en väns Leopold bred att sitta i(den är uttagen 2011), och nu undrar jag ifall den har kommit i en nyare utgåva. Det står nämligen i dess beskrivning att midjan är smal...

Hoppas frågan hamnade i rätt tråd :-)

Knapplånar......

Vad sitter man bäst i för typ av sadel om man har knäproblem och stumnar i vristerna?
Rider mestadels i skogen, och ganska mycket klättring, så jag måste kunna komma upp ur sadeln tillräckligt också.

Tips, ideér?

Knapplån.

Tattersal från Börjes? Någon som har något att säga om den? Tycker den verkar väldigt prisvärd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka