Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL

Min dam har höjt manken och sadeln har nu tippat fram och ner. Har en luftstoppad Crown Arwen, kan man tro att det behövs en smalare likadan sadel, eller måste man byta till någt för hög och lång manke istället? Har provat att pumpa upp den fram, men det hjälper inte. Hästen verkar inte bry sig så mycket men jag känner att jag lutar framåt när jag rider i den.

*kl*

Frågar igen om någon har förslag på vad man ska kolla på för hoppsadel om man har Clic dressyr?

Maila dom jag köpte dressyren av och dessa förslag fick jag: Clic hopp (men den har jag läst ska vara mer svängd än dressyr?) Lippo Marcello och Lippo Fazzini.

Går Lippo få såpass vid som Globus 36?

Jag hade för mig att jag läst att Globus Esperanza ska vara liknande, så den hade jag ju lite riktat in mig på.. Någon som vet? Den är ju vettig prisklass på också så den hade jag ju hoppats lite på.

Hoppsadeln Clic är inte i närheten lik Clic dressyr. Den passar en takformad, smal och något svängd rygg. Esperanza är byggd på samma bom som Clic dressyr, vet flera som har dom två sadlarna på samma häst. Annars så kanske Santa Cruz Celine i xxw kunna passa. Ligger i samma prisklass oxå :)

Tack för svaren! Blir nog ev att ta hem en esperanza lite längre fram. Eller hålla utkik efter en sån el Celine på beg.marknaden att prova.

Förstår inte varför dom tipsa om clic hopp för. Det var väl inte deras sadelutprovare som svara då kan jag tänka mig. Vi får se om jag får nått svar imorgon då jag fråga om esperanzan igen (nämnde den i första mailet men den skrev hon inget om i svaret) och jag frågade även om clic hopp inte är mer svängd än dressyren.

Det här svaret fick jag idag:
"Esperanzan är inte lika "öppen" i formen som Clic samt betydligt rakare i bossan bak. Clic hopp är mer lik i formen, kan nog uppfattas som rundare med sin stoppning då den har en rundbossa men bommen passar samma typ av häst".

Tror nog ändå att esperanzan är värd att prova först. Att den är lite rakare bak gör nog ingenting då min clic dressyr släpper något bak.

Har du något egen erfarenhet av Santa cruz celine? Hur den är i rakhet och vidd jämfört med Globus clic (för clic har väl du har jag för mig?)? Har lite funderingar på den eller Santa cruz sabine också. Frågan är om dom är tillräckligt raka för min. Läser på vissa ställen att dom passar raka hästar, på andra ställen att dom är något svängda. Och om dom är så breda i xxvid att det går ha på en häst som har 36vidd i Globus. xxxvid ska väl också finnas, men jag har inte hittat någon sådan begagnad.

Jag tror mer på Esperanzan :). Dels tror jag att Celine kan bli ngt för svängd och dels tror jag den blir för smal. Santa Cruz brukar upplevas ngt trånga i sina bomvidder.

Jag har provat både Esperanzan och Celine på min häst som har rak rygg som sluttar uppåt mot korset. På henne låg Celinen bäst, men den skulle nog tyvärr blivit för lång i 17". Esperanzan jag provade var på tok för vid för min häst så det var svårt att se hur den låg i övrigt men jag tyckte ändå att den var för uppbyggd där bak i bossorna och tryckte ngt på hennes ländrygg.

Om din häst är rak och inte sluttar uppåt kan säkert Esperanzan vara ngt. Men du kan ju alltid prova Celinen också, man vet aldrig. :)

Du har nog rätt i att den kan bli för svängd för min häst ändå. Ryggen sluttar lite uppåt vid stillastående, men vid arbete blir hon i stort sett spikrak. Synd, då jag hade en fin begagnad Santa cruz sabine på kroken. Men det vore tråkigt och köpa och sen behöva sälja vidare.

Vidderna ska nog räcka iaf. 36 i Globus är väl ca 110-115grader och Santa cruz xxvid ska nog vara ca 110 tror jag, så det hade kanske funkat. Dessutom har dom i xxxvid också.

Får se om det kommer ut någon Esperanza i rätt storlek så man kan prova/köpa den. Annars så kan man köpa ny från ett företaget jag köpte dressyrsadeln av och får skicka tillbaka om den inte passar. Men då får jag nog vänta lite så jag har så jag kan betala en ny sån också :p.

Slänger in lite bilder på henne också.
32945278.jpg

32945276.jpg

33011593.jpg

33011594.jpg

33011595.jpg

Thorowgood T8 dressur 17". Hva synes dere? Den ble litt trang, så må nok kjøpe xvid bom. Men ellers synes jeg den ligger ganske bra?

sal.jpg

*kl*

Tror ni att en Santa Cruz Leopold dressyrsadel 17" XW och en Globus Click hopp 17" 36 skulle kunna passa på den här ryggen?

Eller tips på något annat som kan vara värt att testa?

rygg002.jpg

rygg5.jpg

bete004.jpg

460751_10150633529036150_786722198_o.jpg

*kl*

Är det någon som har nån koll på vad Zaldi Jupiter passar för typ av häst? Erfarenheter av sadeln?

Hejsan! har skrivit lite i den här tråden innan angående min förra häst, men nu gäller det den här damen. Det jag undrar är om den här sadeln ligger bra på hästen? Någon som har några åsikter?

33189879.jpg

33189873.jpg

33189886.jpg

33189875.jpg

Jag undrar också var alla duktiga sadelexperter håller hus.

Försöker mig på en kommentar själv. Tror du att din häst behöver x vid? Vad har han för sadel idag? Kan du inte lägga på en sadel och ta några bilder, så svårt när man bara ser en ryggbild :)

*kl* Har litet dilemma. Har häst på foder, sadeln ska funka för hästen även vid övervikt, hon är under bantning och försöker bygga muskler, men vet inte om sadeln någonsin kommer passa, och om ja ska försöka hitta något helt olikt det hon har? Har lite bilder, försökte mäta ut de där viktiga tittpunkterna men vet inte om det blev hundra, har dock tyvärr inga rörelsebilder då fröken börjat lära sig med mycket support lättare longering och har ingen fotograf med mig :)

Här finns bilderna http://korbesta.bloggplatsen.se/

Thorowgood T8 dressur 17". Hva synes dere? Den ble litt trang, så må nok kjøpe xvid bom. Men ellers synes jeg den ligger ganske bra?

sal.jpg

Jag tycker att den ser ut att vara alldeles för smal och din häst ser ut att vara överbyggd, vilket gör att du inte bör ha sadlar med uppbyggt bakvalv som denna har. Sadeln ser ut att vara alldeles för rak och sadeln placeras med fyrpunktstryck. Den ser dessutom ut att vara för lång. (ser även ut att vara sadlad lite väl långt fram) Nej, jag tycker inte den ser ut att ligga bra och det är inget jag hade ridit med.

Jag skulle rekommendera att leta efter sadlar som har liknande uppbyggnad som Amerigo Vega CC, inte den med djup sits utan den andra modellen. Den typen av sadel tror jag skulle ligga betydligt bättre. Jag skulle även leta efter kortare sadlar, alternativt sadlar med rundbossor, då de för det mesta har kortare anläggningsyta. Lycka till! :)

Thorowgood T4 lär vara för svängd ja, T6 eller T8 kan nog vara värt att prova.

vad är det egentligen för skillnad på t4 och t6?

har ev kommit över en t6 hopp robert whitaker billigt men undrar om den ens är lön att pröva på häst med mkt manke, rygg som sluttar upp mot korset... :confused:

Vad jag vet så är det svängdheten. Sen ska väl t6 dressyr vara mer takformad än t4 har jag för mig.

T6 hopp har inte mycket mankfrihet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka