Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag skulle vilja hitta en bra allround/hoppsadel till pållen. Har ne Jensen Brillant som är psikrak och ligger bra på hästen. Vilka andra märken (gärna bättre begagnade). Detska finnas plats för en hög manke. Har en Wintec new allround med rött järn som är för svängd.

?

Ingen??

...

Bara hålla tummarna för att 36:an blir bra nu! :)

Men jag är lite konfunderad (heter det så?). Din häst har thorowgoods xxvid-järn och 36 i Globus var för smalt. Nirre var för bred för thorowgoods xxvid, men (förhoppningsvis) 36 i Globus passar. Hur går det ihop egentligen? :confused:

Men, jag upplevde Thorowgood T6 lite konstig. Låg i framvikt i xxvid och väldigt nära manken, men om jag prova järnet "naket" så var det alldeles för smalt :confused:.

Jag är själv vääääldigt förvånad. Jag måste nog fått graderna väldigt fel när jag beräkna dom.

Eller, så fick jag en 38:a som var myckt bredare än vanligt. Har hört att det kan skilja en del mellan samma storlek. Tänk om det var en 38 som var ovanligt bred, och nu får jag hem en 36:a som är ovanlig smal? Nooo...

Ja det är konstigt :crazy: det kanske skiljer i form/vidd på T6 och youngrider? Och som du säger med det här att det kan skilja på globussadlarna även i samma storlek, jag kanske hade en ovanligt smal 36:a(och sen var det ju Loke, allroundsadeln)? :D
Sen är youngridern verkligen på gränsen, han får inte bredda sig minsta lilla för då är det kört så egentligen hade jag velat ha den lite bredare... Hoppas på att han inte breddar sig utan byter ut fettet mot muskler och behåller samma vidd och att stoppning i sadeln sätter sig lite.. Han verkar ju i alla fall trivas bra med den, efter alla sadlar vi provat under våra 5år så går han bäst med den här:laugh:

Tycker de ser ut som den ligger bra jämnvikt över hästen. Lite svårt att se vart manken är på sadelbilden. Vad har du för bomvidd o storlek på sitsen?
Lite nyfiken va du har för hoppsadel på hästen, om du har någon? :)

Jag har fått Morris o Nolan både dressyrsadel o hoppsadel utrovad till min häst i bomvidd 32, vid.
Skickar me en bild å min hästs rygg får du se:

528525_10150742783671069_519171068_9540165_980781100_n.jpg

Sits strl är 17,5 och bomvidden är vid.
Jag har en hoppsadel oxå. En lippo fazzino med samma mått.
Jo, det är rätt svårt att se manken på bilden då jag lyckats lägga på ett enormt stort schabrak... :angel:
Men sadeln ligger så bogbladet kan röra sig fritt och hon verkar trivas iden.
Men har ändå mina funderingar på att gå över till bomlöst (Innova bomlösa sadlar) eftersom hon är så känslig. Hon gillar inte när man svänger tex upp på kvartslinjen och skall göra en skänkelvikning då sadeln inte följer hennes ryggrörelse i "sidled" i svängen.

Efter flera års sadelletande(och barbackaridande) är det denna som ligger bäst hittills och det är den som hästen gått absolut bäst med. Och jag sitter kanon! Men jag nojar att den ligger galet ändå...

IMG_0136.jpg

*kl*

Någon här som har erfarenhet av marjoman dressyrsadel ?
Har fått en sådan utprovad till min häst & det är den enda sadel hitills som verkligen passar perfekt MEN jag är osäker på om JAG vill ha den , så om någon vet något annat märke som är likadant i passform skulle jag bli välldigt glad :-)
Marjoman sadeln är 17" & W i bommen .
Vad tror ni om att lägga på en Anky sallinero på en "marjoman-rygg" ??

*kl*

Nu har 36:an kommit. Kändes bättre. Blev en ridtur och jag kände att jag satt stabilt och sadeln låg på plats.

Här kommer bilder
33036465.jpg

33036466.jpg

33036467.jpg

33036476.jpg

33036484.jpg

33036485.jpg

Vad utläser ni av avtrycken? (förutom att jag har en skitig häst ;)). Syns ju att den legat an hela vägen, men det är ju lite mer skit i bak och fram.
33036486.jpg

Mm, det känns lovande. Vi ska känna lite på den och se om det är nått vi vill behålla. Ska träna på söndag också så då kan jag även be om tränarens åsikt.

halvt *kl*
Vad för hoppsadel är jämförbar med Globus clic dressyr?

Hallå igen.

Provar igen i hopp om att någon kan komma med förslag vad för slags dressyrsadel denna dam kan tänkas kunna ha.
Arab, maxad D, kort sadelläge, rund om ryggen.
Jag är 165cm..

2c4722be.jpg

8c902c41.jpg

83bbb0bd.jpg

Är det bra bilder eller behövs det andra vinklar?

Letar dressyr sadel till nya hästen . I länken finns bilder på hans rygg linje samt där vi laggt på en isabell W ( med svart järn) Denna blev för trång under ridning.

http://dressyrenilivet.blogg.se/?tmp=12084803

Någon som har ideer? Vi har provat : Jaguar( försvängd), Harry Dabbs( för lite mankfrihet), Finess( spalding)(för lite plats för manken) , Stübben scandica ( helt ok, red, hästen verkade trivas ok) , edingburg( knepig passform( sadeln var sned)..

KL

Någon som vet om det skulle vara värt att testa en Dominus dressyr på en pålle som har fått Prestige Top Dressage KK 17 /34-36 och Globus Crincle 17 /32-34 rekommenderad till sig. Sadelutprovaren kommer på fredag så tänkte låna en Dominus i så fall :) Vad tror ni??

*kl*

Tyvärr verkar denna tråd vara lite död just nu, men jag tänkte fråga ändå om någon har något tips på sadel! :)

2vl2u6d.jpg

Skulle någon av Wintec eller Thorowgood sadlarna passa denna rygg?
Har läst här på buke att Thorowgood T4 är lite svängd så den bör väl inte passa? Han har väl rak rygg? Blir ändå lite rakare vid arbete.

Jag har i nuläget inte råd med en jättedyr sadel (är student och vill gärna ha kvar så mycket jag kan av min buffert, man vet ju aldrig när något händer), men jag behöver verkligen en ny. Kollar gärna på begagnade sadlar också, men bomvidderna skiljer sig ju så himla mycket mellan märkena så då är det ju svårt att veta vilken som blir bäst.
Bomvidd 30 i en märkeslös sadel verkar vara en bra bomvidd, men det säger ju ingenting! :(

Ju mer man läser om sadlar och deras passform, desto mer okunnig känner man sig.

Tyvärr tror jag inte att Wintec kommer passa den ryggen då de inte är så raka de heller. De blir mer svängda ju bredare de är och är redan lite svängda från början.

Kieffer kanske? Brukar finnas billigt på begagnat marknaden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka