Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

.

Countyn : som sagt vardagssadeln, släpper i ryggen efter ca 15-20 min, för flat i sitsen för mej
Amerigon : Släppte inte riktigt så bra i ryggen men så var den för flat för mej så det spelade ingen roll
Henri de revel: hästen var riktigt kinkig och tog ett bra tag innan jag fick honom att släppa till i ryggen, dock satt jag riktigt bra i den (tyckte jag själv)
Arthur kottas : skönast när jag provade på bock, satt hyfsat i den till häst, bättre än Henri men även där ganska kinkig, släppte "till" snabbare än Henri
Ankyn: Släppte om något snabbare än Arthuren men tyckte jag fick känslan av att jag satt på bakvalvet hela tiden i den, kände med handen och det gjorde jag inte men som sagt den kändes inge bra i "rumpan".

Så alla ligger jättebra på hästen, men han reagerar lite olika på dem, kan bero på såklart att jag hamnar "rätt eller fel" beroende på hur man ser de.
Men jag behöver verkligen sitta "fast" för att känna att jag kan sitta ner på honom.

Jag tror inte på att alla ligger jättebra på hästen. Är rätt stor skillnad på de sadlarna du listar. De flesta är väldigt raka men County är rätt bra svängd och Vegan är heller inte tokrak och släpper tidigt. Verkar som om det är lite halvraka sadar hästen går bäst i? Prova Amerigo Classic kanske-rätt stora stöd och djupt säte-den är lätt att sitta bra i:). Annars är ju Childeric en dröm att sitta i:p.

kl

Har ni några förslag på hopp- eller allroundsadel som kan passa en häst där Otto Schumacher Profi ligger som en smäck? Mycket viktigt att sadeln finns i någon form av brun nyans också. :p

Jag tror inte på att alla ligger jättebra på hästen. Är rätt stor skillnad på de sadlarna du listar. De flesta är väldigt raka men County är rätt bra svängd och Vegan är heller inte tokrak och släpper tidigt. Verkar som om det är lite halvraka sadar hästen går bäst i? Prova Amerigo Classic kanske-rätt stora stöd och djupt säte-den är lätt att sitta bra i:). Annars är ju Childeric en dröm att sitta i:p.

Har nu provridit en Santa Cruz Arthur de luxe... Trodde jag skulle prova en Arthur Kottas de luxe (igen) men som sagt visade sej va en Santa Cruz.
Denna var xxvid 17,5" (trodde den va 18 ;) undrar vilken annons jag blanda ihop med vad ? Låg återigen helt ok på hästen. Jag satt som en smäck i den, kunde tom sitta ner i traven och han är ju just nu "kinkig" som sagt men det är han oavsett sadel... Släppte till i ryggen ganska fort ändå.

Så på de hela taget = köpt =)

kl.

Någon som vet hur måtten i cm på Jaguars storlekar (avståndet mellan spetsarna på järnet)? Skulle ex. en strl 27 (normal mot vid alltså), kunna tänkas passa min häst som hade ca 30cm när jag mätte honom med stålgalge (om jag nu gjorde rätt:p)?

Tacksam för svar! :)

KL

Vad tror ni om min häst + sadel?
Sadeln hon har nu är en Knights Eva Marion.
På bilden ser den ut som om den ligger i bakvikt.... men:
Den ligger stilla, ger ett jämt avtryck samt "gnussar" inte pälsen, dock kan jag uppleva som om den tippar framåt när jag rider
Hästen har iof en tendens till att gå lite på bogarna (jobbar på detta) och det kan vara därför jag upplever det så.
Hon har ett kort sadelläge och kan inte ha sadlar som är längre än 45 cm.
Även om denna ser ut att ligga bra så är jag inte helt nöjd :crazy:
När jag sadlar så släpper den ryggen tidigt och ser för böjd ut men efter ridning ligger den an hela vägen, så den formar sig bra.
Kan hända att jag bara är "paranoid".... :angel:

Bilder:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1241936_page0.html

*kl*

Har fått hem min Globus Clic nu...
Tankar och ideér?
Jag tycker att jag lagt den lite långt fram. Skulle nog behöva en lite svängd sadelgjord dessutom. Den ligger ju inte an dom sista cm, men jag tycker det kändes som om den låg an bra till dom sista cm där den sluttar uppåt (tills det syns att det släpper) och inte att den bara låg och klämde ifram. Jag drog med handen längs sidorna i fram både i stallet och när jag satt på och tycktes det kändes jämt. Blev bara lite lätt ridning i skritt och lite trav för att bilda mig en uppfattning om sadeln.. Men frågan är om den är för svängd ändå? Mina tankar är att skaffa hem en svängd gjord och rida "ordentligt" och kolla avtrycken. Hästen kändes för övrigt som vanligt.

Utan sadelgjord
33010338.jpg

33010339.jpg

33010347.jpg

33010341.jpg

33010342.jpg

Den ser nästan för vid ut..? vilket gör att den ser svängd ut. Möjlighet att prova en 36 a? förmodar att denna är en 38 a.

Eller en ännu rakare sadel möjligtvis.

Jag skulle vilja hitta en bra allround/hoppsadel till pållen. Har ne Jensen Brillant som är psikrak och ligger bra på hästen. Vilka andra märken (gärna bättre begagnade). Detska finnas plats för en hög manke. Har en Wintec new allround med rött järn som är för svängd.

?

Tycker du det? Hm.. Jag fick ju lätt iofs lätt in en hand (ja, på längden då inte på bredden of course :p) i fram när jag kände efter, kanske lite väl lätt.. Dock känns det som om man inte skulle vilja ha mittenpunkten längre bak än såhär?

Jag får maila dom jag köpte sadeln av och se vad dom har för åsikt. Dom tyckte iofs att jag skulle ha en 36:a när jag skickade dom bilder på hästen, men jag insistera på en 38:a.. Kanske skulle lyssnat på dom ändå.

Ja det är svårt det där. Men tror också på en 36 a. Jo lite längre bak hade jag nog velat ha mittpunkten( enligt en del av korten iaf)

Senast ändrad:

KL

Vad tror ni om min häst + sadel?
Sadeln hon har nu är en Knights Eva Marion.
På bilden ser den ut som om den ligger i bakvikt.... men:
Den ligger stilla, ger ett jämt avtryck samt "gnussar" inte pälsen, dock kan jag uppleva som om den tippar framåt när jag rider
Hästen har iof en tendens till att gå lite på bogarna (jobbar på detta) och det kan vara därför jag upplever det så.
Hon har ett kort sadelläge och kan inte ha sadlar som är längre än 45 cm.
Även om denna ser ut att ligga bra så är jag inte helt nöjd :crazy:
När jag sadlar så släpper den ryggen tidigt och ser för böjd ut men efter ridning ligger den an hela vägen, så den formar sig bra.
Kan hända att jag bara är "paranoid".... :angel:

Bilder:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1241936_page0.html

Tycker de ser ut som den ligger bra jämnvikt över hästen. Lite svårt att se vart manken är på sadelbilden. Vad har du för bomvidd o storlek på sitsen?
Lite nyfiken va du har för hoppsadel på hästen, om du har någon? :)

Jag har fått Morris o Nolan både dressyrsadel o hoppsadel utrovad till min häst i bomvidd 32, vid.
Skickar me en bild å min hästs rygg får du se:

528525_10150742783671069_519171068_9540165_980781100_n.jpg

Tycker du det? Hm.. Jag fick ju lätt iofs lätt in en hand (ja, på längden då inte på bredden of course :p) i fram när jag kände efter, kanske lite väl lätt.. Dock känns det som om man inte skulle vilja ha mittenpunkten längre bak än såhär?

Jag får maila dom jag köpte sadeln av och se vad dom har för åsikt. Dom tyckte iofs att jag skulle ha en 36:a när jag skickade dom bilder på hästen, men jag insistera på en 38:a.. Kanske skulle lyssnat på dom ändå.

Ser de ut som sadeln kommer lite i framvikt o att du kanske kan tippa lite framåt när du rider i den?

*kl*

Vilken sadel skulle kunna ligga bra på den här hästen?
Är ute efter både en dressyr- och hoppsadel. Huvudsak en dressyr och sen en hopp som "andra sadel".

Har idag en äldre Albion Style Dressyrsadel 17" W som ligger helt ok, men önskar kanske lite mer plats för manken. Använder en fårskinspadd under då han har varit ganska omusklad under hösten/vintern. Kanske hade kunnat ta bort den nu... och det är ju tänkt att han ska ha mer muskler.

Har tidigare haft en Edinburgh Elit, men den blev för böjd. Nästan så albionen är något för böjd. Och en äldre Jensen Amiral, men den var oxå för låg för manken.

Är sugen på en Santa Cruz Leopold, tror ni den hade kunnat ligga bra?
Han har inte så lång rygg.

Här kommer bilderna iaf.

rygg3.jpg

rygg2.jpg

rygg4.jpg

rygg1.jpg

rygg5.jpg

Den kanske ligger liiite i framvikt ändå. Kan vara jag som stirrar mig blind på att det inte ska vara för smalt och inte ska ligga i bakvikt.. Dessutom kändes den lite otäck att sitta i och det kan kanske berott på att den låg lite i framvikt jag vet att jag tyckte mina ben hamna lite långt bak, eller om det var fram, och inte kunde ändra dom riktigt men trodde det berodde på att jag hade stiglädren på insidan så dom satt mer fast.

Jag har mailat bilder till företaget jag köpte sadeln av och bett om deras åsikt (dom har sadelutprovare) och frågat om det ev går att byta så jag kan prova den i vidd 36.

KL

Fick en AHA-upplevelse i helgen....

pic_show_id33016078.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id33016078.html

Förklaring:
Grönt- bogbladet vid stillaståendes
Blått- Bogbladet i rörelse. Hästen skall kunna röra detta fritt.
Orange- Här sitter det nerver där sadeln inte får ligga.
Vitt- Här böjer sig revbenen innåt och fäster i ryggraden. Sadeln ska ligga ovanför dessa.
Lila- Sista revbenet
Rött- Detta är det sadelbärande ytan!

Sadelns tunnel ska vara så bred att den inte ligger på tornutskott eller liggament på sidan om.
Koppjärnet bör vara mer u-format och inte v-format.

Mer info och bilder finns på stall Rustorp´s hemsida.

kl

Funderar på att skaffa en sadel till min häst, han har ingen egen och lilla hästens sadel är alldeles för vid just nu när han gått ner så mkt i vikt. Han är under uppbyggnad dock ;) Skulle vilja ha en billig hoppsadel och vill ha padd under så hellre att den är för vid än för smal eftersom han förhoppningsvis kommer biffa till sig lite så han ser mer ut som vanligt, är dock 20 år gammal så lite nedsjunken börjar han bli :grin:

Några idéer på vad för märken/modeller som kan passa? Han går mest i skogen, skritt & trav och lättare dressyr.

Ser ut såhär just nu:

imag0834_199085637.jpg

imag0835_199085730.jpg

imag0836_199085769.jpg

Brukar se ut mer såhär fast inte så fläskig haha :)
bilder-gbg-och-curretvtt-406_94894550_132155892.jpg

I augusti:
imag0299_161701010.jpg

Han brukar kunna ha min andra hästs sadel som är en Spalding Britannica fit 4 men den är som sagt alldeles för vid nu.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka