Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag ska testa en thorowgood allround äldre modell på min häst imorgon. Den ser fin ut på bild men man kan inte byta järn i den.

Det är inte samma häst som på tidigare bilder utan en häst med väldigt lite manke. De sadlar med normal bom som jag provat ligger alldeles för högt på henne och kommer inte ner på ryggen så jag har letat efter en i vid modell. Ska ha den som inridningssadel då hästen rids in i höst. Tror ni det kan vara något? hon är något svängd i ryggen.

*kl*

Jag har idag en Globus Loke, 36 och 16,5" som ligger riktigt bra på min häst. Som dressyrsadel har jag en Star Trekk Dressage som min häst avgudar men som jag inte kan rida så mycket i då mina höfter inte längre klarar att den blir så bred. Jag är väldigt intresserad av en Albion eftersom de antagligen passar min häst (kort, rak, vid) och att de dessutom är kända för att ha smalare midja i sadlarna så att den kan vara trivsam för mig. Men då jag bara har lagt på en Albion men aldrig satt i den (den var på tok för smal) så har jag några frågor:

1. Albion finns ju i en uppsjö olika dressyrmodeller, vilken modell passar bäst när hästen är kort, rak och bred (arab) samt ryttaren vill ha smal midja? Jag har också korta ben och liten rumpa! :) Pga mina höftbesvär är det bästa om jag inte hamnar i extrem lodrät sits utan kan få fram skänkeln lite.
2. Om min häst drar 35-36 i Globussadelvidd, vad motsvarar det hos Albion? MW-W?

Jättetacksam för svar då jag tidigare har fått mycket bra input från den här tråden! :)

/Camilla

knapplån

Jag skulle behöva ha lite tips av er var jag ska börja leta innan jag tar ut sadelutprovaren. Jag letar efter en dressyrsadel åt mitt fullblodssto och hon har ett lite knepigt sadelläge då sadelgjordsläget ligger så pass långt fram i förhållande till hennes sadelläge vilket drar fram näst intill alla sadlar jag har provat. Hon har en ganska rak rygg när hon kommer upp och jobbar med ryggen men har en kort rygg som sluttar lite upp mot korset då hon är lite överbyggd.

Har någon några förslag på vad jag kan börja prova eller på vad som skulle kunna fungera? Här kommer lite bilder på hennes rygg så ni ser hur den ser ut :)

33172890.jpg

33172891.jpg

och en lite spänd häst som travar runt men ryggen syns ju tydligt.
33172893.jpg

Jag tycker att den ser ut att vara alldeles för smal och din häst ser ut att vara överbyggd, vilket gör att du inte bör ha sadlar med uppbyggt bakvalv som denna har. Sadeln ser ut att vara alldeles för rak och sadeln placeras med fyrpunktstryck. Den ser dessutom ut att vara för lång. (ser även ut att vara sadlad lite väl långt fram) Nej, jag tycker inte den ser ut att ligga bra och det är inget jag hade ridit med.

Jag skulle rekommendera att leta efter sadlar som har liknande uppbyggnad som Amerigo Vega CC, inte den med djup sits utan den andra modellen. Den typen av sadel tror jag skulle ligga betydligt bättre. Jag skulle även leta efter kortare sadlar, alternativt sadlar med rundbossor, då de för det mesta har kortare anläggningsyta. Lycka till! :)

Takk for svar! Har ikke en gang fått prøvd salen ordentlig enda da hesten ble syk. Amerigo har jeg for øyeblikket ikke råd til som fattig student. Men uansett er hesten langtidssykmeldt, så det haster ikke samt at jeg får sett om jeg får spart opp noe. Kanskje jeg da også prøver en bomløs Sensation som jeg har hørt mye positivt om.
Må gjerne komme med flere forslag til dressursal. Ponni er altså super kort, rund og litt bred, overbygd med normal manke. Jeg selv må ha 17", kanskje 16-16,5" om jeg gir opp godteri og begynner trene mer. Liker forøvrig dypt sete og mye støtte, men det er ikke noe jeg må ha.

Senast ändrad:

Glemte å legge til at han da også har svai rygg. Og at siden han har lite kropp trenger han korte kapper, men som også passer min øvre beinlengde på ca 50 cm. Prøvde en sal med 55 cm lange kapper her en gang, men fikk da ikke en gang plass til 50 cm dressurgjord, og han trenger 60 cm.

Min häst är en kopia av din både utseende och sadelläge :) Jag har en Morris & Nolan som ligger som ett smäck.

lånar sista knappen...

kan någon lägga upp en bild på hur jag ska lägga gradskivan för att mäta vinkeln på min häst? har alltså mallat av min häst (ritat på papper nu) och ska mäta hur många grader bred han är... men vill bara vara säker på att jag mäter på rätt sätt :bump:

Jag kan tipsa om Karl Niedersuss. Modellen Largo har en sadelgjordstropp väldigt långt fram vilket underlättar att få sadeln att ligga på plats. Vet dock inte om det finns så många begagnade.

kl

någon som vet var man kan köpa lösa knästöd? har lånat hem en thorowgood sadel som saknar ena stödet.

lånar sista knappen...

kan någon lägga upp en bild på hur jag ska lägga gradskivan för att mäta vinkeln på min häst? har alltså mallat av min häst (ritat på papper nu) och ska mäta hur många grader bred han är... men vill bara vara säker på att jag mäter på rätt sätt :bump:

mata_bomvinkel_501fb17be087c36225000052.jpg

alltså; ska man göra såhär???
den "mjuka" kurvan i blått är alltså det man mallat av från hästen (inte min häst nu, jag bara ritade fort i paint nu för att se om jag gör rätt), sedan har jag gjort en svart skarp vinkel för att kunna mäta vinkeln från ett riktigt hörn (eftersom hästens "hörn"/mankspets är rundad). och uppe i spetsen har jag ritat en grön gradskiva för hur jag skulle placera den för att mäta grader.

rätt eller fel?? hoppas nån kan svara fort :bump: :bump:

*kl*

OT, men vad irriterad jag blir när man ser sadelannonser där det står "passar dom flesta hästar". Eller hur :grin:

Var inne på Hööks men de sålde inte sådana alls. Men säljaren till min sadel hittade sin som försvunnit så det behövs inte längre.

*kl*

Söker hoppsadel till en rel. omusklad unghäst. Vad tror ni om denna sadel fast en storlek vidare? Hästen har en rak rygg, rel. hög manke och ännu rakare rygg vid arbete. På ligger en Crown CC MW.

33210608.jpg

33210610.jpg

33210609.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig! Samma när man har sadel ute på annons och får mejl där det står "vad passar den till för raser?" :P

INGEN som kan svara på om det är rätt illustrerat hur man mäter? ska lämna in sadeln om en timme för omvärmning och måste ju veta så jag mätt rätt :eek: :eek: :eek: (ja, jag har lite panik nu, haha)

känns inte som man kan mäta på nåt annat sätt, men för att lugna mina nerver vill jag kolla med er här...

Så gjorde jag när jag räkna ut iaf, fast jag fick fel ett par grader för vid men jag tror det var för jag hade så mjuk ståltråd att den inte behöll formen riktigt

De har inte dem framme men jag mejade och frågade och de kunde ta hem, men nu hade du ju. Tänkte bara säga det ifall nån annan letar någon gång! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka