Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

kl

Då behöver jag hjälp. Igen.
Hästen har musklat sig ur sin Otto Schumacher Profi och jag är på jakt efter en ny sadel med vid bom och rak bom, gärna lite rakare än OS:en. Svart läder och ej över ca 7000 i begagnatpris. Gärna djup sits men inga stora vulster.

Några idéer?

kl

Jag tror att jag kommer behöva byta sadel :(. Den passar hästen men jag får så ont i ryggen av den djupa sitsen och jag känner mig fastlåst i den, kommer inte till ridning, speciellt eftersom min häst är lite lat av sig ibland och jag rider honom så otroligt mycket bättre barbacka när jag kan följa med.

Ni som har koll på märken - finns det någon sadel med flatare sits som är likvärdig en Spalding Britannica fit 4. Alltså ganska rak och bred till en platt rund häst. Och som passar mig som ryttare med 36 i byxor och långa ben ;)
Hästen är kort (43 cm?) och drar xw i alla märken jag testat innan jag köpte denna för 1,5 år sedan.

Som sagt, den ligger egentligen jättebra och jag sitter bra i den men jag kan inte rida i den utan att få ont.
1hihi31_5070a0eae087c33d4f2c96db.jpg

img_1870_198434819.jpg

img_1090_194680847.jpg

*kl*

Kan ju passa på att lägga in bilderna här oxå.
Hur bred bom tror ni att den här ryggen kan behöva?

MW/W??

IMG_20121006_105618_zps699e3c4a.jpg

IMG_20121006_105435_zpse84249f3.jpg

IMG_20121006_105300_zps997605b7.jpg

IMG_20121006_105413_zpsf3a8d450.jpg

IMG_20121006_105402_zpsa5621eac.jpg

IMG_20121006_105408_zps36d4abe9.jpg
[/QUOTE]

Hej hoppas någon kan hjälpa mig med sadelfunderingar. Har en Santa Cruz Arthur de lux hemma för provridning. Urskön, ligger fint på hästen, men är nog i minsta laget för mig tyvärr. Det är en 17 tum och vid bom.

Nu är det så att jag kan få lämna min sadel (som jag hade till min gamla häst) i inbyte hos ett företag som säljer sadlar, frågan är bara vilken modell som är jämförbar med den här santa cruzen? de säljer några kentaurmodeller och pfiff. Pfiff amaretto verkar kunna passa min häst.

Hej på er!
Jag har en häst som ser ut så här:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/540993_10151494257432598_533905762_n.jpg

Just nu har jag en Jaguar XKC Deep seat, den ligger helt still när jag rider men är orolig för att den är för svängd...
Ibland efter att jag har ridit så kan hon ömma lite i ländryggen vilket försvinner om jag värmer lite/masserar lite. Har haft ute 3 olika massörer och en kiropraktor/equiterapeut, alla har sagt att hon är ovanligt fin och helt utan spänningar i sadelläget.
Funderar på om det är sadel som orsakar detta eller om det är typ "träningsvärk".
Hon tränas och tävlas MSV dressyr.
Vad tror ni?

Min är väldigt lik din i ryggen, superkort och blir rak när han rör sig. Jag har också haft väldiga problem med ryggen i många sadlar där jag känt mig låst och orörlig likaså ponnyn då han är så kortryggad.

Nu har vi en Bates Innova str 0 de "små" stöden och hästen trivs så bra i den och jag har inte haft ont nån gång sedan jag skaffade den sadeln. Den är djup och det är stora stöd, men den låser mig inte där jag behöver vara rörlig för att sätet har en längre flatare tyngdpunkt. Jag är också en 36 med korta ben, men det spelar ingen roll fungerar även för långa ben lika bra.
Det går även att har lila järn xxw i utan problem.

KL
Vad tror ni om Morris & Nolan 32 på den här:
Fastspänd
Fastsp.jpg

Framifrån
Fram.jpg

Bakifrån
Bak.jpg

Efter ridning
Efterrid.jpg

// Linda

Hittar inte France Premiere i listan, är det något att ha? Kikar på en annons på en sådan islandssadel, den ser ganska fin ut på bilderna, men det är ju svårt att avgöra läderkvalitet osv på bild...

Jag hade nog velat haft en stl bredare bom. Ser ut som den ligger lite i bakvikt. Vet inte om det högra framvalvet förvillar, men försöker bortse från det och se på sitsen och tycker nog den lutar bakåt. Det är bara vad jag tror. Men sen hade det ju varit optimalt att få se bilder på en stl vidare bom och jämfört. Men det är ju tyvärr sällan man har möjlighet till det :grin:...

*KL* Letar ny sadel till min fyraåring och lånade hem denna Childeric DFL samt en Equipe Oracle. Equipen var alldeles för svängd och släpptes alldeles för tidigt medan Childericen låg betydligt bättre.

IMG_0115.jpg

IMG_0116.jpg

IMG_0117.jpg

IMG_0118.jpg

Såhär rak blir han under arbete..
IMG_0110.png

IMG_0114.png

Vad tycker ni och vad tror ni kan vara värt att prova? :) Skulle vara otroligt tacksam för hjälp och åsikter! :)

Annars kanske karl niedersuss hade passat? otroligt sköna, välgjorda sadlar som passar rak rygg och normal manke som din ser ut att ha.

Yes, har ridit två pass i den nu och hästen fullkomligt dansar fram :D Ville inte att mina upplevelser skulle färga av sig, så därav att jag inte skrev något om det ;)

Första passet glömde jag bort att spänna fast schabraket och varken sadeln eller schabraket hade rört sig något och det är jämna avtryck undertill också. Är dock lite osäker på om den inte är i vidaste laget... Tycker att den kommer lite väl nära manken vid belastning och hamnar lite i framvikt, men bommen verkar vara rätt för hans del iallafall :)

Efter ridning:
IMG_0119.jpg

IMG_0120.jpg

IMG_0121.jpg

Här är bilder på en M&N island 34 som är för bred. Inte samma häst men för att jämföra.
MNsida1.jpg

MNbom.jpg

Jämfört med 32 på unghästen.
Efterrid.jpg

// Linda

Jag tycker 32:an ser ganska bra ut. Blir det jämna avtryck och inget ruggas och hästen verkar trivas så :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar