Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Både Albion och Crown är lite luriga, inte säkert att bomvidderna är lika på två likadana sadlar...

Min häst är ca 112 grader, går inte enbart att gå på grader men man får iaf en fingervisning. Han går med en Crown vidd 32 som passar perfekt, men en annan 32 jag hade hem var för vid...

En av de stora begagnatförsäljarna har inne en Vega cc +3,5, har du provat någon sådan? De är väldigt vida. Samt en vid Childeric som också såg rejält bred ut.

kollat på vega cc men den ska inte vara så rak och tydligen mindre i bomvidd än den crown jag har hemma....så fick jag sagt till mig. Sen childeric har jag ingen erfarenhet av, tror inte dom ligger bra på rak och kort rygg.Men vet inte säkert.

Är ju hemskt att det ska skilja så från sadel till sadel på samma märke och bom??:confused:

Jag hade provat Vega CCn som är +3,5 om jag var du, om det finns möjlighet vill säga. De är utformade helt annorlunda än Crown, även om Crown är breda sadlar är det inte säkert att modellen stämmer till din häst iaf.

Childeric funkar på min korta rakryggade häst, gäller bara att hitta en som är gjord till sådan rygg eller köpa en ny.

Som jag förstod det har Albion två olika serier, en byggd för tunna hästar och en för platta bredmankade. Så en medium ur den "tunna" serien är betydligt smalare och mer plats för manke än en medium ur den andra.

glömde, mäter man med jensens mall så hamnar han mellan 1,5 -2 och det är lika med se nedan...
•14 = S. Fullblodsmanke (spetsig)
•10 = M. Normal markerad manke
•8 = W. Bred något rundad manke
•7 = XW. Bred rund manke
•5 = XXW. Extra bredd halvrundad manke
•4 = XXXW . Mycket rund platt manke saknar sadelläge
•1 = XXXXW. Extrem bred platt manke utan sadelläge
de tycker alltså att de måste sakna manke för att vara sådär breda.
den boken har inte min häst läst i alla fall...

Så här vid är min Zaldi Confort (hoppsadel) i vidd 34
z_zps490ae26d.jpg

Den funkar bra på min häst som är plattryggad MED manke.

Jag hade provat Vega CCn som är +3,5 om jag var du, om det finns möjlighet vill säga. De är utformade helt annorlunda än Crown, även om Crown är breda sadlar är det inte säkert att modellen stämmer till din häst iaf.

Childeric funkar på min korta rakryggade häst, gäller bara att hitta en som är gjord till sådan rygg eller köpa en ny.

Som jag förstod det har Albion två olika serier, en byggd för tunna hästar och en för platta bredmankade. Så en medium ur den "tunna" serien är betydligt smalare och mer plats för manke än en medium ur den andra.

Jag upplevde att crown sadeln var för takformad..när jag tittade uppifrån när jag provred så såg det ut som bommen skulle varit mer som ett U..det var precis som det blev punkttryck en bit ner på båda sidor. om man mätte sadeln var den 16 cm precis framifrån där bossan börjar och det är ju inte så stort.
ska kolla på childeric oxå...den som säljer vega cc sa att den är mindre...funkar inte crown så funkar inte vegan

de tycker alltså att de måste sakna manke för att vara sådär breda.
den boken har inte min häst läst i alla fall...

Så här vid är min Zaldi Confort (hoppsadel) i vidd 34
z_zps490ae26d.jpg

Den funkar bra på min häst som är plattryggad MED manke.
:):) jösses. nä tror bara mallen är ett riktmärke ;)

Mätt med Wintec/Bates bomviddsmätare så ligger vidden på XW (vitt järn) :) Hade varit mycket enklare om sadeltillverkarna ändå kunde utgått från en gemensam standard...

Bates/Wintec Isabell är ju rak men inte direkt kort.
Tekna S-line dressyr är både rak, kort, platt och kan bli bred (upp till XXXXXW), men det är ju en syntetsadel i lägre prisklass och kanske inte något som du söker :)

:):) jösses. nä tror bara mallen är ett riktmärke ;)
Nej, förmodligen inte alls bara ett riktmärke, för med en så bred häst som har har, som fortfarande har normalhög manke, har jag haft problem dels att hitta en tillräckligt vid sadel och när jag väl lyckades så låg den på manken på henne.
Så dock inte sadeln på bilden - som jag visade för att ge dig något att jämföra med. Är din häst smalare än så, så har du nog betydligt lättare än jag att hitta sadel till hästen....

Mätt med Wintec/Bates bomviddsmätare så ligger vidden på XW (vitt järn) :) Hade varit mycket enklare om sadeltillverkarna ändå kunde utgått från en gemensam standard...

Bates/Wintec Isabell är ju rak men inte direkt kort.
Tekna S-line dressyr är både rak, kort, platt och kan bli bred (upp till XXXXXW), men det är ju en syntetsadel i lägre prisklass och kanske inte något som du söker :)

Jo är viktigt för mig att sadeln är skön för mig oxå..lite kvalitet vill man ha

Nej, förmodligen inte alls bara ett riktmärke, för med en så bred häst som har har, som fortfarande har normalhög manke, har jag haft problem dels att hitta en tillräckligt vid sadel och när jag väl lyckades så låg den på manken på henne.
Så dock inte sadeln på bilden - som jag visade för att ge dig något att jämföra med. Är din häst smalare än så, så har du nog betydligt lättare än jag att hitta sadel till hästen....

Ja jag vet inte men jensen som alla andra märken kan nog ha både för hästar med manke och utan manke som är bred och dom gör ju sadlar på beställning efter mått. Så jensen i sig är nog inget problem bra det att ska jag lägga ut så mycket pengar...så vips så har hästen ändrat sig igen :angel: sen är det inte lätt och sälja såna sadlar begagnat..
Då kan det vara läge och köpa en wow sadel
nä jag vet inte...kollade med en som säljer bomlösa osv, såna innova dressyr och eques sadeln men dom trodde ingen sadel skulle kunna passa min häst..

Jo precis - många (både ryttare och hästar) tycker den är väldigt skön men det beror ju även på vad man jämför med :laugh:
Teknan har inte sådant blankt "äckligt" syntet och liknar mer läder på det sättet, men läder är ju alltid läder :)

Jo precis - många (både ryttare och hästar) tycker den är väldigt skön men det beror ju även på vad man jämför med :laugh:
Teknan har inte sådant blankt "äckligt" syntet och liknar mer läder på det sättet, men läder är ju alltid läder :)

Ok kanske värt och prova då...bara man inte får ont överallt..:)
undra vilken bomvidd som passar min häst.

Ok kanske värt och prova då...bara man inte får ont överallt..:)
undra vilken bomvidd som passar min häst.

Verkade inte finns större än XW men tillslut hittade jag alla bomvidder på en affär...men sen är ju priset helat otrolig skillnad ...från 4700 upp mot 7000??
Då ka man kanske köpa sadel billigt på en affär och köpa till koppjärn från en annan ;)

XW i Wintec motsvarar ca XW i Tekna S-line dressyr (ca 100 grader). Wintec har ju ett blått (normal mot vid) och ett rött (vid) järn mellan normal och XW medan Tekna bara har ett järn där (Wide) och det ligger mellan Wintecs blå och röda. De bredare järnen än XW har jag tyvärr ingen bra koll på i dagsläget...

Sätet i Teknan är djupt så man bör tycka om en sådan modell på sadel om det ska vara värt att prova :)

XW i Wintec motsvarar ca XW i Tekna S-line dressyr (ca 100 grader). Wintec har ju ett blått (normal mot vid) och ett rött (vid) järn mellan normal och XW medan Tekna bara har ett järn där (Wide) och det ligger mellan Wintecs blå och röda. De bredare järnen än XW har jag tyvärr ingen bra koll på i dagsläget...

Sätet i Teknan är djupt så man bör tycka om en sådan modell på sadel om det ska vara värt att prova :)

Men XW räcker inte till varken i wintec el tekna..har provat en wintec isabell med vitt koppjärn för många år sedan...och redan då var den dels för smal och dels för lång..nu är han ännu bredare..
Finns ju nån wintec wide cair dressyr oxå med breda koppjärn men där vet jag inte om dom är raka och kortare än den isabellen.
Tekna kan ju vara nåt och prov om jag får tag i bredare koppjärn.

Ah, jag utgick från att bilden som du la in på flexicurven var "måttet" på din häst och alltså det som den behövde. Det var det måttet som motsvarar XW nämligen :)

Wintec och Bates Wide dressyr är kortare än Isabellen men upplever dem dock inte som fullt lika raka. Anläggningsytan på en Bates Wide Dressyr i 17" är ca 45-46 cm.

aha då är tekna rakare och kortare ...ska leta en butik som har inne alla koppjärn som kan mäta ;)
då är bilden missvisande för han är mätt kring 115 grader.

antar att det blir 3 eller 4xwid

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka