Sadelhandtag?

Lunketuss

Trådstartare
Är det nån nackdel att rida med sånt? Vårt fullblod ska nu sättas igång efter 2 operationer i halsen (inte gått sen i september) och han är liiite pigg, inte dum utan liite pigg bara!
Inte så man ska hänga i handtaget hela tiden men ha som säkerhet när han tycker livet är kul och sprattlar, är ju lite mer att hålla sig i, skulle kanske kännas lite tryggare att ha ett ordentligt handtag att hålla i när hästen tycker det är lite för roligt att leva. Finns det nån nackdel med handtag?

Sv: Sadelhandtag?

Är det nån nackdel att rida med sånt? Vårt fullblod ska nu sättas igång efter 2 operationer i halsen (inte gått sen i september) och han är liiite pigg, inte dum utan liite pigg bara!
Inte så man ska hänga i handtaget hela tiden men ha som säkerhet när han tycker livet är kul och sprattlar, är ju lite mer att hålla sig i, skulle kanske kännas lite tryggare att ha ett ordentligt handtag att hålla i när hästen tycker det är lite för roligt att leva. Finns det nån nackdel med handtag?

Jag sätter både handtag och halsrem när jag känner att ungisen är på det humöret. Ute är han en ängel, där går allt framåt/uppåt och det är inga problem att reda ut. Men i ridhuset kan han bli lätt schitzo och då håller jag i handtaget i skritten och halsremmen i traven :D

Handtaget är ju mest om hästen drar rediga bocksprång eller skuttar för mkt i skritt. I trav o galopp tycker jag bara handaget gör nytta om man tar tag i det när hästen försöker bocka av en - inget att hålla i för säkerhetsskull. Då är halsremmen bättre om man bara vill ha ngt att hålla i föra att hänga med i svängarna sas. I traven håller jag ena handen om halsrem och tygel vid behov, bara man anpassar längden på halsremmen funkar det fint de stunder hästen är lite för på tå. I galopp blir min häst bara mer ridbar så där behöver jag aldrig halsremmen/handtaget.

rekomenderar verkligen neckstrap på blodisar med överskottsenergi. :) Smidigt och bra att bara smyga in ett par fingrar då man känner att de laddar. har den dessutom gått på banan kommer den med största sannorlikhet att förknippa tryck frampå halsen med broms.

Både handtag och halsrem är väl en jättebra idé om man har en lite skuttig o bockig häst, det skonar både hästens mun och ryttaren slipper alltför hastiga avsittningar:D

Fullblodet rids alltid med halsrem även om min tanke ibland är att bara skritta ut lugnt så är det inte säkert det är hennes plan

Vår har gått några varv på Täby och då har man sett på bilderna jag hittat på nätet att han har halsrem. Har ridit honom med halsrem men tycker det är svårt att hinna få tag i den ibland, fullblod skuttar ju så fort, tänkte att man kanske kan få tag i handtaget lite fortare, det sitter ju närmare och är liksom hårt o sticker upp lite mer än rem? Ska skicka gubben o köpa ett handtag, tror att det kan vara bra att ha nu när han är så pigg, åker man i backen vid 50+ så är man ju inte lika vig som man är vid yngre år och man bryter sig lättare tror jag.

Fast poängen är ju att du ska hålla i remmen hela tiden! Inte ta tag i den när det börjar gå undan eller blir hoppigt!

Du behöver inte hålla i remmen med bägge händerna, det brukar oftast räcka med en hand. En halsrem i rätt längd passar utmärkt att hålla i under hela ridturen i alla gångarter. En rem i sadeln gör att handen hamnar alldeles för nära magen och då kan du inte styra så bra. På galoppshopar finns det lösa halsremmar att köpa, annars kanske du har en martingal med halsrem som du kan använda (brukar gå att dra loss)? Använd INTE stigläder o dyl, de är alldeles för breda och otympliga.

Fast poängen är ju att du ska hålla i remmen hela tiden! Inte ta tag i den när det börjar gå undan eller blir hoppigt!

Du behöver inte hålla i remmen med bägge händerna, det brukar oftast räcka med en hand. En halsrem i rätt längd passar utmärkt att hålla i under hela ridturen i alla gångarter. En rem i sadeln gör att handen hamnar alldeles för nära magen och då kan du inte styra så bra. På galoppshopar finns det lösa halsremmar att köpa, annars kanske du har en martingal med halsrem som du kan använda (brukar gå att dra loss)? Använd INTE stigläder o dyl, de är alldeles för breda och otympliga.

Håller med, jag rider oftast med höger hand i remmen och tyglarna i vänster. På så vis är det mindre risk att jag drar henne i munnen. Martingalrem är bäst

Denna tanten köpte ( snobbig som man är:angel:) ett URTJUSIGT flätat, rundsytt sadelhandtag av märket Stübben - bara för att upptäcka när det skulle användas att knäppena är helt värdelösa och inte tillförlitliga:mad:

Egentligen skulle jag ju returnerat det men det blev inte av så nu ligger det ett 300 kr:s tjusigt handtag i lådan i sadelkammaren och tanten har återgått till ett beg stigläder som halsrem/"liv"rem!

Håller f ö med dig om att från en viss ålder är det inte "bara att ramla av" för om man druttar av alltför ofta så kan man ge sig den på att ett eller flera ben bryts av! En tant kan ramla av på miljoner olika olämpliga sätt:D

Vår har gått några varv på Täby och då har man sett på bilderna jag hittat på nätet att han har halsrem. Har ridit honom med halsrem men tycker det är svårt att hinna få tag i den ibland, fullblod skuttar ju så fort, tänkte att man kanske kan få tag i handtaget lite fortare, det sitter ju närmare och är liksom hårt o sticker upp lite mer än rem? Ska skicka gubben o köpa ett handtag, tror att det kan vara bra att ha nu när han är så pigg, åker man i backen vid 50+ så är man ju inte lika vig som man är vid yngre år och man bryter sig lättare tror jag.

Handtaget är lättare att få tag i vid skritt på lång tygel, samt att man kan hålla i den hela tiden och tyglarna halvlånga i andra utan att störa hästen om den är på tråna.

Halsremmen sitter ju bätre till när du har korta tyglar, typ trav och galopp. Då är den lättare att få tag i eller kan hållas i med ena handen hela tiden. Har man halsremmen lagom löst spänd så kan man både hålla i den med ena handen och rida som vanligt med tyglarna utan att den stör, sålänge man inte gör ledande tygeltag eller liknande.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar