sadel på i transporten?

diabla

Trådstartare
Får man ha sadel på i transporten i sverige? finns det nån lag emot detta?

jag frågar för jag läste på ett annat forum från australien där folk är helt okej med att ha sadel på i transporten. :eek: jag tycker det är helt sjukt, tänk om något händer och hästen sitter fast med en rem runt magen som fastnar någonstans och usch!

hur är det i sverige? är det lagligt?
 
Sv: sadel på i transporten?

Fullt lagligt och jag har själv kört med min förra häst sadlad. Har man en lugn häst så gör det nog ingen skillnad. Sadel på och sen täcke på så inget sticker ut. 5 min till ridhuset och sadlade och gjorde klart allt hemma. Har aldrig hört nån häst fastna med sadeln. Däremot i tränset och grimman är väldigt vanligt!
 
Sv: sadel på i transporten?

Det finns ingen lag som bokstavligen säger att det är förbjudet att transportera häst med sadel.
Däremot ska lämplig utrustning användas och det finns paragrafer som exempelvis säger " att man inte får transportera eller låta transportera något djur under sådana förhållanden att det kan komma till skada eller orsakas onödigt lidande".
Har heller ingen som helst förståelse för de som kör hästen med sadel på i transporten. Vet flera stycken som dessutom gör det utan täcke eller nåt annat över förutom sadelöverdrag. Känns som dömt till att hästen någon gång fastnar och antingen har sönder sig själv, sadeln eller både och. Det är i såna fall helt klart ett fall av "onödigt lidande" för djuret men tror att det är väldigt svårt att få det till ett djurskyddsproblem i alla fall.
 
Sv: sadel på i transporten?

ja skönt att någon håller med mig! vi har ju alla sett bilder på hästar som försöker hoppa ut genom fönstren, och bil olyckor när hästar ligger upp och ner i transporten, tänk det med en sadel och sadel gjord på?

och sen när man lastar, lastar av - remmar och grejer som kan fastna i transporten.

och sen bara skador som kan uppkomma på sadeln.

nej jag skulle aldrig göra det.

det är så lätt att sadla och sadla av så
 
Sv: sadel på i transporten?

en fråga till. Hur länge får man lasta en häst i Sverige utan att ha paus? vet någon hur många timmar?
 
Sv: sadel på i transporten?

en fråga till. Hur länge får man lasta en häst i Sverige utan att ha paus? vet någon hur många timmar?

All info finns på jordbruksverkets hemsida. Lasta en häst finns det nog ingen regel för direkt. Däremot köra med hästen finns det regler för.
 
Sv: sadel på i transporten?

Svarar likadant som de andra i tråden gör - visst är det lagligt, men jag skulle inte göra det. För stor risk för skada på utrustning eller djur för att det skall vara värt det.

Ifråga om lastning ska det väl i normalfallet inte ta mer än några minuter på sin höjd... men om du menar hur länge man får köra så är det som grundregel 8 timmar vilket om fordonet uppfyller vissa krav kan sträckas ut till maximalt 14 + (1 tim vila) + 14 timmar. Tillsyn minst varannan timme, och pauser för mat och vatten om det inte kan tillgodoses "i farten". Detta är nationella regler, på EU-nivå finns gott om undantag.
 
Senast ändrad:
Sv: sadel på i transporten?

(Om det är "lämpligt från djurskyddssynpunkt" - i praktiken om man är nästan framme - så får transporttiden förlängas ytterligare två timmar, alltså 14+1+14+2 timmar.)
 
Sv: sadel på i transporten?

Visst men bara för det är det väl inte en bra idé att fixa mer saker som kan fastna?
 
Sv: sadel på i transporten?

Hej!

Min förra kunde man köra sadlad och klar, min nuvarande är väldigt känslig för saker som nuddar sidorna så hon åker "naken". Hon kan få riktig panik när hon känner saker gå emot sidorna, det har blivit mycket bättre, men jag är inte villig att chansa, ffa inte när det kommer till transporten.

Men ja, man får ha hästen sadlad, även om jag inte tycker det är så mycket jobbigare att klä på den när man kommit fram. Min är snarare lättare där- så snart hon ser transporten börjar hon snurra runt som en annan vimspella..

/Lavinia
 
Sv: sadel på i transporten?

Min är väldigt trygg i transporten och det ska mycket till för att han ska bli rädd.
Vi har 5 - 10 minuters körväg till träningarna/ridhuset och åker oftast med sadel på. Alltid ett täcke över.
Undantag när vi kör med 2 hästar, då blir det utan sadel.
 
Sv: sadel på i transporten?

Har haft hästar jag kört fullt utrustade, kortare sträckor.

Beror på transport, häst och utrustning. Så klart.
 
Sv: sadel på i transporten?

Det skulle jag aldrig göra och har aldrig gjort, oavsett hur snäll och lugn hästen var. Vill inte risikera skador på häst eller utrustning pga latskap....

Att transportera hästar innebär alltid en viss risk, jag tycker det är otroligt dumt att göra den större. Går ju snabbt att sadla när man kommer fram, är det dåligt väder eller inget stall/skötselsområde så har jag sadlat i ridhuset. Det enda jag "fuskat" med är lindor under transportskydden.
 
Sv: sadel på i transporten?

Nej, men jag tycker inte det verkar vara något direkt säkerhetstänk i det hela. Hästar är oftast trygga. Men ibland är olyckan framme och det är i dem stunder vi får sota för att vi tar för "givet". Men jag kan ha fel enligt många. I min värld kan en häst aldrig vara hundra procent trafiksäker heller, just för att hästen har instinkter och är ett flyktdjur. Likaväl som den gått snällt längst vägen i tio år eller stått stilla i transporten med diverse utrustning på, en vacker dag kan en situation uppstå där hästen som alltid varit trygg blir riktigt riktigt rädd.
 
Sv: sadel på i transporten?

KL

Jag vet inte om jag skulle våga åka med hästen sadlad (möjligen väldigt korta sträckor, men nu när jag väl åker nånstans är det oftast lite längre), men däremot har jag sadlat i transporten nån gång om det tex ösregnar när man kommer fram och inte vill att häst eller sadel ska bli blöt. Jag har ingen mellanvägg i transporten så det är ganska gott om plats.
 
Sv: sadel på i transporten?

Om man har en massa saker i transporten som hästen kan fastna i är nog det ett större problem än att hästen är sadlad?

Bättre då att skaffa en transport som inte har massa utstickande detaljer som hästen kan fastna i.

Tex har ju värmlandvagnen en helt GALEN frambom, där det är runda ringar fastsvetsade där man ska knyta fast hästen. Där kan verkligen både grimmor och allt möjligt annat fastna.
 
Sv: sadel på i transporten?

Det håller jag fullständigt med i!

Min transport kan man inte fastna med sadel eller täckesgjordar, däremot kan man fastna med träns/grimma och ffa tygel men om båda frambommarna sitter på "rätt" ställe så är det säkert. Tog ett par tyglar att komma på det. Givetvis dom bästa och dyraste :grin: Men hästen klarade sig utan minsta skråma som tur är!

Åker med hästen påklädd när vi kör till ridhuset 5 min från oss. Men inte om det är längre sträckor.
 
Sv: sadel på i transporten?

Handlar det om kortare sträckor kör jag med sadel + sadelöverdrag (tjockt Childeric-överdrag) och täcke på (om det inte är för varmt). Min är en riktig virrpanna på nya platser och då jag oftast åker själv är det otroligt skönt att ha allt ordnat när hästen lastas ut. Det är tillräckligt omständigt att ta av transportskydden helt själv på en häst som är som en virvelvind och inte vill stå still, så att sadla är minst sagt ett projekt. Och ja..hon är mycket miljötränad och det blir bättre men hon kommer alltid vara en vaken häst som har svårt att stå still när det händer mycket runt omkring. Men är det längre sträckor gör jag givetvis i ordning henne på plats.

Hon reser i en UME B60 vilket är en mycket stor och rymlig trailer utan konstiga saker som hon riskerar fastna i. Hon står lugnt och är trygg i trailern så det känns säkert. Vårt andra sto har (eller snarare haft) sadeltvång så henne gör vi alltid i ordning på plats, hon är dock mycket mer lätthanterlig på nya platser så det fungerar fint även om man är själv.
 
Sv: sadel på i transporten?

Även jag har haft hästar som fått åka med sadel och benskydd på, samt täcke och transportskydd över. Men bara i lastbilen, som ju är helt slät, finns inte något som sticker ut därinne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 451
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 912
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp