sadel på i transporten?

Sv: sadel på i transporten?

Har aldrig gjort och tänker aldrig köra med sadel på. Hästen ska klara att bli sadlad på nya platser. Träns har jag aldrig på i transporten heller.
 
Sv: sadel på i transporten?

Lagligt är det och rättså många verkar göra det...

Själv har jag bara kört med tränset på i transporten (under grimman), aldrig med sadel. Våra hästar är iofs jättesnälla så det skulle säkert funka men ärligt talat är jag för rädd om sadeln, samt att det känns som att det skulle bli trångt med grejer som stack ut mer på sidorna...
Nuförtiden tränsar jag oftast i transporten och sadlar utanför, trots att mr. Häst är en hoppetossa på nya ställen (det är ju såååååå himla kuuuul att komma iväg hemifrån, vem vet, det KAN ju vara en travbana!! :D)

PS: Om jag nån gång skulle åka själv till en träning (vilket inte är aktuellt eftersom jag inte kan lasta honom själv, än), så skulle jag nog få lov att ha allt på i transporten.
 
Sv: sadel på i transporten?

*kl*

Ser inga som helst problem med att åka med sadel. Har heller ALDRIG hört om några "olyckor" eller ens tillbud när folk åkt med sadel i transport.

Ska jag iväg "korta" sträckor (upp till 20-30 min) så sadlar jag hästen i stallet och sen på med täcke ovanpå så slipper stigbygeln om den åker ner eller nåt slå mot transporten. Ska jag åka ännu kortare resor och träna (ca 5-10 min) kan de nog bli tränset med.

Förr bodde vi ca 10 min från ridhuset och hade 4 hästar som reds regelbundet = 2 resor med 2 hästar varje gång. Alltid fullt påklädda med träns, sadel och benskydd (nej använder inte transportskydd OAVSETT längd på resa). I dessa fall även fullt påklädda hem med och först i stallet togs allt av igen. (oftast iaf, var de "sjäblöta" kunde vi ta av skydd och sadel.

Åker jag längre resor än 30 min så åker hästarna enbart i grimma och täcke. Och de oavsett om jag åker själv eller inte, har en hoppetossa eller den tryggaste jag ägt.
 
Sv: sadel på i transporten?

en fråga till. Hur länge får man lasta en häst i Sverige utan att ha paus? vet någon hur många timmar?
I regelverket är räknas lastningen in i transporttiden. Så det tider som stor här innan är tider som ska räknas inklusive lastingen. Så tar hästen fyra timmar att lasta har man bara fyra kvar att köra på i första skedet. Sedan räknas inte heller korta pauser där man lastar av hästen t ex ett veterinärbesök eller en träning som avbrott i restiden. Utan restiden ska räknas från och med det man börjar last tills man har ett längre uppehåll där hästen får vila ut.
 
Sv: sadel på i transporten?

Har aldrig gjort och tänker aldrig köra med sadel på. Hästen ska klara att bli sadlad på nya platser. Träns har jag aldrig på i transporten heller.

Det är ju på detta viset att om man tävlar (grenar som går under SvRF) så måste hästen ha träns på när det lastas ur och det är väl oftast i själva urlastingsmomentet det går åt skogen om hästen skulle fastna. Min stannar inte snällt och låter matte komma till undsättning utan han fixar problemet själv :cool:
Nu har jag lärt mig hur jag ska göra för att det ska vara riskfritt i den mån det går.

När jag åker med sadel på till närmsta ridhus så är det inte för att hästen inte går att sadla där utan för att jag har två barn+barnvagn med mig också och då går det fortare och är mycket smidigare om hästen är klar. Mindre stressmoment för alla och vi kan fokusera på ridningen :)
 
Sv: sadel på i transporten?

Det är av samma anledning som jag åker med sadlad häst. Underlättar hela proceduren när jag kommer till träningen, istället för att behöva springar vändor med all utrustning, så lastar jag av en "färdig" häst. Det är inga problem att göra i ordning honom på plats, men jag väljer hellre att göra det innan vi åker. Sen tränsar jag i transporten.
Det tar max 10 minuter att köra på grusvägen i 40 km/h.
 
Sv: sadel på i transporten?

Galopphästarna åkte nästan alltid fram o tillbaka till Täby i sadel. Hos flera olika tränare. Vet inte riktigt vad sadeln skulle fastna i, i en lastbil.
En sadel m bom skulle jag nog inte låta hästen åka i. Skulle ngt hända, typ en häst i panik som trycker sig mot väggarna, eller en bilolycka som gör att en häst skulle ramla omkull så gör en sadel m bom mycket större skada än en galoppsadel.
Men jag har heller inget att anmärka på folk som kör med sadel på. Det är en såpass liten grej att det är upp till var o en.
 
Sv: sadel på i transporten?

Jag har haft hästar hela mitt liv och tävlat på hög nivå i hoppning. Har även jobbat hos en landslagsryttare som beridare. Har kört hästar i transporter, b-kortslastbilar och stora bussar, men ALDRIG skulle jag köra en häst i sadel, eller huvudlag för den delen.
Och vill ni veta varför?
Jag har nämligen, first hand, på en tävling (ett stort meeting i södra sverige) sett en häst som stod inne i en buss med både sadel och träns (den hade grimma över tränset och sadelskydd över sadeln) få panik, kasta sig över den hästen som stod ytterst och stigbyglar tyglar och all annan lös skit fastnade i handtagen till skiljeväggarna, den andra hästen täcke och allt annat tänkbart. Hästarna satt fast i varandra och inne i lastbilen. Innan vi som såg detta hade hunnit agera ( vi försökte klättra över skiljeväggarna för att försöka skära loss allt som satt fast) hade den ena hästen brutit ett ben och fick avlivas på plats och jag kan bara säga att det är höjden av tur att inte bägge hästarna bröt nackar och alla ben.

Jag vet att detta inte hade behövt hända. Den hästen som fick panik fick det just av den anledning att den kände att den stod för trångt med sadel på och det var där allt började. Framförallt ston kan tydligen reagera på tryck över livmodern, eller snarare upplevt tryck över magen.

Ni som åker med hästarna utrustade, ni vet ju att ni tar en risk så det behöver inte jag tala om. Alla gör som de vill, men ha i åtanke att det inte tar många minuter att sadla och tränsa en häst på plats.

Ta det försiktigt på vägarna och ta hand om era små pållar ;)
 
Sv: sadel på i transporten?

ps. för er som tror att tillbud aldrig händer på grund av utrustade hästar och att "det inte finns något att fasta i i min transport/lastbil". Ni har uppenbarligen aldrig varit med om överjävliga olyckor och tyvärr har jag varit med om ett par stycken, varav merparten är sådana jag har bevittnad och ryckt in för att hjälpa till.

Tänk er för. Det är så jävla inte värt att ens älskade häst, eller någon annans för den delen, skadar sig allvarligt för att man själv har velat spara lite tid.
 
Sv: sadel på i transporten?

Jodå, jag har varit med om min beskärda del av olyckor.

Dock ser jag en otroligt liten risk att min häst eller hästens utrustning (täcke, grimma etc) skulle fastna i ett släp utan mellanvägg där hästen åker själv.

Det är för mig lika stor risk som att hästen skulle fastna med grimman i något - och grimma måste jag ha enligt lag.
 
Sv: sadel på i transporten?

ps. för er som tror att tillbud aldrig händer på grund av utrustade hästar och att "det inte finns något att fasta i i min transport/lastbil". Ni har uppenbarligen aldrig varit med om överjävliga olyckor och tyvärr har jag varit med om ett par stycken, varav merparten är sådana jag har bevittnad och ryckt in för att hjälpa till.

Tänk er för. Det är så jävla inte värt att ens älskade häst, eller någon annans för den delen, skadar sig allvarligt för att man själv har velat spara lite tid.

Nej har inte varit med om "överjävliga" olyckor men hört talas om dem...
Det enda med det är att det ALLTID handlar om samma ryttare.

Så jag tror de mer handlar om en syn på hur man "håller" hästar.

Har man en "hoppetossa" som lever runt som faaan i transporten inte sjutton sätter jag på den sadel och träns å en massa annat ... Men super coola hästar som aldrig rört en hov typ när du lastar dem kan du sätta på i stort sett vart som, då även i transporten.
Man använder självklart sunt förnuft INTE "det brukar funka" eller "det funkar ju för/på alla andra". Man måste ha lite koll på vad det är för häst man äger/rider...

Det finns de som måste gå med sina hästar på tävlingsplats för deras hästar kan inte ens stå still i en transport, sen har du min som står å sover i transporten på tävling. (och alla där emellan)
 
Sv: sadel på i transporten?

Jag håller med dig, men inte utan skydd o aldrig träns på.

Det var en som "bara" skulle köra sin väldigt rutinerade tävlingshäst en kort bit o satte inte på skydd trots brodd o fick en konv. på ett helt år.

hästen som var plac. msv a skulle ha sålts i den vevan o människan är ingen nonchalant människa alls.

Hon kör nu ALLTID med skydd.

Tja man formas av sina erfarenheter o efterklok.. det är man ofta...

Jag som blev påkörd i släpets hjulhus kunde ha råkat riktigt illa ut- trots att hästen står som ett ljus.

Saknar dig BTW;)
 
Sv: sadel på i transporten?

Jag har än så länge aldrig åkt med hästen sadlad i transporten. Men kan tänka mig att det blir aktuellt i framtiden, om jag åker själv med nuvarande häst. I så fall helt utan saker som hästen kan fastna i på sidorna, och med (tunt) täcke över.

Däremot lastar jag alltid ur i träns. Byter till träns innan avlastning. En vana jag lagt mig till med, pga SvRF:s regler om att hästen ska ha träns på tävlingsplatsen.
 
Sv: sadel på i transporten?

Jag kör med sadel på på vintern- för att inte klä av hästen i onödan. Har täcke över.
tar av allt efteråt. Har en kvarts h. resa.
 
Sv: sadel på i transporten?

kl

När jag åker för att träna (2-3 gånger i veckan, resan tar 5-10 min) så sadlar jag hemma. Vill inte sadla i transporten/ridhuset. Har täcke över i släpet. Tränsar gör jag däremot antingen i ridhuset eller innan vi lastar av. Sätter på benskydd och boots hemma också, min häst vägrar att använda transportskydd, så hon iaf har ngt som skyddar lite.
 
Sv: sadel på i transporten?

Min förra, som var en klippa att lasta o ha i släpet, körde jag sadlad till ridhuset. Hade täcke utanpå. Hon åkte brett och det fanns gott om plats för henne även med grejorna på.

Man får utgå ifrån situationen helt enkelt.

Min nuvarande(oskodd) kör jag utan transportskydd eftersom hon inte gillar att ha saker på benen och gärna står med benen i kors och försöker klia av det man satt på, större säkerhetsrisk alltså än vad jag bedömde att det var att köra den förra med sadel o allt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 451
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 912
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp