Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, eftersom det är lag på att ha grimma på hästen under transport så blir det ju litet bökigt om man dessutom skulle ha träns...Träns har jag aldrig på i transporten heller.
I regelverket är räknas lastningen in i transporttiden. Så det tider som stor här innan är tider som ska räknas inklusive lastingen. Så tar hästen fyra timmar att lasta har man bara fyra kvar att köra på i första skedet. Sedan räknas inte heller korta pauser där man lastar av hästen t ex ett veterinärbesök eller en träning som avbrott i restiden. Utan restiden ska räknas från och med det man börjar last tills man har ett längre uppehåll där hästen får vila ut.en fråga till. Hur länge får man lasta en häst i Sverige utan att ha paus? vet någon hur många timmar?
Har aldrig gjort och tänker aldrig köra med sadel på. Hästen ska klara att bli sadlad på nya platser. Träns har jag aldrig på i transporten heller.
Om man har en massa saker i transporten som hästen kan fastna i är nog det ett större problem än att hästen är sadlad?
ps. för er som tror att tillbud aldrig händer på grund av utrustade hästar och att "det inte finns något att fasta i i min transport/lastbil". Ni har uppenbarligen aldrig varit med om överjävliga olyckor och tyvärr har jag varit med om ett par stycken, varav merparten är sådana jag har bevittnad och ryckt in för att hjälpa till.
Tänk er för. Det är så jävla inte värt att ens älskade häst, eller någon annans för den delen, skadar sig allvarligt för att man själv har velat spara lite tid.
Har haft hästar jag kört fullt utrustade, kortare sträckor.
Beror på transport, häst och utrustning. Så klart.