Sadel på 9 månaders föl?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadel på 9 månaders föl?!

Just därför det var dags för det. Inget jag behöver förklara :grin:

Tycker det verkar vara du som har dåligt omdöme.............
Tror du inte männinskorna kan tänka överhuvudtaget :mad:

Tydligen inte vissa :D

Men seriöst?

Bara för att jag lagt en väldigt lätt syntetsadel på min 10månaders betyder det inte att jag snart ska rida på henne. Det ska jag iofs aldrig göra, hon är shettis. Men skulle jag inte göra även om det var halvblod.

Det är knappast dåligt omdöme att "utsätta" föl för lite enklare småsaker.

Du kan inte veta hur alla resonerar. Särskilt inte dom med dåligt omdöme. Skulle dom sluta ha dåligt omdöme skulle det inte heller finnas islandshästar som är inridna och rids för fullt som tvååringar.

Jaha... och jag vet studier som säger motsatsen ;)
Så där har vi olika åsikter.

Angående att lägga en 4kg sadel i några minuter på en 6 månaders föl.
Tycker inte jag är någon vikt att tala om :laugh:

Men men jag måste väll vara knäpp som hanterat mitt föl nu snart 5 år så
oansvarigt :eek:
Det märks säkert på hästen. Med ditt omdöme kan du säkert bedöma det :grin:

Hmm... Vad jag har förstått var inte min häst så mycket hanterad innan hon börjades ridas in, förutom "det vanliga" då. Samt hade hon haft föl, så lite mer kanske. Men hon hade absolut inte longerats eller haft sadel vi så ung ålder. Nu, idag har hon varit riden i ca 9månader (inriden som 5åring), och jag kan utan problem låta stallägarens dotter (4år) leda in henne i stallet utan problem , låta min syster rida på henne i 3 olika gångarter (7år, om jag går bredvid såklart). Visst, hon har varit lite stökig i vintras pga min okunskap, men det är en annan femma. Men vad jag har fattat var hon inte svår att rida in, och när jag provred henne hade hon inte varit riden sålänge, men jag kunda rida iväg själv utan konstigheter (mot slutet).

Så brukar det vara med dem flesta islandshästar, dem hanteras inte så mycket som föl, utan det börjas vid 3-4års åldern med sadel och sådant. Det är ganska traditionellt eller vad man ska säga. De flesta islandshästar jag har mött på har dessutom varit jättelugna, menmen... kanske bara mött på undantag, vem vet :angel:?

Du kan inte veta hur alla resonerar. Särskilt inte dom med dåligt omdöme. Skulle dom sluta ha dåligt omdöme skulle det inte heller finnas islandshästar som är inridna och rids för fullt som tvååringar.
Jag skrev att JAG gjort så och tänker så.

Och som jag även skrev "Det är knappast dåligt omdöme att "utsätta" föl för lite enklare småsaker." vilken knappast innebär att rida in 2 åringar...

Det märks säkert på hästen. Med ditt omdöme kan du säkert bedöma det :grin:
Du verkar vara väldigt ung.. Du behöver ju kanske inte dömma någon vars hästar du inte ens träffat.

Jag skrev att JAG gjort så och tänker så.

Och som jag även skrev "Det är knappast dåligt omdöme att "utsätta" föl för lite enklare småsaker." vilken knappast innebär att rida in 2 åringar...

Du verkar vara väldigt ung.. Du behöver ju kanske inte dömma någon vars hästar du inte ens träffat.

:D:D Tillräckligt ung eller gammal för att ha gott omdöme ;)
Och som man svarar kan man räkna att få svar.

Så du tycker det är OK att uppmana andra att lägga sadel på föl. Hur vet du att dom nöjer sej med det och inte fortsätter av bara farten för det går så lätt?

Alla kanske inte har lika bra omdöme som du? ;)
Och det har alla inte eftersom det finns islandshästar som rids för fullt som tvååringar. Jag har själv sett såna :mad::mad:

Men nu får du väl ta och ge dig!

Ingen har väl uppmanat folk att sadla på sina föl?
Jag hoppas alla som har häst är vettiga nog att förstå att man inte rider på så unga hästar/ponnyer. Nu är det tyvärr inte så.

Jag vet väl inte om dom nöjer sig med det men det spelar väl ingen roll?
Vill de rida sitt föl gör de väl det oavsett vad jag skriver?

Jäkla troll är vad du är.

Men nu får du väl ta och ge dig!

Ingen har väl uppmanat folk att sadla på sina föl?
Jag hoppas alla som har häst är vettiga nog att förstå att man inte rider på så unga hästar/ponnyer. Nu är det tyvärr inte så.

Jag vet väl inte om dom nöjer sig med det men det spelar väl ingen roll?
Vill de rida sitt föl gör de väl det oavsett vad jag skriver?

Jäkla troll är vad du är.
Och du är naiv.
Så tycker man det är fel att ställa för höga krav på föl är man antingen ung :D eller troll :D .
Tror du alla unga är omdömeslösa? Det har inte med åldern att göra.

KL

Jag brukar inte heller lägga mig i sådana här diskussioner då jag resonerar som Mist - alla gör som de vill i alla fall. Men nu var jag bara tvungen att lägga mig i :D

Jag håller med glimjandi och de andra som är emot att lägga sadel på ett föl/en åring. Argumentet att det bara är bra att de är förberedda inför det som väntar flera år senare håller inte för mig, för om man förbereder sin 3-4 åring väl innan man lägger på sadel för första gången är det inga problem. Ingen stress eller obehag, men givetvis måste de vara väl förberedda. Min personliga åsikt är att det antagligen är större risk att ett föl/en åring blir stressad av den hantering (att lägga på sadel eller vad som helst) eller de krav som ställs än en unghäst i 3-4 års ålder. Jag tror att de är mer mogna att ta in allt det nya när de är ett par år på ett bra sätt, än som föl/åring.

Men så är jag ju också inne på Boj's spår och föredrar hästar som har fått vara just hästar fram tills inridningen, jag upplever dem känsligare och mer lyhörda än föl/unghästar som har präglats allt för mycket av människor. För faktiskt - vi kan aldrig ersätta en flocks uppfostran.

Och varför skulle glimjandi vara omogen/ung/troll? Ni har olika åsikter!

Och du är naiv.
Så tycker man det är fel att ställa för höga krav på föl är man antingen ung :D eller troll :D .
Tror du alla unga är omdömeslösa? Det har inte med åldern att göra.
För höga krav är det väl knappast att lägga en liten lätt sadel på en ung häst? :crazy:
Det går nog ofta att koppla med åldern. Och jag har inte kallat dig omdömeslös. Däremot skulle jag vilja kalla dig ett par andra ord.

Men så är jag ju också inne på Boj's spår och föredrar hästar som har fått vara just hästar fram tills inridningen, jag upplever dem känsligare och mer lyhörda än föl/unghästar som har präglats allt för mycket av människor. För faktiskt - vi kan aldrig ersätta en flocks uppfostran.
Ja just det. Alla hästar jag tränat/ägt osv är ju inte hästar eftersom de hanterats tidigt. Så bra att du berättade det för mig! :idea:

Mina hästar får leva precis lika mycket hästliv som dina.
Däremot får de göra spännande saker som de tycker om!

Det är bara skitsnack att hästar blir känsligare av att leva vildliv tills inridning.
Det är ett argument som hör islandsmänniskor till, men det finns inget som stödjer det förutom era egna erfarenheter.

Även om jag hanterar min lilla shettis så har hon ju en hästflock också.
Eller tror ni jag stänger in henne i huset med mig?

Står din lilla shettis på stall eller i lösdrift?

För höga krav är det väl knappast att lägga en liten lätt sadel på en ung häst? :crazy:
Det går nog ofta att koppla med åldern. Och jag har inte kallat dig omdömeslös. Däremot skulle jag vilja kalla dig ett par andra ord.

Du är generös med dina omdömen du. :D Hittills har du kallat mej ung och troll. Om du är så energisk med att koppla ihop egenskaper med ålder då kanske du ska tänka på hur gammal ett föl är. :grin:

Varför utser du dej själv som representant för "föltränare"? Är du narcissisk eller? Allt i denna tråden handlar inte om din hantering av ditt föl. Känsligt område eller?;)

Det är stor skillnad på att föl får lära sej att bli hanterade eller att nån har det dåliga omdömet att "träna" dom för inridning och börja inridning alldeles för tidigt.

Vad spelar det för roll?

Lösdrift.

Kan ju vara kul att se vad ditt omdöme är om vad hästliv är.;)

En del tycker ju det räcker med en ynklig liten paddock nåra timmar och sedan i box resten av tiden. Om hästkraken har hästsällskap eller inte verkar inte heller spela nån roll. Det räcker ju om den blir borstad ett tag istället.:grin:

Det är bara skitsnack att hästar blir känsligare av att leva vildliv tills inridning.
Det är ett argument som hör islandsmänniskor till, men det finns inget som stödjer det förutom era egna erfarenheter.

Att man har olika åsikter går ju inte att komma ifrån men jag tycker egna erfarenhet från många olika personer som har haft liknande erfarenheter är ett bra stöd för en teori.
Jag har alltid lärt mig att hästen ska få vara "häst" tills den är 3½ och bortsett från att den ska gå att leda, vaccineras, verkas m.m som kan behövas i olika situationer så ska den få vara ostörd och när den är mogen så börjar man med övningar som t.ex. longering, tömkörning och senare inridningen med bett och sadel osv.

Att hästen har kunskap om vad longering innebär vid ett års ålder ser inte jag som något nödvändigt och (enligt mina erfarenheter) så är hästarna väldigt vakna och känsliga på vad människan gör om de har fått en ordentlig flockuppfostran. Och med flock menar jag inte 3 hästar utan snarare runt 10 och uppåt i olika åldrar. Såklart beror hästen känslighet också på individen såklart men överlag har de varit väldigt lätta att arbeta med om de har fått vara ostörda under sin uppväxt (bortsett från daglig tillsyn såklart). Som exempel, min fyraåring som inte blivit hanterad mer än nödvändigt, lärde sig longering på 2 tillfällen á 10 minuter. Då förstod han att han skulle gå runt mig, vända och göra face-up när jag gav dessa signaler. Då har han inte blivit hanterad på ett år. Trots denna lilla hantering går han rätt på transporten efter ett par veckors ledarskapsträning och kan stå uppbunden där i utan problem.

Jag säger dock inte att det är fel att ha sin häst i mindre flock och hantera den från början men de hästar som jag har träffat som har blivit uppfostrade så har överlag varit fräcka, väldigt på och allmänt jobbiga. Trädgårdsuppfödningar helt enkelt.

Som sagt, vi har olika åsikter och att låta hästen gå till den är 3 verkar ju tydligen också funka :idea:

Angående att lägga en 4kg sadel i några minuter på en 6 månaders föl.
Tycker inte jag är någon vikt att tala om :laugh:

Intressant tes, när människor i nästa sekvens anser att vissa hästar inte bör ha för tung ryttare. Ser man det % så är en 4 kg vikt på ett 6 månaders föl ganska mycket i varje fall om detta ska ställas till vuxenvikten.

Vildliv? Tror du att fölen går vind för våg utan tillsyn och unghästarna inte ser en enda mänska förrän dom fyllt fyra?
Värst vad du tar i :D

Du är generös med dina omdömen du. :D Hittills har du kallat mej ung och troll. Om du är så energisk med att koppla ihop egenskaper med ålder då kanske du ska tänka på hur gammal ett föl är. :grin:

:rofl: Där fick du till det! :angel: :bow:

Ja just det. Alla hästar jag tränat/ägt osv är ju inte hästar eftersom de hanterats tidigt. Så bra att du berättade det för mig! :idea:

Och när har jag skrivit det?

Mina hästar får leva precis lika mycket hästliv som dina.
Däremot får de göra spännande saker som de tycker om!

Men oavsett om de tycker om det eller ej, är det verkligen bra för deras kroppar?

Här tyckte jag väl ändå att Boj refererade till en studie som, om jag minns rätt, jag även har hört talas om förut. Dock har jag aldrig sett den själv så sanningshalten i det kan jag inte garantera.

Och för att käfta emot - inte finns det någon som stödjer din motsatta teori heller, förutom dina erfarenheter.

Men förlåt om jag misstolkar detta: Men varför skulle inte flock uppfostran vara bra? Moderskärlek finns även hos hästar, därav uppfostran. Mamman, om hon har respekt för männsikor, så lär hon sitt barn att också ha det.

Man skickar inte ett barn till dagis förens den klara det, likaså skiljer man inte ett föl från sin mamma förens den klara av det. Man har en viss gräns i skolan för att barnen ska kunna ta lära sig av något, av samma anledning väntar man att börja hantera sin unghäst. Ju mer kunskap man har från grundskola, gymnasium och högskola, ju bättre jobb har man chans att få. Ju bättre grund som föl/unghäst, lättare blir den att hantera. Blir det förmycket, eller för lite ju svårare blir det att rida in, man måste ta ett steg i taget, annars kommer hästen tappa förstående.

Sedan kanske inte detta var det mest ultimata jämnförelsen. Men liten skymt av sanning finns det i den.

Sedan har vi nog också helt olika åsikter, och det acceptera jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka