Sadel på 9 månaders föl?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadel på 9 månaders föl?!

Jag förstår inte varför man skulle vilja lägga en sadel på ett föl, är det kanske för att man inte klarar av det när dom har vuxit till sig och blivit 2,5 åringar?

Jag tycker föl ska få vara föl, visst ska dom hanteras och kunna ledas i grimma brevid mamma, men inte mycket mer än så.

Jag tycker personligen inte de ska behöva ha sadel på sig förrän de är runt 2,5 beroende på ras och användning.

Brukar inte lägga mig i såna här diskussioner eftersom jag tror att de flesta nog gör det de tycker är bäst för sina hästar och jag kallar ingen pucko som tror annorlunda än jag så länge det inte rör sig om djurplågeri.

Hur som helst är det min erfarenhet att det inte är lättare att rida in en häst som grejats mycket med sen tidig ålder än de som är lite äldre när man börjar träna. Vissa saker, som att ledas bli visiterade och att lyfta ben samt stå uppbundna vill jag att hästarna ska lära sig tidigt, men det går fort att lära en ung häst dessa saker och när det sitter får mina gärna gå på lösdrift, så jag är väl ett pucko!

Men jösses!
Alldeles för tidigt!

När jag praktiserade i travstall skulle 6 månaders fölen (vbl då) longeras i alla gångarter med träns. Det var dessutom väldigt ojämt och kuperat sas inne på deras longervolt:crazy:

Visst, vill man vara ett pucko som låter hästen gå på lösdrift hela livet och sen helt plötsligt rida in den vid 4 års ålder så kan man väl göra det.. men det tycker jag inte är shyst mot hästen.

Men det där var väl onödigt? Det är väl bara inse att det finns olika filosofier men sålänge hästarna mår bra så spelar det väl ingen roll? Vi kan väl fråga oss VARFÖR det inte är schysst mot hästen?

Sålänge den är hyfsat van vid människor och att bli hanterad i det dagliga livet (läs; förflyttning mellan hagar, verkning, avmaskning etc) så blir den inte chockad och stressad över att man introducerar sadeln senare.

Då är du ju inget pucko ;)

Men det finns de som inte gör ett dyfft med hästarna förrän det är dags för inridning. Det är ju kanske lite dumt.

Jag tycker det är bra att introducera lite olika saker.
Är hästarna nyfikna ser jag inget fel i det.

Varför skulle det vara så hemskt med sadel på 9 månaders föl?

Jag personligen tycker det är bättre ju tidigare allt sker med fölet.
Och ja jag har haft unghästar som varit i stortsett ohanterade tills 2 års ålder.
Och ja jag ser jättestor skillnad på hur hästarna har blivit i slutändan.

Så jag är en av de jättehemska människorna som
råkade göra så här:

Avvänjning skulle ske o det någon gång vid 6 mån.
Rider till sommarbetet med stoet o fölisen följer med ca 3km bort.
Skulle sen knata hem med fölisen som såklart redan kan gå fint i grimma.
Tidigt fick han följa med utan mamma på promenad med hundarna :angel:
inser när jag hoppat av att hjälp! jag har inte tänkt på hur jag ska få
hem sadeln.
Sneglar på fölisen o lägger på sadeln kan till och med spänna sadelgjorden.
Bara så den sitter fast o inte snurrar.
Och knatar hem utan problem.....

Har haft mycket igen av att jag började med allt tidigt.
Såg snarare att han ville vara med oss. Sprang mot oss o gnäggade så fort han såg oss.
Då han visste att det vankades nya o spännade saker :banana:

Kan bara hålla med.

Ju mer de gör när de är små, ju mindre stress över nya saker när de blir äldre.

Går definitivt inte att jämföra med barnarbete under vedervärdiga förhållanden utomlands.

Men jag som jobbar på en 4H gård, vi tar emot barn från 4 år, de är med och gör mat till djuren, sopar och gör rent till kaninerna. De ÄLSKAR det. Är det barnarbete på ett plågsamt sätt för det?

bild på MIN misshandel av min unghäst...

20313796.jpg

De vedervärdiga förhållanden som råder kring barnarbete utomlands råder inte i Sverige så därför kan det inte göras någon annan jämföresle tycker jag. Just för att våra barn inte arbetar.

Men jag som jobbar på en 4H gård, vi tar emot barn från 4 år, de är med och gör mat till djuren, sopar och gör rent till kaninerna. De ÄLSKAR det. Är det barnarbete på ett plågsamt sätt för det?

Ja, om de tvingas till att göra det under en åttatimmars arbetsdag utan frivilligt deltagande. Men jag tror inte det går till så och jag tycker inte det är barnarbete att barn får introduceras i djurskötsel på sina egna villkor, nej. Men det var heller inte jämförelsen och jag hoppas inte tråden ska kapas av en etisk diskussion kring barnarbete.

Vissa tycker det är okej att "arbeta" föl och andra tycker det inte. That's it.

På vilket sätt tycker ni inte det är ok att lägga en liten sadel på en yngling då?
Förklara gärna.

Då är du ju inget pucko ;)

Men det finns de som inte gör ett dyfft med hästarna förrän det är dags för inridning. Det är ju kanske lite dumt.

Jag tycker det är bra att introducera lite olika saker.
Är hästarna nyfikna ser jag inget fel i det.

Jag har en 4,5åring som gått i lösdrift och storflock tills han var drygt tre år. Det gjordes inget mer än det nödvändiga med honom, dvs verkning och vaccinationer.

Jag har idag en helt fantastisk häst som jag har kunnat träna från grunden, han hade i stort sett inget i bagaget och hade inte blivit avtrubbad på att läsa kroppsspråk som hästar som hanteras tidigt ofta blir. Han är otroligt lyhörd, gör precis allt jag vill och är helt sjukt lydig. Jag kan ju inte med säkerhet säga att han inte hade varit likadan att jobba med om han hanterats tidigt, men jag är rätt säker på att det ändå har betytt enormt mycket för honom och för mig att han har fått vara ifred under sin uppväxt. Nu ska väl kanske inte denna tråd handla om detta egentligen, men jag ville ändå bara säga några ord! Hur som helst har det aldrig varit några problem att introducera nya saker, så att han fick sadel för första gången när han var drygt tre år har definitivt inte skadat honom!

//julia

Grattis då har du en trevlig häst :)

Men att säga att hästar som hanteras tidigt OFTA bli avtrubbade på att läsa kroppspråk är det är lika som att jag skulle säga att de som börjar hanteras sent OFTA blir monster ;)

*kl* Varför avvänja ett föl vid sexmånaders ålder?

Om nån sätter en sadel på ett niomånadersföl vad är det som säjer att det stoppar där. Snart sitter det säkert nån på ryggen och är stolt över hur snällt fölet är att rida in och hur snabbt det går. Fastän det istället är apatiskt av dom för stora kraven och kuvat lunkar runt.

Dåligt omdöme brukar hålla i sej.

Just därför det var dags för det. Inget jag behöver förklara :grin:

Om nån sätter en sadel på ett niomånadersföl vad är det som säjer att det stoppar där. Snart sitter det säkert nån på ryggen och är stolt över hur snällt fölet är att rida in och hur snabbt det går. Fastän det istället är apatiskt av dom för stora kraven och kuvat lunkar runt.

Tycker det verkar vara du som har dåligt omdöme.............
Tror du inte männinskorna kan tänka överhuvudtaget :mad:

Fast jag är mer än gärna ett pucko om det innebär att inte hantera hästarna mer än nödvändigt (har i ett tidigare inlägg beskrivit vad jag anser vara nödvändigt av säkerhetsskäl).

Jag har i över 10 år (oj oj vad det låter fånigt, brukar inte gilla de där som tror de kan allt bara för att de har hållt på ett tag så kör jag med det själv:o) jobbat med inridning av hästar på Island. Där är hästarna överlag ganska lite hanterade (lite olika på olika gårdar) och efter den första veckan som kan vara lite jobbig med de helt ohanterade tycker jag inte det är nån större skillnad utan att det snarare är stora skillnader på individerna bortsett från om de är mkt eller lite hanterade. Så jag håller fast vid att anse att det är slöseri med tid, sen att det för ägaren kan vara värdefullt och en trevlig rekreation är en helt annan sak.

Grattis då har du en trevlig häst :)

Men att säga att hästar som hanteras tidigt OFTA bli avtrubbade på att läsa kroppspråk är det är lika som att jag skulle säga att de som börjar hanteras sent OFTA blir monster ;)

Nej faktiskt inte, här har man genom studier bevisat motsatsen nämlingen att lite hantering ger motsatt effekt till monster medan mycket hantering kan ge precis vad du skriver nämlingen ett monster.;) Varför, jo om människan inte besitter den yttersta förmågan att kunna ge rätt signal till hästen, så ser de oss som konkurrenter och kommer således att konkurrera om ledarskapet.

Varför man inte ska lägga sadel på ett föl, ja av samma orsak som du inte ska låta en människo baby sitta. Deras ryggar är mjuka i framkant vid manken finns ett lager med något som kan liknas vid gele, i unga år är detta väldigt mjukt men blir lite hårdare när de blir äldre. De största skadorna man noterat för hästar som har haft sadel mycket tidigt ligger i just detta område.

Men seriöst?

Bara för att jag lagt en väldigt lätt syntetsadel på min 10månaders betyder det inte att jag snart ska rida på henne. Det ska jag iofs aldrig göra, hon är shettis. Men skulle jag inte göra även om det var halvblod.

Det är knappast dåligt omdöme att "utsätta" föl för lite enklare småsaker.

När min flicka var 8-9 månader började vi med longering. Dock bara nått varv för att fatta vinkeln "gå dit-gå dit" men hade nån tatt' kort hade det sett ut som jag longera henne. Innan hon var 1 år hade hon westernsadel på ryggen. Vi gick utanför dörren stod där och gick in. Hade nån tagit kort (om jag dessutom bett henne gå runt mig ett halvt varv) hade det sett ut som jag longera henne i sadel.

Min mår/mådde inte dåligt över denna träning. För mig är det ett sätt att ha henne så van vid saker som möjligt när man börjar med den riktiga inridningen. Dock sker inte detta ofta, men då och då.

Säljaren kanske ville peka på hur duktig och hanterad dennes 9 månaders bebis var, att den var orädd. Det får vi hoppas. För jag tycker personligen itne attd etta är något man göra flera dagar i veckan så tidigt. Men som sagt. Ett bevis på attd en är hanterad och orädd...

Håller helt med dig!

När jag "longerar" min lilla handlar det ju också om max ett par varv åt varje håll. Och vi är inte ute på några långpromenader med sadel. Det har mest vart att hon har vart sadelbock medan jag flyttat något eller så :angel:

Jaha... och jag vet studier som säger motsatsen ;)
Så där har vi olika åsikter.

Angående att lägga en 4kg sadel i några minuter på en 6 månaders föl.
Tycker inte jag är någon vikt att tala om :laugh:

Men men jag måste väll vara knäpp som hanterat mitt föl nu snart 5 år så
oansvarigt :eek:

Men nu är det väl så att du har en ras som rids in snabbare än islänningar, vi vet att en islänning växer oerhört långsamt vilket det iofs finns flera andra raser som gör. Det är heller ingen slump att islänningar ofta blir gamla och enligt försäkringsstatistik förhållandevis frisk från åkommor.
Så visst kan man tycka vad man vill om det sätt många islänningar växer upp på, det verkar ju vara ett vinnande koncept om man får säga så. Sunda och starka hästar med en stabil mentalitet, vad mer kan man begära när man startar med sin unghäst efter en flockuppväxt som har fått stärka kropp och skäl in i den minsta detalj.

Studierna jag refererade till gjordes av Professor Arne Lindholm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka