Sadel på 9 månaders föl?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadel på 9 månaders föl?!

Reagerade på kommentaren angående att din häst får leva precis lika mycket hästliv som Brandybus's, men att din får göra saker osm den tycker är spännande och kul också....?
För hästar är ju absolut tillverkade för att leka med människor hela tiden :grin: Jag tror nog att en flockuppfödd unghäst har det minst lika kul som en som får introduceras för en massa nya spännande saker. Det hör liksom ett vanligt hästliv till att födas upp just i flock.....

Det blir alltid två läger när det gäller hantering eller inte hantering. Jag säger att så lite hantering som möjligt är MIN melodi. Lagom hantering lägger jag mig inte i alls. Men att ett föl går med sadel för att vänjas är bara dumheter.

Och jovisst, att hästar ska få vara "vild"hästar, flockuppfödas och hanteras minimalt är något som i mångt och mycket hör islandshästfolket till. Om du missat det så är vi just nu på islandsforumet? ;)
Att det skulle vara skitsnack att hästarna mår bra, eller bättre, av det, det får stå för dig. Min erfarenhet är helt annorlunda, och jag har valt en ras som i hundratals år fötts upp på flock på Island och hanteras enligt ett något annorlunda sätt än vad man gör med många tregångare.
Jag trivs med det, jag anser att hästarna blir trevligare individer av det än av att bli trädgårdsuppfödda. Men det är ju jag det.

Islandsmänniskor eller icke sådana. Men Tydligt (med min erfarenhet) så är ISLÄNNINGARNA överlag snäppet trevligare att ha o göra med än "vanliga" hästar.
Varför ska man när varken kropp eller huvud är klar för det hålla på och lägga på sadel när den kommer ha sadel i en herrans massa år sen när den VÄL mognar.. ?
räcker det inte med dom åren? Och varför ha så bråttom. Låt dom växa upp och vara hästar. Visst hantering till en viss gräns, det håller jag med om.
Men sadel så tidigt... ? njaej...

Skulle aldrig falla mig in att lägga på en sadel på min 10 månades bebis bara för att hon ser glad ut.
Möjligtvis på min 3åring, men i tidigaste laget ... :)

Varför utser du dej själv som representant för "föltränare"? Är du narcissisk eller? Allt i denna tråden handlar inte om din hantering av ditt föl. Känsligt område eller?;)

Det är stor skillnad på att föl får lära sej att bli hanterade eller att nån har det dåliga omdömet att "träna" dom för inridning och börja inridning alldeles för tidigt.
Det gör jag inte men jag tycker det är fel av vissa av er att påstå att mina hästar minsann inte kan bli lika känsliga som era ungefär, bara för att ni inte hanterar dem som jag gör.

Kan ju vara kul att se vad ditt omdöme är om vad hästliv är.;)

En del tycker ju det räcker med en ynklig liten paddock nåra timmar och sedan i box resten av tiden. Om hästkraken har hästsällskap eller inte verkar inte heller spela nån roll. Det räcker ju om den blir borstad ett tag istället.:grin:
Så skulle jag aldrig ha mina hästar.
Självklart ska de ha kompisar och gå på lösdrift.

Som sagt, vi har olika åsikter och att låta hästen gå till den är 3 verkar ju tydligen också funka :idea:
Klart att det också funkar.
Men jag tror det handlar mer om individer.
Jag säger inte att "mitt" sätt är rätt och erat fel, för så är det inte.
Men jag tror helt enkelt olika sätt funkar olika på olika hästar.

Men förlåt om jag misstolkar detta: Men varför skulle inte flock uppfostran vara bra? Moderskärlek finns även hos hästar, därav uppfostran. Mamman, om hon har respekt för männsikor, så lär hon sitt barn att också ha det.

Sedan har vi nog också helt olika åsikter, och det acceptera jag.
Självklart är flockuppfostran jättebra! Det har jag inte sagt emot.
Alla hästar förtjänar att ha en iaf liten flock. Det är väldigt viktigt.

För mig har det bara funkat bra att kombinera.
Jag står inte och lägger sadel på mina unghästar dag ut och dag in, det har hänt EN gång på den jag har nu. Däremot leder jag henne ibland mellan hagar, promenerar lite och pysslar.

Det blir alltid två läger när det gäller hantering eller inte hantering. Jag säger att så lite hantering som möjligt är MIN melodi. Lagom hantering lägger jag mig inte i alls. Men att ett föl går med sadel för att vänjas är bara dumheter.

Och jovisst, att hästar ska få vara "vild"hästar, flockuppfödas och hanteras minimalt är något som i mångt och mycket hör islandshästfolket till. Om du missat det så är vi just nu på islandsforumet? ;)
Att det skulle vara skitsnack att hästarna mår bra, eller bättre, av det, det får stå för dig. Min erfarenhet är helt annorlunda, och jag har valt en ras som i hundratals år fötts upp på flock på Island och hanteras enligt ett något annorlunda sätt än vad man gör med många tregångare.
Jag trivs med det, jag anser att hästarna blir trevligare individer av det än av att bli trädgårdsuppfödda. Men det är ju jag det.
Mitt föl går INTE med sadel. Det har jag inte skrivit.

Och enligt mig blir hästar precis lika trevliga av att bli som du av någon anledning kallar trädgårdsuppfödda. Det handlar om individer, men det verkar vara svårt för er att förstå.

Islandsmänniskor eller icke sådana. Men Tydligt (med min erfarenhet) så är ISLÄNNINGARNA överlag snäppet trevligare att ha o göra med än "vanliga" hästar.

Jag tycker islandshästar ofta är trevliga att ha och göra med.
Men det kan väl bero på aveln också, att man inte (på island) behåller hästar som beter sig på ett visst sätt. Visst är det väl så att man "äter upp" de som inte funkar riktigt? :idea:

Det borde annan avel ta till sig. Man ska inte avla på vadsomhelst.

Dock tycker jag i stort sett alla kallblod jag mött vart riktigt trevliga också. Och jag har mött islandshästar som vart :devil:s avkommor också någon gång.

Det märks säkert på hästen. Med ditt omdöme kan du säkert bedöma det
Tycker inte att du överhuvudtaget ska klanka ner på mitt omdöme och mina hästar utan att varken ha träffat mig eller dom :mad:

Grattis att ditt sätt har fungerat för dig!!! Mitt funkar för mig.
Och enligt dig kommer jag säkert att hinna förstöra fler hästar innan
ens tid är slut. det ser jag fram imot :D

Men förlåt om jag misstolkar detta: Men varför skulle inte flock uppfostran vara bra? Moderskärlek finns även hos hästar, därav uppfostran. Mamman, om hon har respekt för männsikor, så lär hon sitt barn att också ha det.

Shit har du träffat min Jörp eller, du har beskrivit henne perfekt! Men just för att hon har så otrolig respekt för människor så blir hennes föl på gränsen till svåra om man inte börjar pyssla med dem tidigt. De behöver inte lära sig respekt den kommer med modersmjölken, de behöver lära sig att människor är kompisar som man kan ha kul ihop med och slappna av tillsammans med. Inte stå på helspänn och invänta nästa order.

Min andra grundmärr är helt annorlunda hennes avkommor får man armbåga i magen för att de ska hänga med på att människan inte bara är nån som kommer med mat.

Så Jörps föl blir bäst om de blir hanterade så mycket som möjligt så tidigt som möjligt och de andra kan man gott låta vara tills det är dags att sitta upp. Hästar är individer och det bästa är enligt mitt tycke att anpassa hanteringen efter individen för att få en så mentalt stabil och positiv vuxen häst som möjligt.

Kl:

Varför så bråtom med dessa små fölungarna? Låt barnen vara barn!

Om man nu har så förtvivlat bråttom att tömköra och lägga på sadel. Köp en tvååring i stället.

Så när man sätter småbarn i Indien i fabriker för att jobba är det också nåt som bara vänjer dem vid livet och inte nåt som inkräktar på deras rätt att bara vara barn i lugn och ro?
Även om det vore så "väl" att det bara var en dag i veckan så tror jag inte att många svenska småbarnsföräldrar skulle uppskatta att deras barn fick göra samma saker på dagis...

:bow::bow::bow::bow::bow:

Snälla, är du igång nu igen?
Jag förstår inte varför du drar dig hit när du känner dig påhoppad för att vi inte delar dina åsikter.

Hur man gör med sina hästar är upp till en själv, men som andra skrivit, det faller inte oss i smaken att sätta en sadel på ett FÖL.

Grattis då har du en trevlig häst :)

Men att säga att hästar som hanteras tidigt OFTA bli avtrubbade på att läsa kroppspråk är det är lika som att jag skulle säga att de som börjar hanteras sent OFTA blir monster ;)

Har inte läst hela tråden ÄN så det kanske är någon som skrivit det här redan..

Just det påståände (att hästar som inte gick i flock vart sämre på att läsa kroppspråk en de som har vuxit upp i flock)har jag läst om någonstans att det hade gjorts forskning på och att det faktiskt va sant hästar som hade gott i flock under uppväxten kunde läsa kroppsspråket bättre (och vart således lättare att jobba med)synd bara att jag inte kommer ihåg vart jag läste den forskningen.
Men sedan finns det väl inget som säger att man faktiskt INTE kan ha hästarna i flock och hantera dem dagligen så det säger juh inte så mycket.

Tycker inte att du överhuvudtaget ska klanka ner på mitt omdöme och mina hästar utan att varken ha träffat mig eller dom :mad:

Grattis att ditt sätt har fungerat för dig!!! Mitt funkar för mig.
Och enligt dig kommer jag säkert att hinna förstöra fler hästar innan
ens tid är slut. det ser jag fram imot :D

Som man skriver får man svar :D Du ger ingen omdömesfull bild av hur du tycker hästar ska ha det.

Viktigast är att det funkar för hästarna och inte för dej. Självisk inställning?

Är det hämndbegär som styr dej? Är du trotsigt lagd? :D
"Förstöra" hästar för att hämnas på inlägg :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag påstod inte heller att ditt föl går med sadel. Däremot skrev du att din häst mår jättebra av att bli introducerad för en massa nya saker i tidig ålder eftersom h*n tycker det är kul- och det kommenterade jag.
Sedan poängterade jag att sadel på föl (som ursprungsfrågan handlade om) är dumheter.

Och nej, det beror inte så mycket på indivden ifall trädgårdsuppfödningar blir lika trevliga/bättre/sämre än flockuppfödda. Det beror på människan som håller i andra änden på snöret.

Jag förstår inte varför ni skriker rakt ut för att man lägger sadel på ett föl? Däremot förstår inte jag heller poängen med det. Men varför inte? Hästen skadas knappst av det.

Jag förstår inte varför ni skriker rakt ut för att man lägger sadel på ett föl? Däremot förstår inte jag heller poängen med det. Men varför inte? Hästen skadas knappst av det.
Hästen? Fölet är det.
Och gör några nåt som inte är nån vits med så kan säkert några fortsätta göra saker som det inte är nån vits med. T ex sitta upp på en ettårig islandshäst.

Eller så är det just det den gör?.....

Jag förstår inte hur man kan tycka det är OK, jag. Det finns en anledning till varför inridning inte bör ske förrän hästen är 3-4 (beroende på ras, såklart). Och det är INTE bara för att hästne ska ha växt färdigt i kroppen, vilket många verkar tro.
Så ignorant det är att tro att man kan göra lite vad som helst med hästen så länge den inte skadar sig fysiskt.
Man kan ju också tänka lite längre än vad näsan räcker och tänka på hur en häst bör få växa upp, hur den är skapad att växa upp och vad som då (om man lägger ihop 2 och 2...) borde vara det bästa sättet för den att växa upp.

Ja, jag låter ilsk nu, men det är för att jag blir frustrerad av fleras sätt att resonera häromkring.

Som man skriver får man svar Du ger ingen omdömesfull bild av hur du tycker hästar ska ha det.

Viktigast är att det funkar för hästarna och inte för dej. Självisk inställning?

Är det hämndbegär som styr dej? Är du trotsigt lagd?
"Förstöra" hästar för att hämnas på inlägg

Återigen din åsikt ;)

Har inget mer att säga än att du verkligen gillar att klanka ner på andra :mad:
Du är säkert en av dessa människor som mobbat människor genom hela livet.....

Bara för att jag har en inställning till mina hästar som gör att allt funkar för oss. Inget kommer få mig att ändra mig och det var inte målet med tråden överhuvudtaget. Utan att alla får komma med sina erfarenheter och tankar.
Du är så välkommen att besöka mina stackars hästar och se själv!
Har inget som helst att dölja.
Varenda person som träffat min lilla unghäst berömmer honom för hur fint uppfostrad han är :grin:

Ditt sista inlägg här ovanför Tar faktiskt jag som personligt påhopp :cry:
Tänk på hur du skiriver människa!!!!

Du verkar ju vara helt ................

*KL*

Jag stänger tråden nu eftersom det ändå inte kommer något av värde från den, mer än pajkastning och personliga påhopp vilket knappast är till glädje eller information för omgivningen.

Boj/moderator

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka