Sadel i transporten

Annars kan man göra som jag har gjort: jag har lärt min häst att stå still där jag ställer honom!! Då kan jag lätt och smidigt gå och hämta sadeln i bilen på plats, utan en massa krabb!! :) Det är en förutsättning för mig då jag oftast åker iväg och tränar själv!Jättesmidigt!!
//Cutie

Jo, absolut är det smidigt att ha snälla och väluppfostrade hästar! Det har jag också, och jag kan släppa hästen medan jag gör i ordning den utan att den promenarar i väg, MEN jag anser ändå inte att det är lämpligt och ansvarsfullt att göra det, särskilt inte på en främmande plats (med det menar jag helt enkelt "inte hemma"). Något KAN hända plötsligt och den i vanliga fall lugna och väluppfostrade hästen blir rädd och far i väg och med lite otur skadar den både sig själv och skrämmer en annan häst som är och tränar så att den pållens matte far i backen o får hjärnskakning... För att ta ett drastiskt, men inte otroligt, exempel...

Så resonerar jag iallafall. Försöker väga för- och nackdelar emot varandra och hitta en lösning som både är smidig och hästvänlig. Tror nämligen inte pålle far illa av 10 min i transport med "kläder".
 
hon åker alltid i grimma. är det kort bit brukar jag ha vanliga senskydden under + transportskydden utan på.
men aldrig att ajg skulle låta henne åka i träns eller sadel.
 
Jag låter honom inte stå helt lös, jag har repgrimman och ett långt rep som ligger på marken när jag är iväg på träning/tävling. Just för "ifall att", så att skulle han mot all förmodan sticka iväg, så hinner jag ändå återfå kontrollen!! :)
Men att åka iväg med en häst som inte ens kan stå stilla när man sadlar, skulle jag tyckt vara jättejobbigt...men alla gör ju som de vill!!

//Cutie
 
Har mindre än 5 minuter till ridhuset, men hästen åker i grimma. Har bootsen på fram under benskydden och byter till träns i transporten. Sadeln går fort att slänga på utomhus.

Han har tidigare haft lite bråttomt ur transporten, så det är bra övning för oss båda. :)
 
Du kanske såg att jag skrev att liknelsen var lite grov.

Vi kommer nog att ha skilda åsikter om hästen ska åka med utrustning på eller få åka naken.

Nanne/ :banana:
 
Men att åka iväg med en häst som inte ens kan stå stilla när man sadlar, skulle jag tyckt vara jättejobbigt...men alla gör ju som de vill!!
/Cutie

Ja, det hade jag oxå tyckt. Som tur är står mina hästar still, men av den anledning som jag nämnde i tidigare inlägg är jag ändå inte förtjust i tanken att låta dem stå lösa.

Sa du inte dessutom att hästen stod lös när du HÄMTADE sadeln (i bilen eller transporten, får jag förmoda)? Då lär du inte ha någon jättechans att slänga dig på grimskaftet om hästen blir riktigt rädd för något som händer snabbt...

Försökte bara påtala att det inte behöver handla om att ha en ouppfostrad häst bara för att man helst inte vill stå ensam på en ny plats och göra i ordning den.

Alla får naturligtvis göra som de vill. Tycker dock att diskussionen har blivit lite väl uppblåst. Vissa kör sina hästar påklädda, andra inte. Att sadla hemma innebär definitivt inte djurplågeri, och det är upp till var och en att göra som den finner smidigast o säkrast. Ingen vill ju tvinga någon annan att klä på sin häst hemma i stallet. Däremot betackar jag mig för lösspringande hästar vid träningsanläggningen.
 
Jag tycker att det är helt puckat att låta hästen ha sin sadel på sig i transporten eller hästbilen..
 
Kom igen den dagen din häst fastnar med sin sadel... Hur otroligt dum kan man bli??
 
när jag jobbade hos en dressyrtränare hade vi typ 2-3 km till ridhus o inga trafiksäkra hästar...vi körde dem alltid m sadel o träns, lösa, i tarnspoerten...emn d va väldigt vana vi d o stpd still...inga lösa tyglar dock!
 
Jag tycker inte du har någon som helst rätt att kalla mig för dum! Det visar bara på omogenhet från din sida... :devil:

Jag och många med mig väljer att åka kortare sträckor med hästen sadlad och klar. Varför jag har valt att göra så framgår av mina tidigare inlägg.

Jag förstår inte heller var, hur och varför hästen skulle fastna? Jag har inget i min transport som hästen kan fastna i (och dessutom har jag ett täcke över sadeln som s a s stänger in hela paketet). Om man nu har en transport som är så dumt utrustad att hästen kan fastna i den med sadeln, kan den nog lika gärna fastna i täcket, i grimman eller i vad som helst.

JAG har valt att göra såhär för att det dels är smidigt och dels för att jag bedömer risken att stå och göra i ordning min häst ensam på en främmande plats som större än att sadeln orsakar eller förvärrar en olycka. Märk väl att pålle i praktiken SKULLE stå still vid ev påklädning, men som jag i tidigare inlägg motiverat anser jag det ändå inte tillrådligt ur säkerhetssynpunkt. DU behöver inte göra likadant.

Däremot förväntar jag mig definitivt INTE att bli kallad dum för att jag berättar hur jag har valt att göra och dessutom motiverar VARFÖR.

Undrar lite dessutom, ni som tycker det är ett sådant förfärligt djurplågeri att köra hästen 10 min i transporten med sadel; har ni hört om någon olycka där detta faktiskt har förvärrat situationen, eller har ni så att säga bara bestämt er för att ert sätt är rätt och att alla som gör annorlunda gör fel?

AKo - som inte har något emot diskussion, men däremot mot oberättigade påhopp :mad:
 
Jag blev väldigt irriterad.. Såg ju hur nonchaland du skrev om nån som också ogillade att man har sadlar på sina hästar i transporten. Det är ju inte djurplågeri, hästen störs ju inte av att ha sadeln på sig förrens det ev. kanske händer en olycka. Men varför inte tränsa i transporten, lägg fram sadeln när innan du lastar ur så att du kommer åt den lätt. Håll hästen i ett grimskaft medans du sadlar.. Benskyddena kan du ju ha under transportskyddena.. Är det av ren lathet du sadlar och så innan eller har jag fel?? För det kan ju inte endast vara på grund av att hästen kanske skulle springa iväg..
 
Hejsan!

Jag vart lite smått förvånad när jag läste alla svar på denna tråd. FÖr jag kunde aldrig ana, i min vildaste fantasi, att det finns så många människor som klär på hästen i full mundering innan avfärd.

För min del skulle det ALDRIG hända. För det första så KAN det hända olycker, och hästen kan skada sig på både sadel och träns. Och för det andra så går både sadel och tränset sönder, och det är dyra pengar.
Och sen tänk er, att åka med en tränsad häst i en transport, och den RÅKAR fastna i nått i bettringen, som ni aldrig kunnat ana att den sulle kunna fastna i, tänk vilken skada det gör.
Nä, när jag ska köra häst, då gäller bara grimma, transport skydd och täcke. Jag har sett en olycka när en häst varit påklädd både sadel och träns i trnasporten. Och jag säger, FY FAN! , ursäkta ordspråket, men det är det enda jag kan säga :crazy: :cry:

Men alla är vi olika, så som våra åsikter, men nu fick jag dela med mig av min.

// Malin
 
Jag förstår inte heller var, hur och varför hästen skulle fastna? Jag har inget i min transport som hästen kan fastna i (och dessutom har jag ett täcke över sadeln som s a s stänger in hela paketet). Om man nu har en transport som är så dumt utrustad att hästen kan fastna i den med sadeln, kan den nog lika gärna fastna i täcket, i grimman eller i vad som helst.

Du har helt ratt!! :bow: :bow: :bow:
Efter att ha bade svarat och dessutom last varenda inlagg i denna traden gick jag ut och kollade bade varan lastbil och varan dubbelkarra OM det fanns nagonting hasten kunde fastna i...och nu var jag verkligen krasen. Varenda liten grej skulle inspekteras. Men jag hittade INGENTING i varken lastbilen eller i transporten som hasten skulle kunna fastna i. Det som finns i transporten ar bindringar, som inte gar att fastna med bett, grimma eller liknande i. Mellanvaggen i karran ar mer eller mindre helt slat och det finns heller inte dar nagonstans att fastna i.
Vi har en Ifor Williams Deluxe karra, lastbilen ar en vanlig lastbil dar det ar plats for 7 hastar sida vid sida, med mellanvagg emellan.
Det finns ingent som ett bett eller grimma kan fastna i, sa jag vet inte vad sa manga har fatt for sej att sadeln kan fastna i???? :confused: :confused:

Jag sa forrut att jag ibland brukar transportera hastarna med sadel och trans pa. Givetvis har man grimma pa. Jag kanner ingen som skulle binda upp hasten i bettet! Det tillhor ju verkligen baskunskap!! Kan man inte det, ska man inte transportera en hast.

Pa traning och tavling finns det sa mycket annat som styr an "min" hast. Hela omgivningen ar igang. Dessutom kan det ju faktiskt vara sa att en annan los hast springer in i din "halvlosa" hast och bada tva gar barsarkargang.
Till det verkligt intressanta hor ju att jag betvivlar att om olyckan verkligen ar framme, hemma eller nagon annanstans, sa ar det valdigt fa utav oss som orkar halla en storhast i enbart grimma.
 
:bow: :bow: :bow:
I min direkta omgivning har jag varit med om/tränare råkat ut för följande:
Olycka 1. Transport med 2 stora hästar välter och hamnar på taket. Har endast benskydd på -båda hästarna tas ur oskadda på något vis.
Olycka 2. Häst och en ponny åker ihop. Transporten blir påkörd bakifrån på motorvägen (antagligen) kör i diket och välter. Taket flyger av och en häst slungas ur. Grimman på hästen som slungas ur går sönder i smällen och hästen går ut på motorvägen lös och naken. Ingen av hästarna har benskydd eller dyl på sig. Ponnyn som är kvar i transporten äter lite på höet som han nu når på golvet... -båda hästarna är helt oskadda.
Olycka 3. Transporttäning som går åt pipan. Hästen hoppar över frambommen, slår en volt bakåt och hänger nästan sig själv. Har inga skydd alls och klarar sig med skrapsår.
Olycka 4. Transport med sadlad häst i välter. Tack vare sadeln får de ut hästen eftersom de kan fästa en draglina i denna.

Summa kardemumma. Allt kan hända med lite otur. Kör faktiskt hellre min häst med sadel på än med täcke som har kryssgjordar... :smirk:
 
Om hästen inte står still, och du är rädd för att ha träns för att hon kan fastna vid urlastning,hur tänker du då om du funderar på att ha sadeln på ?
Har du funderat på vad som händer om hästen går omkull under färd med en sadel på ?
 
Jag är rädd för att hästen ska fastna med bettringen i en pinne som håller fast mellanväggen eftersom jag lastar ur henne själv. Fastnar hästen med sadeln lär den knappast hästen skada sig. Jag försöker undvika situationer där jag ser att det finns risker för skador, men att en sadel skulle vara farlig för en häst har jag aldrig hört, då snarare tvärtom eftersom man tex kan fästa en lina i den.
Jag vill sadla hemma eftersom jag mist en fingertopp och har svårt att spänna knäppen. Dessutom kan jag bara binda hästen i transporten och då trampar hon upp och ned på lemmen med risk för skador.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
636
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp