Sadel i transporten

Oj!... jag har inte hämtat mig riktigt ännu...
Såg tråden och tog förgivet att det var en "brandfackla" -för att få folk att reagera... när jag såg avsändaren -Fejko- var jag övertygad, det måste vara på skoj..
Läste resten av inläggen... gissa om jag är förvånad!!?? :confused: :confused:
Menar ni att ni transporterar hästarna med utrustning..!?
Tidsvinsten mellan att sadla hemma eller vid resans mål bör väl ändå vara marginell? ..speciellt när ni verkar ha lugna hästar som står så still under transport...
Går dom med utrustning även i hagen..?
Söker ord och argument men orkar bara inte... vet inte vart jag ska börja..
Håller tummarna för er.. men framför allt för era hästar!
 
"Undrar lite dessutom, ni som tycker det är ett sådant förfärligt djurplågeri att köra hästen 10 min i transporten med sadel; har ni hört om någon olycka där detta faktiskt har förvärrat situationen, eller har ni så att säga bara bestämt er för att ert sätt är rätt och att alla som gör annorlunda gör fel?"

Huvudet på spiken!
 
Om man anser att hästen kan fastna med sadel och/eller träns i någon detalj av transporten, då kan hästen lika väl fastna med grimman i denna detalj. Och att fastna i grimman torde ge större skador då en grimma är betydligt mer hållfast än ett träns, eller för den delen ett stigläder fäst i en normal stigläderkrampa.

Det finns hästar jag utan att blinka kört fullt påklädda och hästar jag aldrig skulle köra med annat än grimma. Det har med hästen att göra. Min transport är hästsäkrad, det finns inget de kan göra sig illa på eller fastna i. Har man inte sett över hästens närmiljö så den är säker - då kan man väl börja prata om osund djurhållning?
 
Du skriver att du söker argumen men inte orkar, du kanske inte hittar några bra, att jämföra med i hagen är ju inte direkt relevant då hästen där springer omkring, rullar sig, osv, i en transport står hästen uppbunden och dessutom ganska trångt så den jämförelsen förstår jag verkligen inte.

Som jag skrivit innan ser jag ingen störe fara med att ha sadel i transporten med täcke över, inte större risk att fastna då än med bara täcke. Träns kan man ju diskutera, mest beroende på hur det ser ut i transporten vad det gäller saker att fastna på, störst risk at fastna (om risken finns) är ju vid urlastning och på tävling måste man ju lasta ur i träns så tävlar måste man ju ha en transport med mycket liten riska att fastna.
 
Ingen utrustning på. Aldrig. Inte ens när vi åkte med fem ponnyer.

Patsy kommer också åka naken, hon står så snäll redan nu och jag har när vi varit borta glömt av mig lite och bytt från träns till grimma utanför transporten, lös.
 
Jag blev väldigt irriterad.. Såg ju hur nonchaland du skrev om nån som också ogillade att man har sadlar på sina hästar i transporten. Benskyddena kan du ju ha under transportskyddena.. Är det av ren lathet du sadlar och så innan eller har jag fel??

1. Jag förstår inte varför jag varit så nonchalant? Det jag kan tänka mig att du i så fall reagerat på är min kommentar om att jag drog på munnen när någon tyckte det borde FÖRBJUDAS att köra påklädd häst. Anledningen till mitt lilla leende var att jag tyckte ovanstående kommentar var väl drastisk. Självklart får man tycka vad man vill, och jag har inga synpunkter på att andra inte väljer att göra likadant som jag, men ett förbud vore väl väl magstarkt, särskilt om man tänker på så mkt annat i djurskyddslagen som är undermåligt? Exempelvis finns det ju ingen lag som säger att hästar ska få vistas ute regelbundet...

2. Om du är intresserad av hur jag gör med mina benskydd, så gör jag faktiskt redan nu precis som du föreslår.

3. Jag har redan flera gånger motiverat varför jag har valt att köra KORTARE sträckor med hästen pålkädd. Det handlar dels om den olycksrisk som jag bedömer finns i samband med påklädning ensam på främmande ställe, och dels med smidighet och tidssparande (vilket du förmodligen väljer att kalla lathet). NOGA bör här understrykas att om jag på minsta sätt befarade att det skulle vara skadligt för hästen att åka på detta sätt, så hade jag gjort annorlunda.

Min fråga sedan förra inlägget kvarstår även; Har ni som tycker det är så vidrigt, elakt och oansvarigt att köra häst en kortare sträcka med sadel i transporten sett eller hört talas om någon olycka som inträffat eller förvärrats på grund av att hästen varit sadlad, eller är det så att ni bara bestämt er för att ert sätt är rätt och de som gör annorlunda gör fel?

Som jag brujar säga; man får se till många faktorer innan man vrålar ut sin bergfasta åsikt. Allt är inte svart eller vitt (väldigt lite är det faktiskt). Jag hade inte heller valt att åka i timtal med en sadlad och klar häst, men däremot anser jag inte 20 min kunna vara skadligt på något sätt. Jag hade inte heller kört en ovan häst med sadel, mest för att sadeln ju skulle kunna vara ytterligare ett orosmoment för en sådan häst. OCH FRAMFÖRALLT: JAG IDIOTFÖRKLARAR INTE MÄNNISKOR BARA FÖR ATT DE VÄLJER ATT GÖRA PÅ ETT ANNAT SÄTT ÄN JAG!

Anna-Karin
 
Det tar lika lång tid att sadla hemma som framme i alla fall för mig och dom flestta andra jag känner.. Visst det kan ju vara lättare att fixa det hemma, men det är en onödig risk.

Det var en tjej i stallet som skulle åka iväg med sin häst, hade all utrustning på, dumt tänkte jag men det är ju hennes häst så.. Precis innan hon skulle åka iväg så fick hästen panik och flög omkull i transporten och blev hängandes i grimskaftet.. Och hon fastande med sadeln på nåt konstigt vis så hon kom inte upp.. Men tillslut efter att vi försökt att få upp henne, så sprakde hon till och sadlen gick sönder så att hon kom upp.. hade hon inte haft sadeln på sig hade hon ju kunnat resa på sig mkt fortare..
 
Jag håller med dig.. Det tar ju ingen extra tid att fixa hästen på plats.. Det är ju en stor risk att åka med hästen utrustad.. Håller också tummarna.
 
Det tar lika lång tid att sadla hemma som framme i alla fall för mig och dom flestta andra jag känner.. Visst det kan ju vara lättare att fixa det hemma, men det är en onödig risk.

Jo. så kan man absolut se det, men JAG bedömer risken som STÖRRE att något händer i samband med påklädning på främmande plats.


Det var en tjej i stallet som skulle åka iväg med sin häst, hade all utrustning på, dumt tänkte jag men det är ju hennes häst så.. Precis innan hon skulle åka iväg så fick hästen panik och flög omkull i transporten och blev hängandes i grimskaftet.. Och hon fastande med sadeln på nåt konstigt vis så hon kom inte upp.. Men tillslut efter att vi försökt att få upp henne, så sprakde hon till och sadlen gick sönder så att hon kom upp.. hade hon inte haft sadeln på sig hade hon ju kunnat resa på sig mkt fortare..

Usch! Otäckt. Men å andra sidan kan olyckor hända på många sätt
.
 
Men det är ju jättebra att du har hittat ett sätt som funkar för dig, det är det man ska göra!!
Det enda jag "opponerar" mig emot är att man inte kan lära sin häst stå still när man ska sadla och göra i ordning, det ser jag lika naturligt som att kunna lasta överhuvudtaget... :)

//Cutie
 
Men lär hästen att så uppbunden vid transporten då.
Jo visst det kan hända massvis med olyckor på måmga sätt, men för det ska man inte strunta i att unvika en..
 
:bow: Mina tankar fast skrivna av någon annan.

Träns vågar jag inte ha i transporten, finns ju en "knopp" längst fram på mellanväggen som han tom lyckats fastna i med grimman en gång (visserligen helt utan panik eller så, men ändå). :crazy:
 
Jag är rädd för att hästen ska fastna med bettringen i en pinne som håller fast mellanväggen eftersom jag lastar ur henne själv. Fastnar hästen med sadeln lär den knappast hästen skada sig. Jag försöker undvika situationer där jag ser att det finns risker för skador, men att en sadel skulle vara farlig för en häst har jag aldrig hört, då snarare tvärtom eftersom man tex kan fästa en lina i den.
Jag vill sadla hemma eftersom jag mist en fingertopp och har svårt att spänna knäppen. Dessutom kan jag bara binda hästen i transporten och då trampar hon upp och ned på lemmen med risk för skador.
Under förutsättning du har bestämt dig för att aldrig krocka, köra av vägen,slå runt med transporten, så är det säkert ingen större risk att hästen kilas fast med sadeln,som hulling.
Av någon konstig anledning så händer olyckor utlösta av en situiation,oberoende hur långt man skall åka, eller har åkt.
Fel plats vid fel tidpunkt,brukar man säga.
 
Nej, Nej ingen sådann utrustning i transporten. Tycker risken att dom sak skada sig och/eller fastna under färd eller vid ur i lastning är för stor. :crazy:

Måste väl vara bra träning för hästen att få lära sig att stå still vid tävlings/tränings platsen så att man kan sadla tränsa osv där. :)
 
Vi tycker helt enkelt olika. Jag respekterar att du gör som du gör, och jag kan mkt väl förstå det särskilt med tanke på att du faktiskt sett det tillbud du nämnde.

Vad jag inte riktigt kan förstå, är att du så totalt verkar vägra att förstå att jag helt enkelt ser saken ur ett annat perspektiv än du. JAG bedömer att risken är större att något händer om jag står ensam och ska klä på min häst på en främmande plats. Detta är en bedömning jag gör trots att jag har en snäll och lätthamterlig pålle. JAG bedömer att jag utsätter mig och min häst för MINDRE risk när jag gör så här.

Vem av oss som har rätt eller fel kan faktiskt ingen avgöra-det finns för och nackdelar med båda sätten. Tydligen har sadel i transporten dessutom både förvärrat och underlättat olika situationer i samband med transportolyckor, om man läser den här tråden ordentligt.
 
Jag har nämnt en situation där sadeln var till fördel vid olyckan. Någon som varit med om motsatsen? Såtillvida man har sadelöverdrag /täcke el dyl som täcker tex stigläder. Mig veterligen borde det vara lika illa att trilla i en transport med sadel på som att gå omkull med en under ridningen. Tror att sadeln tar mer stryk än hästen faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
636
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp