Sadel i transporten

Om jag bara ska åka kort (mindre än ca 20 min) till träning eller liknande klär jag på allt hemma. Detta för att det ska vara smidigt när jag kommer fram. Jag åker i princip alltid ensam, och att stå o sadla o fixa utan någon som kan hålla hästen tycker jag känns sådär.

Jag har alltid täcke över sadeln för att minska risken att hästen fastnar och SJÄLVKLART grimma över tränset.

Tror, precis som många andra här, att det finns betydligt farligare och mer obehagliga saker att utsätta hästarna för än att åka transport med sadel. Den person som ilsket tyckte det borde förbjudas drog jag bara lite på munnen åt ;)...

Förra hästen åkte alltid sadlad o tränsad, dock med täcke över sadlen för att minska skaderisken på sadlen. Fungerade bra eftersom han bara stod i transporten i ca 20 min.... lättast att ha honom färdig när vi kom fram eftersom han är tittig och ska glo och böka på allt. :confused: :D

Nya pållen åker utan sadel o träns bara i grimma och täcke, han står snällt när man sadlar på "bortaplan".... tränsa gör jag i transporten.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Håller med helt att det är ren lathet, skulle aldrig själv köra sadlad el tränsad häst i transpoten.
/Ylva

På min förra häst så hade jag bara benskydden på och tränsade/sadlade när jag kom fram han var alltid ko lugn så det var inga problem fast att jag var själv.

Med min nya häst har jag bara åkt en gång till ridhuset ännu men då hade jag honom full utrustad med sadel, träns och benskydd/boots i transporten. Tyglarna hade jag snurrat som jag brukar göra vid longering och grimman över.
Han står som ett ljus och är lätt i och ur och jag hade täcke över sadeln som täckte väl.
Finns inget att fastna i som han inte kunde fastnat i om han bara hade yäcke på sig.

Jag anser inte att det är något fel i att åka full munderad det beror på häst till häst.

Jag skulle inte våga ha på sadeln på min häst. Om hon lutar och "gnider" sina nästan 700 kg mot väggen litar jag inte på att täcke skyddar ens... Sen har hon lite bråttom ut och är fortf lite fladdrig vid lastning, så jag vill abslout inte riskera att hon fastnar lr att det tar emot nånstans. Och tränsa går lätt i transporten. Tror jämt det värsta och OM ngt skulle hända, att man typ välter och hästen fastnar med bettringen i nåt i röran... Näää... Läskigt...

Jag har hört om en olycka där sadeln hade betydelse! På något vis välte transporten och hästen låg fast. Vad man gjorde? Fäste en lina i sadelgjorden, hoppades på att det skulle hålla, och drog ut hästen! :banana: De hade aldrig fått runt en lina så som den hästen låg utan sadeln (som den redan hade på).
Min pålla kan jag mkt väl köra kortare sträckor med både sadel och träns. Dock alltid något över sadeln så att den inte repas. Finns ingenting att fastna i i min transport. Hem åker hon i princip alltid utan. (Kan vara rätt stökig att sadla ensam på ny plats).

Nar vi aker till hopptavling eller traning brukar jag inte ha sadel och trans pa i transporten, eller lastbilen, da det ar latt att sadla och transa de pa plats. Men nar vi aker till ravjakt sa brukar vi bade sadla och transa de innan vi lastar, for nar hastarna kommer till jakten, ser de andra hastarna och dessutom hundarna sa brukar de inte sta stilla alltfor lange.

Vi lagger tyglarna i kakremmen och sedan bakom stigbyglarna pa sadeln. Om de nar. Annars snurrar vi runt dem runt halsen.
Alltid tacke pa!! For att skydda bade sadeln och hasten.
Grimma har man givetvis over transet och binder upp hasten i grimman.
Skulle aldrig binda fast en hast i bettet!!

Sa mycket jag har transporterat hastar bade sadlade och icke sadlade, sa har jag aldrig haft nagot problem med utrustningen.

Om du transporterar med sadel pa, kom ihag att dra at sadelgjorden, sa att sadeln inte kan snurra runt om hasten skulle trampa om eller rora mycket pa sej.
Dra inte at den alltfor hart, men hardare an forsta halet, om du fattar vad jag menar.

Ska tillagga att jag aldrig har sadel och trans pa hasten pa vagen hem.
Sjalv uppskattar jag nar jag kan ta av mej hjalmen och kavajen, stovlarna och handskarna, sa jag ger mina hastar en avslappnande tur hem.

Jag vet hur andra kör. Du kanske är en sån som inte bältar barn, vi ska BARA åka 5 min.

Det finns så många idioter ute på våra vägar som inte bryr sig om dig eller mig, så jag tar det bästa alternativet ifråga om transporter.

Men all gör vi som man själv vill!

Nanne/ :banana:

Jag vet hur andra kör. Du kanske är en sån som inte bältar barn, vi ska BARA åka 5 min.

Men, snälla du! Det är väl inte ens jämförbart!? Om man inte bältar barnet utsätter man det för en BETYDLIGT större risk än om man bältar det. Att ha hästen sadlad i transporten innebär MÖJLIGEN en marginellt ökad skaderisk, men händer det en ordentlig olycka så spelar nog SADELN igen större roll i sammanhanget.

Dessutom kan man vända på det och säga att det ju faktiskt innebär en risk att stå själv (många måste åka ensamma till träning o dyl) och klä på hästen utomhus utan att ha någon som kan hålla den.

Man får göra som man själv anser lämpligt, tycker jag. Att inte binda hästen i tränset utan ha grimma över ingår väl i den absoluta basläran och behöver inte ens diskuteras. Man binder ju inte hästen i tränset hemma heller.

Annars kan man göra som jag har gjort: jag har lärt min häst att stå still där jag ställer honom!! Då kan jag lätt och smidigt gå och hämta sadeln i bilen på plats, utan en massa krabb!! :) Det är en förutsättning för mig då jag oftast åker iväg och tränar själv!
Jättesmidigt!!

//Cutie

Liknelsen var kanske i grövsta laget.

Var och en får ha sin åsikt och jag har.

Nanne/ :banana:

Visst kan man men jag har iofs sett betydligt fler lösspringande häsar som "alltid står still" än vad jag sett transporter i diket. Precis som i trafiken kan saker man inte räkna med hända och hur mycket koll jag än anser mig ha på en häst skulle jag inte låta den stå lös på en främmande plats.

Förra hästen (en klippa) åkte sadlad och tränsad i transporten när vi skulle korta sträckor (bara dit, aldrig hem).

Nuvarande kusen är lite mindre åktränad, hon åker naken.

har haft sadel med täcke ovanpå och träns med grimma ovanpå, läder såklart! ingen fara skedd.. :rofl:

Nej du har rätt jag bältar inga barn, för jag har INGA BARN :banana:

Sedan sa jag om du läste noga att om din häst blir påkörd så blir den det på benen och inte uppe vid sadeln, vilket jag skulle vara betydligt mer orolig för än att något skulle fastna i sadeln.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 585
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 673
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024